Eikö muita konduktöörejä kiinnosta noiden tilausjunien konduktöröinti, vai miten sinä niihin aina päädyt konduktöröimään?
En nyt sanoisi aina, mutta melko usein niihin on tullut päädyttyä. Esimerkiksi tässä tapauksessa tilaaja on tietojeni mukaan tiedustellut lähdenkö matkalle konduktööriksi. Tilausjunat ovat oma maailmansa, joka ei tunnu loppupeleissä kiinnostavan kovin montaa kollegaa. Kommentteja on toki kuulunut aiemminkin, että "miten sinä päädyt näihin?", mutta kun tiedustelen olisitko ollut itse kiinnostunut niin vastaus on "no en hitossa".
Tilausjunissa on aina asioita, jotka on parempi varmistella etukäteen noin päivää ennen matkaa jos haluaa kaiken olevan kunnossa. Matkojen jälkeen kuuluu ohjeistuksen mukaan myös kirjoittaa palaute siitä, että miten matka on sujunut. Lisäksi matkat vievät usein paikkakunnille, jotka eivät välttämättä ole tuttuja kaikille eli paikallistuntemuksesta on hyötyä esimerkiksi vaihtotyötehtävissä. Itselleni Jokerifanit ja Jokereiden organisaation henkilöt ovat tuttuja näiden matkojen lisäksi myös 1990-luvulta, jolloin itse seurasin erittäin aktiivisesti seuran pelejä niin kotoisessa SM-liigassa kuin Euroopan liigassakin. Toisin sanoen, tunnemme toisemme ja mm. tästä syystä matkat ovat sujuneet hyvässä yhteistyössä jo vuosia.
Periaatteessahan konduktöörin pitäisi vain mennä lähtövarikolle eli useimmiten Ilmalan ratapihalle ja aloittaa vaihtotyö. Voin kertoa kymmenien tilausjunien kokemuksella, että se ei vain toimi... Asiat (kuljettajat, vaunusto ja sen kunto, mahdollinen muu henkilökunta, tilaajan erikoistoiveet, ratapihakaaviot määränpäähän, liikenteenohjauksien yhteystiedot ja heidän tiedot junan kulussa olemisesta, käytettävät raiteet jne jne jne) on parempi varmistaa vuorokautta aiemmin, jolloin reagointi aikaa on vielä ennen matkalle lähtöaikaa. Pahimpana esimerkkinä voin kertoa lähdön virolaisten pyöräilijöiden kanssa Kolariin kahdella eri tilausjunalla muistaakseni 2007. Vähän ennen junan aikataulun mukaista lähtöaikaa Ilmalan ratapihalta havaittiin, että junaan ei ole kuljettajaa... Onneksi kaikki meni hyvin parilla puhelinsoitolla ja pienen lähtöviiveen jälkeen aikataulukin saatiin kiinni, eikä matka vaarantunut pieneen tietokatkokseen jota sillä kertaa en ollut etukäteen varmistanut.
Tilausmatkoilla myös sattuu ja tapahtuu yleensä aina asioita, joissa tarvitaan paljon kokemusta palasten loksahtamiseen kohdalleen. Tässä eräitä esimerkkejä:
Ravintolavaunusta loppui kirkkaan puoleiset pullotetut tuotteet jo alkumatkasta ja asiakkailla oli toki kova jano. Mistä apua, kun lähin tuotevarasto on lähtövarikolla. Graafinen aikataulu esille ja siitä etsittiin ensimmäinen sopiva vastaan tuleva juna, joka sillä kertaa sattui saapumaan Lahden asemalle viitisen minuuttia oman junan aseman ohitusajan. Tiedustelu ensin vastaantulevasta junasta, että olisiko heillä ensiapua - oli. Soitto liikenteenohjauskeskukselle, että onnistuisiko pieni pysähdys ilman muun liikenteen häiritsemistä - onnistui. Niinpä juna pysähtyi Lahdessa, pieni tuotepaketti noudettiin vastaantulleen junan ravintolasta ja matka jatkui tyytyväiset asiakkaat kyydissä.
Tuolla aiemmin mainitulla pyöräilijöiden matkalla parinkymmenen hengen ryhmä erehtyi odottamaan väärää junaa Helsingissä ja heidän makuupaikkansa menivät aiemmin lähtevässä junassa. Junan ei ollut mahdollista jäädä odottamaan toista junaa liikennetilanteesta johtuen (Tampere-Kemi välin ruuhkainen yöliikenne), joten Tampereen asemalle jätettiin junasta petivaatteet ja tyynyt heille, että asiakkaat pystyivät nukkumaan mukavammin yönsä. Nämä nyt vain muutamina esimerkkeinä tilanteista, joita on vastaan tullut vuosien varrella... Ei ne mitään avaruustiedettä vaadi, että ne ratkaisee, mutta kokemuksesta on hyötyä.
Vastauksena kysymykseen lyhyesti: Olen ollut kiinnostunut lähtemään näille matkoille ja henkilöstönkäyttö on käyttänyt minua työsopimukseni mukaisesti eli lähden työnantajan minulle määräämiin työtehtäviin.