Oli vaihde, josta erkani n. 1,8 km pituinen pistoraide Kontio & Pojille. Erkanemisvaihde sijaitsi parisataa metriä Kilpuan liikennepaikan pohjoispuolella.
K & P oli muistaakseni jokin puutavaraa tuottava ja/tai sillä operoiva yritys. Vaihde avattiin liikenteelle joskus 1900-luvun alkuvuosina, mahdollisesti vuonna 1906. Vaihteesta löytyy merkintä ainakin vuosien 1909, 1915 ja 1916 liikennepaikkalistoista.
Sanoisin lukemani, muistikuvani, päättelyni ja tulkintani perusteella, että K & P on toiminut Piipsanjoen rannalla Oulaisten Autionkosken tuntumassa:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=kontsa+%26+pojkarna&srs=EPSG%3A3067&y=7136882&x=403092&lang=fi Selostajalegenda Anssi Kukkosta siteeratakseni ”Voin olla väärässä, kuten olen ollut niin monta kertaa aiemminkin". Mutta tässä on nyt jotain pohjaa, josta ponnistaa. Asiaa paremmin tuntevat korjatkoot ja täydentäkööt kirjoittamaani.
Huomaan samalla, että pitäisi aina kirjata ylös lähdetieto ja mielellään kopio siitä, mikä näin digikameran aikakaudella ei ole hankala homma. Tehkää, kuten sanoin, älkää niinkuin minä olen tehnyt.