Kun kolmisensataa tonnia kaksikerros-taajamajunaa, ohjausvaunu edellä, pamauttaa kiskoilla olevaan vajaan kahdenkymmenen tonnin kumipyöräkaivuriin (Liebherr 900 Litronic) , jossa oli kiskopyörät, jarruttamatta ja satasen nopeudella, voisi luulla kaivurin saavan ns. lentävän lähdön. Näin kuitenkaan ei käynyt tässä onnettomuudessa, vaan kaivuri kiilautui ohjausvaunun nokkaan ja painui syvälle sen ohjaamoon. Juna pysähtyi laahattuaan kaivuria edessään noin viidensadan metrin matkan.
Päittäisvoimat ovat olleet erittäin kovat ts. julkaistu piirretty havainnollistamisvideo ei voine pitää paikkaansa siltä osin, että siinä ohjausvaunun nokka taittuu hiljalleen vauhdin hidastuessa. Todennäköisesti ohjausvaunu on katkennut törmäyshetkellä ja näin kaivuri on kiilautunut ohjausvaunuun ja työntynyt sen ohjaamoon. Saksalaisvaunu täyttänee UIC:n normit, jotka määrittelevät päittäiskestävyyden arvoksi ainakin vähintään 1500 kN.