Juu, itsekin jossain muussa kuvassa pähkäilin, että 1943 kuvien laatuun voisi olla syynä ”ystävyys” Aatun kanssa.
Pienimuotoisia ”ratapihoja”, vaunuja näkyy olevan säilytyksessä.
Arabia, menivätkö kiskot jossain vaiheessa vankilaan tätä kautta, en löytänyt kuvaa siitä junatien kääntöpöydästä mistä ne aikaisemmin menivät. (1943)
http://kartta.hel.fi/link/2XeFvE Teurastamoalue , kiskoja länsi ja itäreunalla, näille kiskoille käytiin vekslaamassa Arabian raiteilta. (1943)
http://kartta.hel.fi/link/2Xf7nA Merikatu, kolina ja kirskunta häiritsi varmaan ”herrasväkeä” (1943)
http://kartta.hel.fi/link/2XfC74 Hietalahti, huomaa myös vaunut kuvan yläreunassa, menikö kiskot myös Koffin panimolle?, altaassa ei ole yhtään venettä? (1943)
http://kartta.hel.fi/link/2XgJoU Salmisaari, ylhäällä tuleva Salmisaaren voimalaitos, vasemmalla Alkon viinasekoittamo ja alhaalla Nokian kaapelitehdas (nimi jossain vaiheessa (1943)
http://kartta.hel.fi/link/2XhafQ Hernesaari, vasemmalla viljasiilot ja oliko myös mylly?, keskellä Wärtsilän telakka (nimi jossain vaiheessa) ja alhaalla mainetta saanut tuleva Hernesaaren ranta (1943)
http://kartta.hel.fi/link/2XgdGXHernesaaren kärki. Fordin toimipiste, tännekin tuli kiskot. Meikäläisen isoisä aloitti työt Fordilla talvisodan jälkeen (ei joutunut vuonna 1902 syntyneenä jatkosotaan) paikka oli kyllä silloin eri?, koska tämä rakennus on rakennettu vasta sodan jälkeen. Työt alkoivat heti rivakasti, Jenkeistä pukkas 700 Fordin kuorma-autoa jatkosodan tarpeisiin puulaatikoihin pakattuna. Autot olivat enemmän ja vähemmän osina mm. lavat puuttuivat, ja taisi hytti ja runko olla eri laatikossa, eli kyse oli pienimuotoisesta ”autotehtaasta”.
Jossain vaiheessa 50 lukua Gunnar siirtyi vartijan hommiin. Työ oli 3 vuotyötä. päivisin oltiin enemmän sisähommissa mm. kun työväki lähti kotiin, niin piti kiivetä rakennuksen 2 kerrokseen? jossa painettiin vuorollaan nappia, satunnaisesti syttyi joko punainen tai vihreä lamppu, ”punaiset” henkilöt Gunnar sitten kävi läpi (käsi) metallinpaljastimella.
Näin jenkkifirmassa, varastelu oli kuitenkin suuri ongelma, ilta/yö vuorossa vartijat kiersivät aidattua aluetta ja alueella oli samaan aikaan 2 ”susikoiraa” vapaana. Käytiin faijan kanssa pikkupoikana aidan takana katsomassa.
Jossain vaiheessa 50 lukua uusista autoista alkoi kadota startteja, latureita ym. muuta. Se oli todella harmillista, koska uusien osien saanti oli hidasta (laivarahtia). Asiasta aloitettiin tutkinta, ja lopulta selvisi, että luotettavana tunnettu työntekijä niitä työaikana irrotteli ja heitteli aidan ulkopuolelle, josta apurit niitä sitten haki talteen.
Autot oli jo myyty pääsääntöisesti eteenpäin, koska ennen autoverolakia (1958) auton ostoon tarvittiin ostolisenssi, joita myönnettiin aika kitsaasti (esim. lääkärit ja keinosiementäjät niitä saivat). Sananlasku sanoo, että mikään ei ole niin pysyvää kuin väliaikainen.
”Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”. (Wikibedia)
Kaikki kuvassa olevat autot ovat uusia Fordeja (1964)
http://kartta.hel.fi/link/2XmTeS Hernesaaren ja Merikadun välissä sijaitsi Helsingin katsastusasema (ilmakuva 1969),
http://kartta.hel.fi/link/2XiNVY ennen kuin Hakuninmaan katsastusasema valmistui 70 luvun alkupuolella. Siihen asti katsastukset hoidettiin koko maassa pääsääntöisesti ulkona.
Pätkä elävästä arkistosta (1974)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/11/17/autokatsastus Kyltti katsastusaseman pihassa. ”sääolosuhteiden vuoksi tänään ei suoriteta uusintakatsastuksia”
Taisin kuitenkin erehtyä katsastusaseman paikasta?, oliko se kuitenkin edellisestä paikasta hiukan vasemmalle
http://kartta.hel.fi/link/2XmnA8 (1969) Joku vanha jermu varmaan tietää/muistaa?