Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ajolangan kannattimet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« : Syyskuu 27, 2011, 23:15:58 »

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/kehnot_ajolangat_rautateiden_riesana_viela_vuosikymmenen_2903166.html , tällainen pienoinen uutinen on jäänyt vailla huomiota. 40-vuoden jälkeen havaitaan, ettei kuparinen kannatin sovellu Suomen olosuhteissa kannattelemaan sähköradan ajolankaa, vaan kannattimet vaihdetaan pronssisiksi. Vai ovatko nuo Turku-Toijala välin kannattimet muista poikkeavaa seosta? Tuolla välillähän on tainnut sattua normaalia enemmän sähköratavaurioita?
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2011, 14:05:39 »

Ihan kiinnostava uutinen Hymyilee
tallennettu

Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2011, 15:12:51 »

Ei ainakaan voi syyttää hätiköidyistä johtopäätöksistä.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 162


« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2011, 00:25:52 »

Eikös tuota ennen käytetty kadmiumkuparisia kannattimia joista luovuttiin myrkyllisyyden takia 1990-luvulla? Ainakaan vanhat sähköradat eivät ole niitä vikaherkimpiä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2011, 01:22:37 »

Kadmiumia käytettiin joskus vuosikymmeniä sitten vielä yleisesti pinnoitteena erilaisissa kiinnittimissä ja ruuveissa. Parempi korroosionkestävyys kuin sinkkipinnotteilla. Mm. eräs Valtion Lentokonetehdas oli aikoinaan kasannut tuotteensa kadmium-pinnoitetuilla ruuveilla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ajolangan kannattimet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina