Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IS: Höyryveturi aiheutti maastopaloja pääradan varressa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« : Kesäkuu 14, 2012, 18:23:01 »

Päärataa matkannut höyryveturi aiheutti monia maastopaloja radan varrella Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välillä torstaina.

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288477040854.html.

Sain tästä ensikäden havaintojakin, kun matkustin S 53:lla Pasilasta Tampereelle.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2012, 22:11:12 »

ISn otsiikko : "Museohöyryveturi kylvi tuhoa pääradan varrella torstaina ja sekoitti koko junaliikenteen"

Minkähänlaiset selvittelyt asiasta tulisikaan, jos kyseessä olisi ollut jonkun muun kuin VRn omaa kalustoa?
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2012, 22:37:45 »

Liikenneviraston tiedote 14.6.2012 klo 22:22:

Häiriö rautatieliikenteessä

Korsossa kaapelipalon aiheuttaman turvalaitevian koejausarvio: Vian korjaus
kestää huomisaamuun noin kello seitsemään saakka. Vikaa on korjaamassa useita
korjausryhmiä. Liikenteenohjauslaitteiden kaapelit syttyivät palamaan illalla
höyryveturista pudonneista kekäleistä. Illan junat ovat myöhästelleet
keskimäärin 30 minuuttia.

Pääradan liikenteessä on huomisaamuna syytä varautua myöhästymisiin. Mikäli
korjaus venyy arvioidusta joudutaan joitain lähijunavuoroja myös perumaan.
Liikenneviraston viestinnän päivystys, p. 040 520 1177.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2012, 23:04:00 »

Hyvinkään pohjoispuolella oli hetkittäin sellainen tilanne, että maastopalon savut lyhensivät junien näkyvyyden hetkittäin muutamaan kymmeneen metriin.

(Ja kyllä, tämäkin oli ensikäden havainto.)
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 515


« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2012, 01:52:02 »

Vaurion taisi aihettaa kekäle tai kekäleet jotka putosivat kaapelikouruun. Nyky maailma liian riippuvainen sähköstä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2012, 05:09:39 »

Viime aikoina on valitettavan paljon ollut tapahtumia, joissa on osallisena ollut museokalustoa. Aihe on varmasti aiheellinen ottaa esille jokaisessa yhteisössä, pysähtyä hetkeksi ja miettiä missä mennään. Suuntaus on valitettava, jonka vuoksi on syytä nostaa kissa pöydällä välittömästi.

Keskustelu käynnistyköön.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2012, 08:24:54 »

Kahden kuukauden kuluttua 11.-12.8 vietetään Hyvinkäällä "Rautatiet Suomessa 150 -vuotta" tapahtumaa.
Tapahtuman ohjausryhmässä ja Museorautatieliitossa on jo ennen eilistä korostettu tapahtumaan tuleville jäsenyhteisöille paloturvallisuuden merkitystä höyryveturilla operoitaessa.
Kipinäverkot ja -sihdit on ehdottomasti oltava kunnossa ja asianmukaisesti paikoillaan kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa. Puutteisiin on puututtava - ja puututaan - välittömästi.

Jarkko Voutilainen
Rautatiet Suomessa 150 -vuotta, pääjuhla Hyvinkäällä 11.-12.8.2012
ohjausryhmän jäsen
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2012, 08:43:16 kirjoittanut Jarkko Voutilainen » tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2012, 09:31:48 »

Viime aikoina on valitettavan paljon ollut tapahtumia, joissa on osallisena ollut museokalustoa.

Mitä Lari tarkoitat tuolla epämääräisellä heitollasi? Esimerkiksi Uudessakylässä oli viime viikonloppuna rautatietapahtuma, jossa oli mukana museokalustoa mutta en osaa nähdä asiaa mitenkään valitettavana. Tapahtuman järjestäjä oli jopa halunnut museokalustoa paikalle. Sen sijaan ikävistä museokalustoon liittyvistä tapahtumista en tiedä kuin valitettavat Heikin kiskoilta suistumisen ja eiliset maastopalot.

On selvää, että virheistä ja epätoivotuista tapahtumista pitää oppia. Parhaimmillaan koko ala oppii yhden toimijan virheestä. Sitä varten pitää käydä keskustelua, mutta jossain muualla kuin netin keskustelupalstoilla. Ensimmäisenä edellytyksenä laadukkaalle keskustelulle on faktat tapahtumasta. Kuten vorgin käyttäjät hyvin tietävät, toimittajien kieliposkessa tekemiin sensaationhakuisiin uutisiin ei juuri voi luottaa. Pitää muistaa myös, että toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä tuo esiin ja estää epätoivottuja tapahtumia jo ennalta.

Sihtien ja kipinäverkkojen kunto on ehdoton edellytys höyryveturilla liikennöinnin turvallisuudelle. Asia korostuu nykyisin, kun ratavarret on päästetty monin paikoin pusikoitumaan pahasti ja koska radan varrella on entistä enemmän paloherkkää tekniikkaa. Pitää kuitenkin muistaa, että vikoja voi tulla niin vanhaan kuin uuteenkin kalustoon. Maastopaloja on lähtenyt moderninkin rautatiekaluston vioista johtuen. Siksi eilisetkin tapahtumat pitää analysoida kylmäpäisesti faktoihin perustuen ja välttää ylilyöntejä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2012, 13:06:27 »

Kiitos nopeista vastauksista, joista molemmista huokuu tekemisen meininki. Tämä avaa taustoja myös heille, jotka asioita miettivät harrastuksen pohjalta - esimerkiksi täällä.

"Mitä tarkoitin epämääräisellä heitollani?".

Tarkoitin juurikin sitä, että kesäkuun puoliväliin mennessä on tapahtunut kolme otsikoihin noussutta museojuniin liittynyttä asiaa. Mielestäni se on paljon ja tästä syystä halusin herättää keskustelua - joka mm. saapuneen sähköpostipalautteen mukaan ei ole ollut oikein. Pitäisikö pelätä, että asioista voidaan keskustella julkisesti?

Kyllä mielestäni parhaiten pärjätään, jos asioista käydään avoimia keskusteluita ja vaihdetaan mielipiteitä. Toki foorumeita on nykyään monenlaisia, mutta miksi esimerkiksi tätä keskustelufoorumia kustannetaan jos ei myös täällä haluta/voida käsitellä asioita?

Kaikilla meillä on varmasti sama tavoite - turvallisuus kaikessa junaliikenteessä. Tehkäämme siis töitä sen eteen, niin ajatus- kuin talkoomaailmassakin.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 934


« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2012, 17:53:58 »

Syypäänä tuhkalaatikon kipinäverkon reikä, kertoo Hesari: http://yle.fi/uutiset/maastopaloja_kylvanyt_ukko-pekka_jaa_riihimaelle/6183874

Ihmekös tuo, jos veturin kulkua siis saattoi seurata tulipaloilmoitusten avulla. Hehkuvat kekäleet ei radalla hyvää tee.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2012, 08:39:49 »

Lari: Mitä nämä viittaamasi kolme asiaa ovat? Olen ollut ilmeisesti laput silmillä tai muistini on valikoiva (normaalia).
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2012, 10:42:58 »

Lari: Mitä nämä viittaamasi kolme asiaa ovat? Olen ollut ilmeisesti laput silmillä tai muistini on valikoiva (normaalia).

* Hr1 1009 hinattiin Raumalta takaisin kotiin
* Hv3 995 suistui Suolahdessa
* Hr1 1021 aiheutti maastopaloja

Jokaiselle tapaukselle on varmasti syyt ja seuraukset sekä selitykset. Ainakin itse toivoisin, että ne kerrottaisi myös rautatieharrastajien foorumilla - muutenkin vain lehdistön kautta. Toki varmasti tärkeämpääkin tekemistä on, mutta avoimuudesta tuskin olisi haittaa. Spekulointia kun käydään kuitenkin, ellei ole faktaa.

tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2012, 11:18:16 »

Avoimuutta voi toteuttaa myös oma-aloitteisesti pyytämällä em. tapausten liikennöitsijöiden edustajilta kommentit asiaan ja julkaisemalla ne täällä Resiina-keskustelussa. Samaan avoimuuteen vedoten toivoisin Larilta selvennystä, mitä on tämä epämääräinen "saapunut sähköpostipalaute"?
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2012, 12:11:07 »

Avoimuutta voi toteuttaa myös oma-aloitteisesti pyytämällä em. tapausten liikennöitsijöiden edustajilta kommentit asiaan ja julkaisemalla ne täällä Resiina-keskustelussa. Samaan avoimuuteen vedoten toivoisin Larilta selvennystä, mitä on tämä epämääräinen "saapunut sähköpostipalaute"?

Ehdotus on laitettu jo eilen Museorautatieliitto ry:n puheenjohtajistolle vetämään, joten kun tämän viikonvaihteen ajot saadaan ajettua, tulemme toivottavasti tietoa saamaan.

Sähköposti oli minulle henkilökohtaisesti osoitettu, enkä tämän vuoksi aio sitä täällä julkaista. Kyseessä oli mielipiteiden vaihtoa hyvässä hengessä.

Haluan korostaa, että missään nimessä en kaipaa keskusteluun mitään "oikeuskäsittelyä" vaan avointa keskustelua ja näkemysten vaihtoa. Tähän mennessä keskustelu on mielestäni pysynyt sellaisena kuin toivoinkin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2012, 13:34:00 »

Itse tässä vähän hämmentyneenä ihmettelen, minkä vuoksi tässä ylipäätään kaivattaisiin minkäänlaista keskustelua? Ei nuo kolme yksittäistapausta mielestäni anna aihetta moiseen.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2012, 15:39:54 »

Itse tässä vähän hämmentyneenä ihmettelen, minkä vuoksi tässä ylipäätään kaivattaisiin minkäänlaista keskustelua? Ei nuo kolme yksittäistapausta mielestäni anna aihetta moiseen.

Sehän on hyvä, eikä näytä keskustelua syntyvän muutenkaan eli näillä mennään... Samaan aikaan toisaalla "tavallinen tasoristeysonnettomuus" on herättänyt kyllä juttua http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4801.0.html, mutta tällaista se keskustelukulttuuri on... Eikun elämässä eteenpäin.  Hymyilee
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2012, 18:37:36 »

Museojunat Kouvolasta Harjuun ja takaisin ajettiin Dv12 2758 siis ne 2 junaa joissa piti olla Hr1 ja ilmeisesti siis 1021.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IS: Höyryveturi aiheutti maastopaloja pääradan varressa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina