Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 160
|
« : Tammikuu 11, 2012, 22:37:59 » |
|
Valtionyhtiöiden niukaksi koettu julkisuuspolitiikka on luomassa niin sanottua vuotoilmiötä Suomeenkin.Tietoliikenneasiantuntija Mikko Nyman perusti joulukuussa VRLeaks-sivuston, jolla on käynyt pelkästään tammikuun alun aikana jo lähes 90 000 kävijää. Nyt häntä on lähestytty vuorostaan Itellasta ja pyydetty perustamaan Itellaleaks-sivusto. - Se, että henkilöstö kokee tarpeelliseksi vuotaa yhtiön sisällä muhivia ”mätäpaiseita” tai ongelmia, kertoo kyllä yhtiöstä paljon. Etenkin kun valtio-omisteisten, verorahoilla toimivien yhtiöiden pitäisi olla vähintään yhtä avoimia ellei jopa avoimempia kuin pörssiyhtiöiden, Nyman sanoo. Nyman on saanut ylläpitämälleen VRLeaks-sivustolle paljon dokumentteja yhtiön sisältä. VRLeaks kertoi muun muassa yhtiön johdon erikoisesta bonusjärjestelmästä, joka herätti yleisesti tyrmistystä ja jota omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala piti kohtuuttomana. Myös VR:n henkilöstötutkimus, joka paljasti yhtiön sisällä vallitsevan surkean työilmapiirin ja Transtechiltä tilattu neljän miljoonan euron saunallinen salonkivaunuhankinta, ovat paljastuneet VRLeaksin kautta. Nyman pitääkin huolestuttavana, ettei valtion omistajaohjausyksikkö ole tiennyt osasta VRLeaksiin tulleista tapauksista. Lähteistään Nyman ei luonnollisesti kerro, mutta: - Asiakirjat sivustolle tulevat aina vähintään kahdesta, toisistaan tietämättömästä lähteestä. Ne tarkistetaan aina, hän sanoo. Nyman aikookin seuraavaksi tarttua Itellan sisältä tulleeseen toiveeseen omasta vuotosivustosta, koska hän pitää tärkeänä erityisesti monopoliyhtiöiden avoimuutta. - Jos yhtiö ei ole avoin, tämä ilmiö tulee kyllä yleistymään, hän ennustaa. Lähde Kauppalehti: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201201112095
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 11, 2012, 22:47:14 » |
|
Rokrok, jo tällaisten uutisten julkaiseminen jatkuva julkaiseminen tärkeissä lehdissä tarkoittaa, että yhteikunnassa on jotain pientä nytkähtänyt taas vähän parempaan asentoon. Saas nähä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2012, 08:36:31 » |
|
En kyllä ihan heti jaksa uskoa, että tämä menetelmä johtaisi toivottuun lopputulokseen. Avoimuutta tarvitaan lisää, mutta tuloksena voi olla jotakin täysin päinvastaista.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2012, 13:14:16 » |
|
avoimuutta tämä yhteiskunta tarvitsee reilusti lisää, liian paljon pidetään asioita salassa vaikka eivät sisällä mitään salassapidettävää esim toi salonkivaunujuttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2012, 13:33:04 » |
|
avoimuutta tämä yhteiskunta tarvitsee reilusti lisää, liian paljon pidetään asioita salassa vaikka eivät sisällä mitään salassapidettävää esim toi salonkivaunujuttu.
