Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Negatiivisia havaintoja Sköldvikin junista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« : Elokuu 03, 2012, 10:11:35 »

Olin keskiviikkona (1.8) Ollissa kuvaamassa T4005, T2093 ja T4007:aa. Niistä vain ensimmäinen kulki 21.20:n mennessä (jolloin siis viimeinen oli vähintään 20 minuuttia myöhässä ja T2093 yli tunnin). Samoin viime viikolla joku päivä yleensä varsin täsmällinen T2094 oli ainakin puoli tuntia myöhässä (sitten minun piti lähteä). Onkohan jalostamolla joku huoltoseisokki, jonka takia junat eivät kulje ollenkaan, vai onko kyseessä vain sattuma?
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2012, 10:46:05 »

Sama juttu muutama viikko sitten (myös keskiviikko). Graafisiin aikatauluihin oli merkattu kulkevaksi 2093, 4005 ja 4007. Noh, 4005 tuli, mutta silloin, kun kuvaajat olivat saapumassa paikalle.
tallennettu
Tuomo Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2012, 12:16:04 »

Hannulle: Ei kannata unohtaa, etteivät junat kulje radan varteen asemoituneita kuvaajia varten, vaan kuljettaakseen tavaraa ja matkustajia. Tuollaiset kuvaajan kannalta junien tekemiltä ohareilta tuntuvat tilanteet kuuluvat miltei voimakkaasti tähän harrastukseen, sillä asiat eivät tuolla kentällä suju aina niin kuin elokuvissa. Onnistunut kuva ja kuvausreissu vaativat myös onnea, eikä onnistuminen suinkaan ole itsestäänselvyys.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2012, 12:35:56 »

Tavarajunia voidaan perua lyhyelläkin varoitusajalla, mikäli kuljetustarvetta ei olekaan.  Tai vastaavasti laittaa ylimääräisiä kulkuun, jos tarvetta onkin odotettua enemmän.  Etuajassa ja myöhässä kulkua on myös usein.  Matkustajajunahan ei saa lähteä etuajassa, mutta tavarajuna voi hyvin lähteä, mikäli kalusto on paikalla ja lastaus valmis.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2012, 13:26:04 »

Pari havaintoa noihin Sld juniin liittyen. Olen ollut pari kertaa havainnoimassa, ettei 4005 ja 4007 jaksa samana iltana kulkea, vaan 4007 on aina ollut peruttu. Perjantaisin kun vain 4007 on noista tuotejunista kulussa, niin silloin olen kyllä nähnyt sen myös kulkevan. Mitä tulee viime keskiviikkoon, niin 2094/2093 taisi tuolloin olla peruttu.
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2012, 14:27:43 »

Tuollaiset kuvaajan kannalta junien tekemiltä ohareilta tuntuvat tilanteet kuuluvat miltei voimakkaasti tähän harrastukseen, sillä asiat eivät tuolla kentällä suju aina niin kuin elokuvissa. Onnistunut kuva ja kuvausreissu vaativat myös onnea, eikä onnistuminen suinkaan ole itsestäänselvyys.

Olen huomannut, että monissa paikoissa tavarajunat kulkevat tähtien tahtiin ja ehkä puolet - kolmasosa aikatauluun merkityistä ajetaan. Siksi tuollainen kolmen junan rypäs on oiva valinta, pienellä tuurilla saa edes yhden ja keskinkertaisella toisenkin.  Mutta nuo Sköldvikin öljyjunat ovat yleensä olleet varsin luotettavia niin olemassaolonsa kuin aikataulunsa puolesta. Iso laitos kuitenkin käsittääkseni toimii jatkuvasti 24/7 tahdilla ja vaatii raaka-aineita ja tuottaa tuotteita, ja kaipa matkustajaliikenteen hallitsemat radatkin estävät ainakin päiväsaikaan noiden tavarajunien mielivaltaisen kulun. Ajattelin vain, että jos vaikka jalostamolla on jokin huoltoseisokki, jonka takia junat eivät kulje, niin olisi fiksua odottaa sen loppuvan. Mutta täytyy katsella. Niinhän se on, että onni on hyvin vahvasti sidoksissa radan varrella vietettyihin tunteihin.

tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2012, 14:43:26 »

Ainakin viime aikoina 2092/2095 on ollut varmempi pari noista kahdesta. 2094/2093 on ilmeisesti ollut peruttu ainakin viimeisenä kolmena päivänä. Noiden Vainikkala-Sköldvik junien kulku on heittelehtinyt  vuosien varrella aika paljon. Joskus ajetaan hullun lailla ylimääräisiäkin junia, ja toisinaan junia on peruttu alvariinsa. Kyllä näin valtakunnallisesti valtaosa listaan merkityistä vuoroista ajetaan, mitäs sellaisia paikkoja sitten on missä vain kolmasosa junista ajetaan?
tallennettu
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 65


« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2012, 16:32:08 »

Samaa olen minäkin huomannut. Vainikkalan junista 2094/2093 ei ole viime aikoina monestikaan kulkenut. Myöskään 4005 ja 4007 eivät ole joka kerta näyttäytyneet tai ke ja pe vain toinen on kulkenut. Maanantainakin (30.7) 4005:n aikataululla tuli pelkkä veturi. 3112 kulkuajat ovat myös heitelleet aika paljon, kertaalleen kulki lähes kolme tuntia aikataulusta jäljessä. Varmin on tosiaan tuo jokapäiväiseksi merkitty Vainikkalan junapari.
tallennettu
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2012, 21:11:55 »

... Onkohan jalostamolla joku huoltoseisokki, jonka takia junat eivät kulje ollenkaan, vai onko kyseessä vain sattuma?
Ei ole huoltoseisokkia tällä hetkellä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2012, 00:26:27 »

Porvoon jalostamolla oli viimeksi huoltoseisokki 2010, ja öljynjalostamoilla niitä pidetään n. 5 vuoden välein.
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2012, 13:23:20 »

Kyllä näin valtakunnallisesti valtaosa listaan merkityistä vuoroista ajetaan, mitäs sellaisia paikkoja sitten on missä vain kolmasosa junista ajetaan?

Tuollainen oli tilanne viime kesänä Parikkalassa (Imatran ja Joensuun välillä) valoisalle ajalle merkittyjen tavarajunien osalta. Vuokrasimme viikoksi mökin, jostä näki kun rata ylitti penkereellä Simpelejärven ja yritin kuvata junia. En tehnyt tilastoa, mutta varmasti vähemmän kuin joka toinen kulki. Yöaikaan niitä kolisteli enemmän, mutta valokuvaajalle se on laiha lohtu.

Sen kerran kun olin Hyvinkäällä kuvaamassa iltapäivällä neljästä junasta meni yksi. Rauman radalla junia jää pois, mutta toisaalta kulkee joskus ihan hämäriin aikoihin. Ilmeisesti ne vain antavat piupaut aikatauluille ja kulkevat kun saavat kamat kyytiin.

En tiedä ovatko nuo osuneet jostain syystä huonoihin hetkiin, mutta kyllä minulla on sellainen asenne nykyään, että jos kolmesta yksi kulkee, voin olla tyytyväinen.

Ilahduttava poikkeus oli päivän reissu Mäntyluodon ja Kokemäen välillä. Jokainen aikatauluun merkitty juna (4 kpl) kulki ajallaan tai muutaman minuutin etuajassa. Ja vielä bonuksena Kokemäellä joku Rauman junista reilun tunnin edellä aikaansa (jos se nyt oli se, jonka piti tulla seuraavaksi). Sinne pitää mennä vielä uudelleen. Varsinkin kun ajavat deevereillä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #11 : Elokuu 06, 2012, 14:00:14 »

Mitäs junia olit Hyvinkäällä odottamassa? Monesta moneen olit, ja mikä kulki?
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2012, 15:54:00 »

Olin 18.5. Hyvinkäällä Vantaanjoen sillan vieressä. Tulin paikalle ennen puoltapäivää. Noin 12.20 piti tulla Rajamäeltä juna, jonka numerosta ei saa aikataulusta selvää. 13.20 Piti tulla samasta suunnasta 3647 ja noin 13.50 3641. Sitten vielä noin 14.45 piti mennä toiseen suuntaan 3682, jota siirryin katsomaan 14:n maissa Pääradan varteen Hyvinkään ja Riihimäen välillä.

Yksi juna tuli suunnilleen 3647:n ja 3641:n aikojen puolivälissä enkä tiedä kumpi se oli. Muita ei näkynyt. On tietysti mahdollista, että 3682 on livahtanut tuon siirtymiseni aikana, jos se on ollut sinä päivänä reippaasti etuajassa. 3641 tuskin ehti väliä samaan suuntaan kuin minä minua nopeammin, kun sen piti kuitenkin hidastaa Hyvinkäällä vaihteissa ja minulla oli merkittävä osa matkasta moottoritietä ja maanteitä. Aikataulussa sillä on 10 minuutin taukokin.

Pääradalla kulki sitten juna, jonka tulkitsin Saunakallioon meneväksi 3122:ksi. Sitten jossain vaiheessa aikataulujen ulkopuolella kulki deeveri muistaakseni Riihimäen suuntaan kahden erikoisen vaunun kanssa, joka oli ehkä teräskelavaunu Shimmn (minulla ei ole kuvia nyt tässä käsillä, mutta muistin ja vaunukuvaston mukaan ne olivat noita). Olisiko se sitten ollut joku noista Hangon radalta tulevista reippaasti myöhässä.

Onko muuten jotain hyvää tapaa tunnistaa junia, jotka kulkevat reippaasti aikataulustaan poiketen?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #13 : Elokuu 06, 2012, 16:35:02 »

Eli tässä on ollut kysymyksessä seuraavat junat(junanro, kulkuväli, aikataulun mukainen aika):

3676 Riihimäki-Rajamäki 10.22-10.56
3671 Rajamäki-Riihimäki 12.09-12.38

Rajamäen menojuna voi olla tuolloin 10 jälkeen jo Rajamäellä. Vaihtotöihin varattu yli tunti, muttei niihin yleensä kait ihan sitä mene. Parhaimmassa tapauksessa 3671 voi lähteä Rajamäeltä n. klo 11.15-11.30 ollen siis vajaan tunnin etuajassa. Joskus ko. junapari on kulkenut vielä enemmänkin etuajassa. Rajamäen junan veturi menee taon jälkeen Saunakallion junaan 3122(jos kulussa). Ennen wanhaan Rajamäkeläinen oli hyvinkin täsmällinen tullen yleensä 10.23 motin takana Hyvinkäälle.

3647 Kirkniemi-Riihimäki 10.00-13.39

Tässä junassa vaunustona on yleensä paperivaunuja(Gbln, Sim-sukuset), selluvaunuja (pressukylkiset Hai-sukuiset) ja myös joskus raakapuuvaunuja. Juna voi parhammillaan olla klo 11 aikaan jo Hyvinkäällä, muttei kait harvinaista ole että kulkee myöhässäkin.

3641 Lappohja-Hämeenlinna

Tyhjä kelajuna jossa tyypillisimmillään Shmmn, Shimmn ja Sim-u-vaunuja. Ainakin ennen tämä juna on ollut käytännössä hyvinkin täsmällinen ollen maksimissaan n. 45 min etusessa.

3682 on tyhjä puujuna, ja lähtee yleensä Lappohjan junan tultua.

Saunakallion juna koostuu kanssa pitkälti teräskelavaunuista, sekä joskus myös romuvaunuja mukana.


Kaikista näistä junista pitäisi löytyä kuvia tyypillisissä kokoonpanoissaan vorgista.

Jos näkee jonkun junan poikkeuksellisena aikana, kannattaa katsoa junan kokoonpanoa, vetovoimaa ym. seikkoja.
tallennettu
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 65


« Vastaus #14 : Elokuu 06, 2012, 20:06:11 »

Tänään 6.8 on/oli liikenteessä molemmat illalla Sköldvikistä tulevat junat eli 4005 (2*Sr1 + 3*Soek + 13*Sob) ja 2093 (2*Sr1 + 50*Vgobo). Molemmat lähtivät ainakin Sköldvikistä ihan aikataulun mukaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #15 : Elokuu 07, 2012, 09:53:01 »

sen piti kuitenkin hidastaa Hyvinkäällä vaihteissa ja minulla oli merkittävä osa matkasta moottoritietä ja maanteitä. Aikataulussa sillä on 10 minuutin taukokin.

Hyvinkäällä taitaa olla 80 km/h vaihteet pääradalla ja pääradalta Hangon suuntaan, joten ei siellä tavarajunilla hidastella.
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 74


« Vastaus #16 : Elokuu 07, 2012, 10:13:23 »

Lainaus
ei siellä tavarajunilla hidastella

Kaarteessa muistaakseni 70 km/h   Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Negatiivisia havaintoja Sköldvikin junista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina