Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetureita lehdissä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« : Huhtikuu 14, 2011, 15:27:44 »

Viime aikoina on ilmestynyt kaksikin lehteä, joiden veturiartikkelit kiinnittävät erityistä huomiota. Vanhat Koneet -lehti julkaisi mainion artikkelin Dr13:sta numerossaan 02/2011. Hyvät kuvat siivittävät Juha Pokin kirjoittamaa artikkelia, johon on kuitenkin pujahtanut pari harmillista asiavirhettä. Ne eivät pilaa juttua mutta tarkkuus olisi ollut paikallaan. Pokin pyynnöstä muistelin kirjallisesti veturia käyttäjän näkökulmasta, ja tämä tarina on julkaistu erikseen haastattelun muodossa artikkelin lopussa.

Tuore Resiina 1-2011 sisältää Jouni Hytösen hienon jutun TEP70:stä. Kuvia on paljon ja ne ovat hyviä ja etenkin kolmannen artikkeliaukeaman taitto on aivan fantastinen! Mutta jäin kaipaamaan maininintaa Hawker-Siddeleyn Kestrelistä, johon TEP70:n yleisesti katsotaan perustuvan. Artikkelin lukemalla jää helposti siihen käsitykseen, että TEP70 olisi läpeensä neuvostoliittolaista suunnittelua ja näin asia ei kai suinkaan ollut.

tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2011, 20:50:36 »

Vai olisko TEP60 suunniteltu Kestrelistä, ainakin erittäin saman näköinen kone? Taitaa vaan tosin olla useampi vuosi TEP60:sen hyväksi välissä? Ja Kestreli tietysti oli hyvin samankaltainen Brittien 47-sarjan kanssa, suunniteltiin muistaakseni samoihin aikoihin...tai sitten muista väärin ja se kilpaili sarjan 50 kanssa?  Virnistää
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2011, 21:30:46 »

Sekä class 47 että 50 ovat reilusti 2500-hevosvoimaisia vetäjiä, kun Kestrelin teho oli 4000 hv. Ei taida kovin kummoista sukulaisuutta löytyä.

EDIT: British Railin luottomoottorivalmistaja oli sveitsiläinen Sulzer, jonka kaksikampiakseliset twin-bank -moottorit periytyivät 1930-luvun lopulta, jolloin tällaisen 12-sylinterisen koneen teho oli 1900 hv. 1950-60 -luvuilla Sulzereita oli 2300 hv, 2500 hv ja lopulta jopa 2750 hv tehoisina mutta sitten alkoi viritysvara selvästi loppua.

Tietenkin British Raililla oli myös Deltic, mutta sen 2 x 1650 (1750) hv Napier-kolmiomoottorikoneisto oli kallis hankkia ja ylläpitää. Sulzer suunnitteli noin vuonna 1970 kokonaan uuden V-moottorin, josta 16-sylinterinen 4000 hv versio otettiin uuteen prototyyppiin, Kestreliin. Proto havaittiin aivan liian raskaaksi Britannian radoille ja koeajovaiheen jälkeen myytiin halvalla Neuvostoliittoon, jossa koeajojen jälkeen veturi purettiin.

On ilmeistä, että suorituskyvyltään ja kooltaan (myös painoltaan) vastaavaan TEP70:een otettiin ratkaisevalla tavalla oppia tästä brittiprotosta.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2011, 01:12:29 kirjoittanut Kimmo T. Lumirae » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2547


« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2011, 11:49:53 »

Tässä on varsin hyvä kuvaus Kestrelin käytöstä Englannissa. Lopussa pieni maininta koeajoista TEP60 vastaan.  http://www.derbysulzers.com/HS4000.html
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetureita lehdissä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina