Toijalan-onnettomuuden tutkinta valmistui: Junan suisti raiteilta itsestään kääntynyt vaihdeItsestään kääntynyt vaihde suisti tavarajunan radalta Toijalassa Pirkanmaalla vajaat kaksi vuotta sitten. Ulos ajautui 10 vaunua, joista viisi kaatui. Junan nopeus vaunujen suistumishetkellä oli 70 km/h.
Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi turman tutkinnan. Selvityksen mukaan vaihteen lukitus avautui värähtelytaajuudella, joka oli sama kuin junalla. Yli kulkeneet vaunut heiluttivat vaihteen kieliä, jotka ohjaavat junan tietylle raiteelle.
Matkustajajunilla samanlainen turma olisi epätodennäköinen, kertoo johtava tutkija Esko Värttiö.
Vaihteen kääntymiseen vaikuttivat myös radan mutka ja vaihteen säädöt.
Tutkijat antavat vastaavien turmien välttämiseksi suosituksia, joihin kuuluu vaihteiden säätöjen tarkistaminen.
Turusta Tampereelle matkannut 30-vaunuinen juna suistui ulos 16. kesäkuuta 2009 hieman ennen iltayhdeksää. Rata oli poikki yli viisi tuntia, ja ensimmäinen juna pääsi onnettomuuspaikan ohi yöllä kello 2.10. Ensimmäinen sähkövetoinen juna ohitti Toijalan, kun onnettomudesta oli kulunut 43 tuntia. Liikenne saatiin täysin normaaliksi vasta 15 päivän päästä.
Kaikkiaan Toijalan vaurion vuoksi peruttiin Suomessa VR:n mukaan 134 matkustajajunaa ja yli 100 tavarajunaa. Erilaiset vauriot nousivat yli 2 miljoonaan euroon.
Onnettomuudesta ei aiheutunut varsinaisia ympäristövahinkoja. Jälkisiivouksen puutteellisuuden vuoksi ratapihalla kuitenkin ilmeni myöhemmin haju- ja tuhoeläinongelma, koska onnettomuusvaunuissa oli muun muassa viljaa ja kalanrehua.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194680082978/artikkeli/toijalan-onnettomuuden+tutkinta+valmistui+junan+suisti+raiteilta+itsestaan+kaantynyt+vaihde.html