Vastasitkin jo tuohon suunanvaihtokysymykseen, eli veturit siirrettiin junan toiseen päähän kun kulkusuunta vaihtui.
Tästä tilausjunasta en tiedä, voi olla, että samat veturit vaihtoivat päätä.
Normaalisti kuitenkin tuossa vaihtuu veturit (ja kuski) kokonaan. Tällöin kääntyminen on hieman ripeämpää, kun ei tarvitse odottaa veturi(e)n siirtymistä, vaan heti junan pysähdyttyä ajetaan uusi vetokalusto toiseen päähän.
Samat veturit olivat käytössämme koko päivän. Junaan oli alunperin merkitty ainoastaan 1Sr1, jonka vetokyky 14 vaunuisessa junassa olisi ollut melkoisen tiukilla aikataulussa pysymiseksi. Kun huomioitiin kyydissä oleva huomattava matkustajamäärä (ennakkotieto 1000) ja perillä oloon varattu rajallinen aika, niin kävin henkilökohtaisesti keskustelemassa vetureiden käytönsuunnittelijoiden kanssa asiasta ja kuinka ollakaan saimme junaan 2Sr1-nipun. Liikuimme aikataulun mukaisesti lukuunottamatta Kouvolan teknistä pysähdystä, joka kesti hieman pidempään ympäriajon vuoksi. Toisaalta siinäkin toimintaa nopeutettiin, kun konduktööri toimi tähystäjänä ja näin kuljettajan ei tarvinnut vaihtaa ajo-ohjaamoa kulkusuunnan vaihtuessa.
Paluumatkalla pysähdyttiin vastaantulevan liikenteen vuoksi enemmän kuin mennessä. Yhtälö ei ole yllättävä, jos tarkistellaan liikenteen määrää menomatkan aamupäivän ja paluumatkan iltapäivän sekä alkuillan välillä. Kun liikennettä on enemmän, niin on väisteltävääkin...
Tervetuloa vaan Ilari mukaan joukkoon hurjaan. Olitko toinen heistä, joiden kanssa alan asioista matkalla juttelimmekin?