Miten junanvaunuun lukitaan? Arvaus on, että vaunussa olevasta taulusta voi painaa ovet lukkoon ja sitten vielä lukitaan viimeisen ja toisiksi viimeisen vaunun väliovi niin, ettei sitäkään saa auki. Osaako joku sisäpiiriläinen kertoa, oliko mahdollisia muita matkustajia jouduttu samalla siirtämään muihin vaunuihin ja miten hitossa tämäkin oikein onnistuu?
Onko arvaus oikea, vai onko tuollaiseen spontaanin vankivaunun väsäämiseen jokin muukin keino.
Yllättävää myös, ettei henkilö yrittänyt rikkoa jotain päästäkseen junasta ulos. Junissa ei kai ole minkäänlaisia oheisvasaroita?
Ovilukitus ei paljoa lohduta, kun kaikissa tuntemissani kalustotyypeissä sähkölukitun oven pystyy avaamaan kuka tahansa helposti - myös sisäpuolelta, ilman kolmioavainta. Oma veikkaus on, että mikäli juna on ollut IC49, joka aikataulunsa puolesta sopisi tähän pienellä myöhästymisellä lisättynä, on konduktööri viimeisen vaunun (Edb) tapauksessa lukinnut hänet välitason hyttiin. Sieltä hätäjarrukahva kolmiolla lukkoon ja hytin ovi ulkopuolelta myös lukkoon. Näin hänet saadaan pysymään vangittuna. Jos sellinä on ollut avo-osasto, niin osasto tyhjäksi ja väliovet lukkoon. Plootuissa tämä ei ole mahdollista vaan myös päätyovet on lukittava seuraavan vaunun puolelta sekä sivuovet. Lisäksi hätäjarrun sulkuventtiili on suljettava, jottei mies taas aiheuttaisi aiheetonta pysähdystä. Vankivaunun tekemiseen ei siis tarvita kovin kummoisia vippaskonsteja.