Tämä onkin hyvä esimerkki. Oletetaan, että tuollainen salonkivaunu on oikeasti tulossa. En tiedä onko. Asiasta on esitetty "todisteena" jokin Powerpoint-tuloste, jossa on ilmeisesti alustavasti pohdittu asiaa. Mitään tilaussopimusta ei vissiin ole näytetty, jos sellaista edes onkaan. Mutta siis ajatusleikkinä oletetaan, että salonkivaunuja on tilattu. Noh, rautatieyhtiö on saattanut ajatella, että mikäpä olisikaan parempi ajankohta oletetun hankinnan julkaisulle kuin 150-vuotisjuhlapäivä, oliko se nyt helmikuussa. Mukavasti juhlistaisi julhapäivää tuollaisen tilauksen julkistus. Minun ymmärrykseeni ei mene, miksi yhtiö ei saisi tehdä päätöstä tällaisen hankinnan julkaisuajankohdasta itse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 12, 2012, 17:43:20 » |
|
Minun ymmärrykseeni ei mene, miksi yhtiö ei saisi tehdä päätöstä tällaisen hankinnan julkaisuajankohdasta itse.
Eihän tuossa olekaan ensisijaisena asiana julkaisuajankohta, vaan yli päätään oletetun vaunun hankinta ja sen tarpeellisuus. Jälkimmäistä pohtiakseen on tieto toki saatava riittävän aikaisin, eli siinä mielessä myös julkaisuajankohdalla on merkitystä. ------- //Poistettu keskustelu henkilöstä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2012, 17:44:38 kirjoittanut Jape Ruotsalainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 413
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 12, 2012, 19:58:05 » |
|
Vaikka kannatan VR Oy sijaan sosialistista Vr:ää elintärkeän teollisuuden tukemiseen, vastustan sosialismia aatteena. Suomi on pohjois-koreasta poiketen siinä mielenkiintonen, että eliminointi ja tukahduttaminen tulevat käytännön panolle vasta, kun epäilyksille on antaa todisteita.
Mielenkiintoisia nämä henkilöliikenteen monopolin jatkosopimukset halvoilla investoinnilla. Mailman vähiten korruptioitunut maa on se, joka osaa tehokkaimmin keinotella ja salata.
Pelkkä lama ei selitä 40milj. taskurahan vuoksi päädyttyyn ratkaisuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 13, 2012, 10:02:26 » |
|
Minun ymmärrykseeni ei mene, miksi yhtiö ei saisi tehdä päätöstä tällaisen hankinnan julkaisuajankohdasta itse.
Eihän tuossa olekaan ensisijaisena asiana julkaisuajankohta, vaan yli päätään oletetun vaunun hankinta ja sen tarpeellisuus. Siis hä? Onko tarpeellistaa alistaa jokainen VR:n kalustohankinta kansanäänestykselle? Miksi alkuperäinen "uutinen" oli kirjoitettu kuin iltapäivälehteen, lopullinen pointtihan jäi koko jutusta pois, mutta tämä varmaan olikin tarkoitus. Ja edelleenkään ei ole mitään todisteita ko vaunun tilaamisesta/rakentamisesta. Mutta jostain syystä tästä kirjoitetaan satavarmana asiana. Virheitäänhän voi olla vaikea tunnustaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 13, 2012, 13:37:15 » |
|
Ja edelleenkään ei ole mitään todisteita ko vaunun tilaamisesta/rakentamisesta. Mutta jostain syystä tästä kirjoitetaan satavarmana asiana. Virheitäänhän voi olla vaikea tunnustaa.
Olihan tälle aivan looginen selitys. Esitin sen alkuperäisessä vuotavan salonkivaunun ketjussa, jonka ylläpito aikanaan poisti: Mikko Nyman oli kirjoittanut vaunua koskevat viestinsä muistaakseni joskus klo 3 - 4 välillä aamuyöllä, siis aikana, jolloin yleensä nähdään unia. Vaunu on mitä vankimmin totta - mutta unitodellisuudessa. Pitää muistaa, ettei tämä meidän valvearkitodellisuutemme ole ainoa olemassa oleva.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 13, 2012, 18:47:14 » |
|
Mielestäni kärjistät nyt melkoisesti. Se että jostain merkittävästä asiasta voidaan avoimen tiedonkulun turvin keskustella hyvissä ajoin, ei ole sama kuin että asia alistettaisiin kansanäänestykselle.
Onko yhden vaunun tilaaminen/tilaamattomuus ns merkittävä asia? Oikeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2012, 17:51:54 » |
|
Ketjusta poistettu kaikki viestit, joissa pohditaan yksittäisen henkilön käyttäjätunnuksen poistoon johtaneita syitä. Tämä on henkilön itsensä toivomus. Ylläpito muistuttaa jälleen kerran, että poiston syyt on kerrottu henkilölle itselleen, ja hän kertoo ne, jos haluaa. Asia ei kuulu muille.
Keskustelu sivuston linjasta voi jatkua Resiinan nettisivuston alueella. Myös osa tämän ketjun viesteistä on siirretty sinne. Tähän ketjuun vain aiheeseen liittyviä viestejä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2012, 08:45:43 » |
|
Mitäs mahdollisesta vaunusta. Kyllä se aikanaan nähdään, jos totta on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Pohjanlehto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2012, 13:19:29 » |
|
"Keskustelu sivuston linjasta voi jatkua Resiinan nettisivuston alueella. Myös osa tämän ketjun viesteistä on siirretty sinne. Tähän ketjuun vain aiheeseen liittyviä viestejä."
Siis mikä on "Resiinan nettisivuston alue", ja miten sinne pääsee??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2012, 13:38:43 » |
|
"Keskustelu sivuston linjasta voi jatkua Resiinan nettisivuston alueella. Myös osa tämän ketjun viesteistä on siirretty sinne. Tähän ketjuun vain aiheeseen liittyviä viestejä."
Siis mikä on "Resiinan nettisivuston alue", ja miten sinne pääsee??
Kannattaa miettiä silmälasien hankintaa tai uusien hankkimista: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/board,8.0.html Ja sinne pääsee vaikka internetselaimella
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Pohjanlehto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2012, 14:12:38 » |
|
Kiitän, Juuso. Silmälasien hankinnasta ei kuitenkaan ole apua, ellei yhtään tiedä, mistä lähteä etsimään tällaista juttua. Ylipäätään sellaisten keskustelupalstojen, joissa on useita eri tasoja, seuraaminen ylittää käsityskykyni, silloin kun pitäisi seurata kaikkia tasoja yhtä aikaa. Täälläkin Resiinassa seuraan yleensä vain tätä "Uutiset"-tasoa, jolloin muut tietenkin tuppaavat jäämään vähemmälle huomiolle.
Silmälasit (jotka minulla toki jo on) eivät tässä välttämättä auta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2012, 00:43:32 » |
|
Onko yhden vaunun tilaaminen/tilaamattomuus ns merkittävä asia? Oikeasti.
Jatkoin Topin esimerkkiä vaunuhankinnasta mutta kysymys on tietysti yleisesti näistä uutisista. Eniveis, oletetun kaltaisessa vaunuhankinnassa minua kiinnostaisi esimerkiksi se mikä olisi kyseisen verrattain suuren sijoituksen kannattavuus. Pekka
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2012, 09:11:45 » |
|
Onko yhden vaunun tilaaminen/tilaamattomuus ns merkittävä asia? Oikeasti.
Tämä on jäänyt minullekin epäselväksi. Salonkivaunun hinnaksi (jos sellainen oikeasti on tilattu) väitettiin 4 miljoonaa euroa, kun ensimmäiset Edm-makuuvaunut maksoivat julkisuuteen kerrottujen tietojen mukaan 2,9 miljoonaa euroa kappale ja niiden tilaamisesta on melkein 10 vuotta. Jos nyt suunniteltaisiin uusi makuuvaunutyyppi puhtaalta pöydältä niin tuskin sen hinta eroaisi tämän päivän kustannustasolla paljokaan 4 miljoonasta. En ymmärrä, miksi yhden vaunun tilaaminen olisi ongelma, kun Edm-vaunujakin on ostettu 40 kpl.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|