[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Syyskuu 19, 2011, 22:10:55 » |
|
"Junayhteydet Vaasaan paranevat 12. joulukuuta, kun sähkövetoinen junaliikenne voidaan aloittaa Seinäjoen ja Vaasan välillä... ...Kaikki Vaasaan menevät Pendolinot ja IC-junat sekä osa taajama- ja pikajunista ajetaan jatkossa sähkövetoisesti. Sähköveturilla ajettavien junien osuutta on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa." Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110919134142.htmlEli siis nyt sitten koko liikenne ei muutukaan sähkövetoiseksi? Tämä vahvistaa entisestään käsitystäni siitä, että Vaasan radan sähköistys oli sähköistysprioriteeteistä selvästi sijalla yksi...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2011, 22:39:02 » |
|
Täytyy kompata sinua Mikko. Suomesta löytyy raskaantavaraliikenteen ratoja, joissa sähköistyksestä olisi ollut todellista hyötyä. Taitaahan yksi Rapu-vuoro viikossa liikkua Vaasanradalla, joskin myös jatkossa dieselillä, koska piuhoja ei vedetä Vaskiluotoon saakka. Aluepolitiikka ennen järkeä!
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2011, 22:48:47 » |
|
Eikös jossain toisaalla täällä jo ollut keskustelua, että junapari 445/450 säilyy läpimenevänä Jyväskylä-Vaasa-junaparina joten siinä kai sitten on Dv12 vetovoimana koko matkalla. Muut Jyväskylän ja Seinäjoen väliset yhteydet muuttuvat kiskobusseilla hoidettaviksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2011, 22:53:15 » |
|
Dv12:lla ja sinisillä vaunuilla ajellaan seuraavasti:
H445 Jyväskylä - Seinäjoki - Vaasa (10:28-14:36) H450 Vaasa - Seinäjoki - Jyväskylä (15:22-19:27)
Lauantaisin pääsee Seinäjoki - Vaasa - Seinäjoki taajamajunassa myös Dm12-kalustolla.
Jyväskylä - Seinäjoki välin muut junat ajetaan Dm12-kalustolla. Tämä muuttaa Joensuu-Pieksämäki radan junat veturivetoisiksi.
Pendolinolla ajettavia vuoroja:
S61 Seinäjoki-Vaasa (12:30-13:25) S62 Vaasa-Seinäjoki puuttuu vielä matkahausta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2011, 08:22:43 » |
|
Tiedotteen väite, ettei vesivoima tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ei pidä paikkaansa. Vuorotarjonnan lisäys on miellyttävä yllätys, jonka voi ainakin jotenkin väittää liittyvän sähköistykseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2011, 10:20:15 » |
|
Tiedotteen väite, ettei vesivoima tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ei pidä paikkaansa.
Ei pidä ei. Varsinkin kun vesivoimaa on tarjolla rajallisesti. Kun yksi ostaja rohmuaa sitä suurella kädellä, niin toisaalla sitten poltetaan entistäkin enemmän turvetta ja kivihiiltä. Tästä nyt ei toki sovi syyttää yksin VR:ää. Sama viherpesu on meneillään kaikilla sähköyhtiöilläkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2011, 11:19:19 » |
|
Tiedotteen väite, ettei vesivoima tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ei pidä paikkaansa.
Ei pidä ei. Varsinkin kun vesivoimaa on tarjolla rajallisesti. Kun yksi ostaja rohmuaa sitä suurella kädellä, niin toisaalla sitten poltetaan entistäkin enemmän turvetta ja kivihiiltä. Tästä nyt ei toki sovi syyttää yksin VR:ää. Sama viherpesu on meneillään kaikilla sähköyhtiöilläkin. Näin ollen, älkäämme palkitko sähköyhtiöitä uusiutuvien luonnonvarojen käyttämisestä, vaan keskittykäämme ostamaan mahdollisuuksien mukaan kaikki sähkö hiilivoimana! Näin ajattelemme ympäristöä jossa elämme ja saamme viherpesun loppumaan. Hurraa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2011, 11:25:12 » |
|
Tiedotteen väite, ettei vesivoima tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ei pidä paikkaansa.
