Kytkeekö Kuopiossa IC68 rungon veturiin paikallinen kippari vai veturinkujettaja?
Ymmärtääkseni matkakonduktöörit (mikäli "kipparilla" sitä tarkoitit) eivät kytke missään vetureita vaunuihin. Joko paikalla on "maahenkilökuntaa", tai jos ei ole, niin kuljettaja kytkee.
Periaatteessa näin taitaa olla, mutta tarvittaessa taitoa löytyy. Tällä viikolla esimerkiksi Helsingissä kytkettiin veturi lähtevän IC2-junan eteen johtavan konduktöörin toimesta, koska edellisellä vuorolla Helsinkiin saapumassa ollut kuljettaja oli myöhässä ja veturin siirto junan eteen tapahtui vasta lähtöajan jälkeen varamiehen toimesta. Tuolloin oli vaununtarkastaja jo seuraavan työtehtävän parissa ja lähtö oli viivästymässä lisää.
Vaihtoehto olisi toki ollut odotella vaununtarkastajaa, mutta asiakkaita ajatellen ja "turhan" lisämyöhästymisen minimoimiseksi tehtiin näin. Juna pääsi Helsingistä 18 minuuttia myöhässä liikenteeseen ja saapui aikataulun mukaisesti (!) Tampereelle.