Mutta annettiiinko petkeleen käyttökoulutusra?
Kymmenisen vuotta sitten junien varusteisiin kuuluk kyllä petkelelet, mutta niitä ei uskallettu käyttää. Tämä tuli todettua silloin useammankin kerran. Kauniaisissa yritettiin ovien sulkeutumista auki-kiinni menetelmällä, vaihdoin sillon bussiin. Ja valinta oli täysin oikein. Sain samoihin aikoihin otettua kuvan kun RZDn junapäälikkö hakkasi jäitä Moskovasta saapuneesta junasta. Ajattelin, jos toisen kerran törmään vastaavaan tilanteesen kuin Kauniaisissa, lähetän ottamani kuvan + kuvan suomalaisesta ovi ongelmasta VRn pää- / toimitusjohtajalle koulutushankinta-aloitteen kera.
Ainakin n. 2013 (tai 2014, tai sinne päin) talvella oli junahenkilökuntaa töissä petkelepartioimassa, eli heillä oli työvuoroja joihin ei sisältynyt lainkaan lipunmyyntiä, vaan vain jäiden petkelöintiä pois oviaukoista. Muistaakseni vain Helsingin asemalla.
Sen lisäksi oli ihan käsky, että junahenkilökunnan on pidettävä oviaukoista jäät poissa. Tarkoitti, että jokaisella asemalla olin jonkun oven kimpussa jäitä poistamassa. Kun ovia oli junassa 4 kpl per puoli, yhden oven luona kävin noin neljän asemanvälin välein (tätä vähän harvensi se, että osa ovenavautumisista tapahtui toisella puolella junaa), ja kyllä siinä neljällä pysähdyksellä jo ihan merkittävä määrä tamppautui lunta ovien sulkeutumista häiritsemään. Musta vähän näyttää siltä, että tuo ihan hyvin toiminut käytäntö on onnistuttu unohtamaan tässä parin vuoden aikana, kun on ollut vähemmän lumista.