Ei pidä ei. Varsinkin kun vesivoimaa on tarjolla rajallisesti. Kun yksi ostaja rohmuaa sitä suurella kädellä, niin toisaalla sitten poltetaan entistäkin enemmän turvetta ja kivihiiltä. Tästä nyt ei toki sovi syyttää yksin VR:ää. Sama viherpesu on meneillään kaikilla sähköyhtiöilläkin. Näin ollen, älkäämme palkitko sähköyhtiöitä uusiutuvien luonnonvarojen käyttämisestä, vaan keskittykäämme ostamaan mahdollisuuksien mukaan kaikki sähkö hiilivoimana! Näin ajattelemme ympäristöä jossa elämme ja saamme viherpesun loppumaan. Hurraa! Kotona käyttämäni sähkötuote on nimeltään "täysydin", jonka pitäisi olla 100 %:sta atomivoimaa. Aiheeseen palatakseni, sähköveto on ympäristölle paljon parempi kuin öljyä tiputtavat dieselkoneet, hyötysuhde on parempi, paikalliset hiukkaspäästöt loppuvat kokonaan jne. Vaasalaisten kannalta vaan on se ongelma, että valtaosa matkoista edellyttää edelleen vaihtoa Seinäjoella. Rivimatkustajalle on kutakuinkin yhden tekevää, millaista vetovoimaa keulalla on. Pendolinoa valtaosa matkustajista tuskin on mitenkään erityisesti kaivannut. Eihän se junaa kummempaa kyytiä tarjoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2011, 16:48:57 » |
|
Niin, Vaasan yhteyden paranivat, sähköt tuli piuhoihin. Vr kun vielä uudistaa kalustoa, niin saadaan useampi sähkövetoinen juna. Hyvä alku toi vaihdoton pendolinoyhteys. Seuraavalla kieroksella kovaa kovaa vasten ja maakunnan vaatimus nopeasta junaliikenteestä. Näin se menee Suomessa, kerralla täällä harvoin kaikkea saadaan läpi. Vaasa Baana muuten hyvässä kunnossa, tuhottomasti vaan tasoristeyksiä, lähes joka 1 km.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2011, 18:35:29 » |
|
Ilman muuta rautateihin on investoitava, olisi aihetta investoida paljon enemmänkin kuin on tehty. Mutta minusta Vaasan radan sähköistys ei välttämättä ollut se kaikkein viisain sijoitus tällä erää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2011, 21:09:16 » |
|
Vaasan tapauksessa oli kyseessä pieni summa valtiovarainministeriölle, n. 20milj Eur , sama kuin kemijärvi. Helppo poliittisesti etc. Mutta liian iso että liikennevirasto pystyisi itse päättämään, raja n. 10 miljeur. Ei ole korvamerkittyä rahaa radoille joten jos ei olisi ollut tarpeeksi yksimielisyyttä niin raha olisi vaikka kohdentunut kehitysapuun. Näin ne finanssit toimii Suomen maassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2011, 21:14:54 » |
|
Tuossa on toki perää. Suomessa helposti ollaan tilanteessa, jossa investoidaan kohteisiin, joihin investoiminen "kuullostaa hyvältä". Perusradanpito ei kuullosta hyvältä, ja sillä on vaikea voittaa ääniä. Tai on ollut tähän asti. Kunhan rataverkko kunnolla saadaan rapistumaan, niin eiköhän vähitellen oppi kartu. Kaikki näköjään pitää tehdä yritys-erehdys-periaatteella tässä maassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 22, 2011, 18:19:44 » |
|
Liittyneekö mitenkään Vaasan baanan sähköistykseen, mutta juuri tänä iltana Seinäjoella seisoskelevat Sm3 7004 sekä tunnistamattomaksi jäänyt "Vankka Demari" Dm12.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|