Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« : Maaliskuu 14, 2010, 10:11:07 » |
|
Jyväskylä. Junaliikenteeseen on tiedossa pahoja myöhästymisiä sään lämmetessä, kirjoittaa Keskisuomalainen. Kun pakkasten aiheuttama poikkeuksellisen syvä routakerros alkaa sulaa, syntyy kelirikko. Liikenneviraston rataverkon kunnossapitoyksiköstä ennakoidaan, että rautateiden kelirikko on erittäin vaikea. Virasto arvioi, että yli 200 kilometrin matkalle joudutaan asettamaan nopeusrajoituksia. Jo tällä viikolla hidastuksia aiheuttavia routarajoituksia on ollut koko maassa yli 40 rautatiekilometrin osuudella. Viime vuonna routavaurioita oli koko maassa vain kilometrin matkalla. Esimerkiksi Tampere-Orivesi -välillä roudasta johtuva nopeusrajoitus on voimassa tällä hetkellä seitsemän kilometrin matkalla. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kev%C3%A4%C3%A4n+kelirikko+tuo+rautateille+pahoja+my%C3%B6h%C3%A4stymisi%C3%A4/1135254396960Lähde: HS/STT
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2010, 11:39:59 » |
|
HS Keskustelu Tiedoksi vaan VR:lle. Routa alittaa tänä vuonna selvästi pitkäaikaiset maximit. Asian voi tarkastaa mittausasemilta: www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=24695&lan=fi . Syynä varmastikkin poikkeuksellisen runsas eristävä lumikerros. Parempia tekosyitä pitää keksiä kun ei osaa pitää junia aikataulussa. Tässä on nyt hieman selityksen makua:
1. Talvella tulee myöhästymisiä kun lumi haittaa liikennettä.
2. Keväällä tulee myöhästymisiä kun tulee paha kelirikko.
3. Kesällä tulee myöhästymisiä kun helle vääntää kiskoja. Olen itsekin ihmetellyt sitä, että aina syy pitää etsiä luonnosta tai laitteista. Ja sitä, että miten routa voi olla syy, koska se ei ole niin paha kuin edellisinä vuosina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2010, 11:58:58 » |
|
Olen itsekin ihmetellyt sitä, että aina syy pitää etsiä luonnosta tai laitteista. Ja sitä, että miten routa voi olla syy, koska se ei ole niin paha kuin edellisinä vuosina.
Kehen nyt kohdistat moitteesi? VR:ään vai Liikennevirastoon? Kuka ne nopeusrajoitukset on määrännyt?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2010, 12:04:08 » |
|
Lähde matkustamaan junalla niin tulet huomaamaan että radat ovat aika huonossa kunnossa nyt jo! Uusia nopeusrajoituksia tulee melkein joka päivä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 14, 2010, 12:10:01 » |
|
Myös Pyhäsalmi-Kiuruvesi välillä on hidastus koko matkan. Sn50 tai Sn80. Paha veikata kumpi, mutta nopeusrajoituksen vuoksi köröteltiin hitaasti koko väli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2010, 14:59:49 » |
|
HS Keskustelu Tiedoksi vaan VR:lle. Routa alittaa tänä vuonna selvästi pitkäaikaiset maximit. Asian voi tarkastaa mittausasemilta: www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=24695&lan=fi . Syynä varmastikkin poikkeuksellisen runsas eristävä lumikerros. Parempia tekosyitä pitää keksiä kun ei osaa pitää junia aikataulussa. Tässä on nyt hieman selityksen makua:
1. Talvella tulee myöhästymisiä kun lumi haittaa liikennettä.
2. Keväällä tulee myöhästymisiä kun tulee paha kelirikko.
3. Kesällä tulee myöhästymisiä kun helle vääntää kiskoja. Olen itsekin ihmetellyt sitä, että aina syy pitää etsiä luonnosta tai laitteista. Ja sitä, että miten routa voi olla syy, koska se ei ole niin paha kuin edellisinä vuosina. Hieman hymyilyttää tuollaiset "luontoasiantuntijat". Jotenkin tulee mieleen Metro-lehden taannoinen juttu jossa haastateltiin meteorologeja. Jutun mukaan erityisesti eteläsuomalaiset konttorityöntekijät valittavat huonoista säistä meteorologeille, riippumatta mitä on ennustettu. Miten se meni, "sähkö tulee seinästä ja maito kaupasta..." "mun junan on oltava minuutilleen, vaikka taivaalta satais kiviä"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tatu Vasara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2010, 15:20:32 » |
|
Lunta on toki valtakunnalisesti merkittävän paljon, mikä estää yleisellä tasolla routavaurioita... MUTTA tämä ei päde rautateihin samalla tavalla, koska ne ei ole koko talvea 30 cm lumikerroksen alla, vaan junien ilmavirta pitää kiskot ja sepelit kohtalaisen paljaana. Tässä hiljattain radiossa oli tälläistä juttua, mutta ei jaksa muistaa että ketä haastateltiin ja missä tilanteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 333
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2010, 15:58:25 » |
|
HS Keskustelu Tiedoksi vaan VR:lle. Routa alittaa tänä vuonna selvästi pitkäaikaiset maximit. Asian voi tarkastaa mittausasemilta: www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=24695&lan=fi . Syynä varmastikkin poikkeuksellisen runsas eristävä lumikerros. Parempia tekosyitä pitää keksiä kun ei osaa pitää junia aikataulussa. Tässä on nyt hieman selityksen makua:
1. Talvella tulee myöhästymisiä kun lumi haittaa liikennettä.
2. Keväällä tulee myöhästymisiä kun tulee paha kelirikko.
3. Kesällä tulee myöhästymisiä kun helle vääntää kiskoja. Olen itsekin ihmetellyt sitä, että aina syy pitää etsiä luonnosta tai laitteista. Ja sitä, että miten routa voi olla syy, koska se ei ole niin paha kuin edellisinä vuosina. Voevoevoe, routaa on liikutuilla ja lumettomilla alueilla (mm. maantiet ja rautatiet) normaalia selvästi enemmän. Routa yltää jopa yli kahden metrin syvyyteen. Sen sijaan liikkumattomilla alueilla (mm. pellot) routaantuminen vähäisempää lumikerroksen takia. Lisäksi maa jäätyi alkutalvesta poikkeuksellisen märkänä, mikä sulaessaan pahentaa entisestään kelirikkoa. Mutta kevään kelit lopulta näyttää, miten paha rospuutto iskee. Tuohon kolmoskohtaan voisi mainita sanan lämpölaajeneminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2010, 19:17:42 » |
|
Juu, tää on ihan perusjuttu että tiet ja muutkin lumettomat alueet jäätyy paljon syvemmältä, eikä sitä pidä missään nimessä sekoittaa luonnollisen lumisiin paikkoihin. Lumi on valtavan hyvä eriste ja esimerkiksi Lapin mustikat ovat geneettisesti paljon herkempiä pakkaselle, johtuen siitä että ne ovat sopeutuneet runsaan lumen tuomaan suojaan. Etelä-Suomi onkin tyypillisesti paksuroutaisinta osaa Suomessa. Mutta rautatiehen palatakseni, niin pääradat ovat linjalla kovin paljaita ja voisi kuvitella että näin ollen routa on varsin syvällä ja ihminen ei taatusti voi tälle asialle mitään. Hiekkaisten muodostumien kuten salpausselkien ja harjujen päälle on ollut viisas päätös tehdä rata, nämä alueet routivat luontaisesti vähiten. Saa nähdä, miten alkaa kuplia savikkoalueilla ja soilla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2010, 21:31:11 » |
|
Mutta rautatiehen palatakseni, niin pääradat ovat linjalla kovin paljaita ja voisi kuvitella että näin ollen routa on varsin syvällä ja ihminen ei taatusti voi tälle asialle mitään. Höh, eikös (rauta)teiden päällysrakenteet tavata tehdä routimattomasta materiaalista ja erilaisia routasuojauksiakin (= lämmöneristeitä) käytetään, jottei pohjarakennekaan routisi!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 14, 2010, 23:03:56 » |
|
Jo tällä viikolla hidastuksia aiheuttavia routarajoituksia on ollut koko maassa yli 40 rautatiekilometrin osuudella. Viime vuonna routavaurioita oli koko maassa vain kilometrin matkalla.
Kilometrimäärä on aika alikanttiin arvioitu, kun jo Nummelan ja Röykän väliseltä Sn50-osuudelta tulee 30 kilometriä. Pyhäsalmi - Kiuruvesi ei myöskään ole mikään ihan lyhyt pätkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 14, 2010, 23:13:55 » |
|
Myös Pyhäsalmi-Kiuruvesi välillä on hidastus koko matkan. Sn50 tai Sn80. Paha veikata kumpi, mutta nopeusrajoituksen vuoksi köröteltiin hitaasti koko väli.
Ylivieskan ja Iisalmen välillä on mitä minä tiedän vain yksi paikka missä on nopeusrajoitus routavaurion takia. Sn50 muutaman metrin matkalla. On varmasti ollut turvalaitevika jos Pyhäsalmen ja Kiuruveden välillä on ajettu sn50.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2010, 23:52:07 » |
|
Tässä on nyt hieman selityksen makua:
1. Talvella tulee myöhästymisiä kun lumi haittaa liikennettä.
2. Keväällä tulee myöhästymisiä kun tulee paha kelirikko.
3. Kesällä tulee myöhästymisiä kun helle vääntää kiskoja. 4. Yksi syysseuraussuhde puuttuu: Lehdet kertovat että lehdet tuovat raiteille syksyisen peiton, syystäkin, vihreätkin junat hidastelevat kun lehdet näyttävät keltaista ja ihmiset näkevät punaista. Ja vielä voisi lisätä kohdan 3b: Kesällä tulee myöhästymisiä ratatöiden johdosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2010, 05:28:25 » |
|
Tässä on nyt hieman selityksen makua:
1. Talvella tulee myöhästymisiä kun lumi haittaa liikennettä.
2. Keväällä tulee myöhästymisiä kun tulee paha kelirikko.
3. Kesällä tulee myöhästymisiä kun helle vääntää kiskoja. 4. Yksi syysseuraussuhde puuttuu: Lehdet kertovat että lehdet tuovat raiteille syksyisen peiton, syystäkin, vihreätkin junat hidastelevat kun lehdet näyttävät keltaista ja ihmiset näkevät punaista. Polamo se osaa, joku vääräleuka saattaisi tulkita nämä Mikan jutut rouvaniskuslangiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 15, 2010, 09:24:43 » |
|
Tässä on nyt hieman selityksen makua:
1. Talvella tulee myöhästymisiä kun lumi haittaa liikennettä.
2. Keväällä tulee myöhästymisiä kun tulee paha kelirikko.
3. Kesällä tulee myöhästymisiä kun helle vääntää kiskoja. 4. Yksi syysseuraussuhde puuttuu: Lehdet kertovat että lehdet tuovat raiteille syksyisen peiton, syystäkin, vihreätkin junat hidastelevat kun lehdet näyttävät keltaista ja ihmiset näkevät punaista. Ja vielä voisi lisätä kohdan 3b: Kesällä tulee myöhästymisiä ratatöiden johdosta. Lisättäköön vielä kohta 3c: Ukonilman rikkomien turvalaitteiden aiheuttamat myöhästymiset Sekä ympäri vuoden voimassaoleva: Tasoristeyksissä junan alle pyrkivien kansalaisten aiheuttamat myöhästymiset
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 15, 2010, 22:51:59 » |
|
Ei tuo voi pitää paikkaansa koska ei kai kukaan pyri junan alle vaan juna ajaa päälle. Näin ainakin uutisoinnin mukaan...
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 16, 2010, 02:21:09 » |
|
Ei tuo voi pitää paikkaansa koska ei kai kukaan pyri junan alle vaan juna ajaa päälle. Näin ainakin uutisoinnin mukaan...
Tuon väitteen "ei kukaan" sä olet keksinyt itse, sitä eivät uutiset kerro. Suurin osa uutisista sanoo junan ajaneen allejääjän päälle, koska suurimmassa osassa tapauksia on kyse juurikin siitä, että juna on ajanut allejääjän päälle. Joissain harvoissa tapauksissa tapahtuu niin, että allejääjä ajaakin junan alle. Sellaiset tapahtumat uutisoidaan kertomalla, että allejääjä on ajanut junan alle. Niin kuitenkin tapahtuu hyvin harvoin, joten sellaisesta uutisoidaankin hyvin harvoin. Oikeastaan tämän luulisi olevaan melkoinen itsestäänselvyys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 16, 2010, 23:01:45 » |
|
Ei kylläkään liity kelirikkoon mitenkään, mutta junan kanssa törmäämiseen kylläkin. Vuoden 1967 lokakuussa eräänä sunnuntaina naishenkilö käveli ajatuksiinsa vaipuneena pahki Toppilasta palaavan TK 3:n kylkeen, vaikka veturi vihelsi, kilkatti ja muutenkin äänteli. Onneksi tuntemani perheenäiti sai vain lieviä ruhjevammoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 17, 2010, 02:24:46 » |
|
Kelirikot tulivat tutuksi keväällä 2006 Oulussa työskennellessä. Pikajuna 51 saapui Ouluun lähes poikkeuksetta noin 45 minuuttia myöhässä. Asiakkaat olivat hieman hämillään, kun useita kertoja Oulusta päästiin liikkeelle 23 min (17:38) myöhässä ja kuulutin arvioidun saapumisajan olevan Kemiin 5 min etuajassa. Jos liikkeelle päästiin 17:43, niin Kemissä oltiin ajallaan... Kiitos nopeuden nousun 120km/h -> 140km/h ja sähköveturin keulilla. Oli se hauskaa niin kauan kuin sitä kesti... Toivottavasti pelivarat riittävät keväämmällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 18, 2010, 08:58:26 » |
|
Kokkolan ja Ylivieskan väli on jo nyt aikamoista pompotusta, ainakin sinisen makuuvaunun kyydistä aistittuna. Saapa nähdä miten käy kun routa alkaa sulaa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 18, 2010, 11:09:52 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2010, 16:03:23 » |
|
Tällä hetkellä näyttää olevan noin 675 kilometriä routarajoituksia ympäri rataverkkoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 28, 2012, 22:49:25 » |
|
Eikö toi Lahti-Luumäki väli ole laitettu kuntoon vuosi sitten?? Toivottavasti tilanne ole ollut sama kuin tiepuolella että tehdään pistemäisiä korjauksia ja puhutaan samaan aikaan peruskorjauksesta koko yhteysvälillä. Tiepuolelle on tullut tavaksi ottaa mediapisteet kotiin kyseisellä uutisoinnilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|