Sieltä välistä löytynee myös tasasuuntaaja vai liekö Ex-vaunuissa jo rakennettu laturiin/elektroiikkaan sisään?
Sinisessä kalustossa taisi olla juurikin tuo tasasuuntaaja joka piti 'meteliä' eteisissä.
Vanhemmissa Eit- ja CEit -vaunuissa se eteisen inisijä oli vaihtosuuntaja, joka tuotti akun 24V tasajännitteestä loistelampuille sopivaa vaihtojännitettä. Muissa sinisissä sekä kaikissa myöhemmän ajan vaunuissa (kuten juuri se Expt) se on lamppukohtainen (samalla tavalla akkupiiristä syötettävä, joka ajaa kuristimen ja sytyttimen asian. Tasasuuntaaja on sekä plootuissa että uudemmissa vaunuissa vaunun alla akustonvaraajan muuntajan yhteydessä. Ainakin Ex* vaunuissa on lisäksi sähköpäässä 0-1 kytkin akustonvaraajalle.
Mutta asiaan minkä takia nostin tämän ketjun esille: Viikko sitten matkustin Expt 26412:ssa, joka meni hieman ensimmäisen viestin tapaan kokonaan elottomaksi aina kun 1500 V katkesi, eli myös akku- ja muuntajan toisiojännitemittarit menivät kokonaan nollaan. Lisäksi WC:t sulkeutuivat kuten kuuluukin noissa vaunuissa (sähköjen puuttuessa, pöntön tukkeutuessa tai jätesäiliön täyttyessä), eikä niitä saanut auki kuin sisäpuolelta tällaisia tilanteita varten asennetulla kahvalla (tai ulkopuolelta kolmiolla). Johtui konnarin mukaan siitä, että akkupiirin sulake oli palanut, joka luonnollisesti estää sähkönsaannin ilman 1500V:tä. Kouvolan asemalla sitten noustessani junaan veturinkäännön aikana pysyi ovi mielivaltaisesti kiinni, mutta hätäavauskahvallahan sen sai auki ulkopuoleltakin. BTW, IFE:n oven sulkeminen käsin sisäpuolelta on muuten tehty yllättävän hankalaksi, ei ole mitään mistä tarttua siihen kunnolla kiinni.