Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #25 : Elokuu 10, 2012, 19:53:52 » |
|
En minäkään tuohon aikatauluun usko ja jos tämä joskus alkaa, veikkaan sen tapahtuvan siten, että Ruotsin puolella juna tulee Haaparantaan asti ja Suomen puolella operoidaan ainakin osin kumipyörillä.
Norrtågilla & Ruotsin uusilla rataosuuksilla on edelleen erinäköisiä teknisiä ongelmia, jotka on lykänneet tuntuvasti suunniteltuja liikenteen aloituksia ja laajennuksia. Osin on päästy aloittamaan, mutta osin liikenteen aloittamisen ajankohta on edelleen hämärän peitossa.
Tuon Norrtågin omistustausta on muuten melko perinteistä, 60% Statens Järnvägar ja 40% Deutsche Bahn. VR kolmantena kimpassa ei olisi mikään outo lintu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #26 : Elokuu 10, 2012, 20:28:32 » |
|
" Kolmas pyörä pyöri pois" viitaus VR:ään. Liaan monta kokkia , tulee huono soppa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 74
|
« Vastaus #27 : Elokuu 10, 2012, 21:51:29 » |
|
Pisin linja on LHS Puolassa. Muutenkin tällaisia linjoja on eniten Puolassa. Muita maita, joista löytyy lyhempiä osuuksia, ovat Saksa, Slovakia, Unkari, Romania ja Bulgaria. Niin ja tietysti Ruotsi. Euroopan rautatieviraston sivuilta voi ladata aiheesta kohtalaisen kattavan raportin. Tässä taisi olla varsinaisesti puhe entisestä itäblokista, mutta Mongolian rataverkko on lähes kokonaan 1520 mm:n raideleveydellä. Sanon lähes, kun en tiedä, millaisia raiteita Kiinan rajan yli menee. Ei kyllä taida enää liittyä yhtään tähän viestiketjuun, mutta lisätään yksi 1520 mm maa listaan: Afganistan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #28 : Syyskuu 03, 2012, 20:08:31 » |
|
hanke edellyttäisi suomalaista (lue: VR:n) junaa välille Tornio-Oulu ja Tornio-Rovaniemi ja koko jutun voikin saman tien unohtaa. Ei tule kannattamaan, ei ikinä. Höpö höpö, ei edellyttäisi. Kansainvälinen matkustajaliikenne EU-alueella on jo ollut useamman vuoden vapaata, joten esim. joku VeoliArrivaProxiOnniRail voisi ajaa ihan hyvin kahden vuoden päästä matkustajaliikennettä vaikka Haaparanta–Kemi–Oulu–Raahe kenenkään estämättä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #29 : Syyskuu 03, 2012, 21:22:36 » |
|
En huomannut tässä ketjussa vielä linkkiä Norrtåg AB:n sivulle, mistä näkee mitä se tekee nykyisin. Yhtiön uusin aluevaltaus on Luulajan ja Uumajan välinen liikenne, joka alkaa 17. syyskuuta ja ruotsalaiseen tyyliin SJ myy "kilpailijansa" lippuja. http://www.norrtag.se/index.htmlNorrtågin junat vaikuttavat ihan asiallisilta heidän liikennöimilleen "metsäradoille", suurin nopeuskin on 180km/h. http://www.norrtag.se/page105948.htmlEi täällä tainnut olla suoraa linkkiä ruotsalaisten toiveisiinkaan, ohessa aika iso (11MB) 30-sivuinen pdf: http://www.haparanda.se/download/18.393fd0dd137b7518665f6/1338876620139/Norrtåg+Luleå-Oulu.pdfEdit: linkki katkeaa å-kirjaimeen. Copy+paste siihen asti, että joku joka osaa voisi korjata linkin toimivaksi. Edit: linkki ehjätty.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2012, 19:30:57 kirjoittanut Simo Toikkanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #30 : Syyskuu 03, 2012, 21:30:23 » |
|
Olisihan tuo hieno pilottihanke ja hyvä malli suomalaisille lähiliikennettä miettiville kunnille, yhteisöille ja firmoille. Toivottavasti kuulemme tästä vielä muutakin kuin että "hanke on päätetty jättää toteuttamatta kustannus/kannattavuussyistä".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #31 : Syyskuu 03, 2012, 21:35:24 » |
|
..... Tuon Norrtågin omistustausta on muuten melko perinteistä, 60% Statens Järnvägar ja 40% Deutsche Bahn. VR kolmantena kimpassa ei olisi mikään outo lintu.
Mistä moinen omistustausta löytyy. Ruotsissa sille annetaan ihan muu omistuspohja eli "Norrtåg AB ägs gemensamt av länstrafikbolagen i Jämtland, Västernorrland samt Norr- och Västerbotten."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #32 : Syyskuu 03, 2012, 23:00:24 » |
|
Tuon selvityksen perusteella siis ei ainakaan aluksi hankittaisi muuttuvaraideleveyksistä kalustoa. Eli käytännössä joku tulee yhteistyössä operoimaan tuota liikennettä leveäraideleveyksisillä alueilla myöhemmin. Tuossa selvityksessä mainittiin sähköistys Tornio-Laurila, eli käytännössä jonkun tahon pitäisi ostaa leveäraideleveyksistä sähköjunakalustoa tuota liikennettä varten...
Aluksi, ennen Tornio-Laurila-sähköistystä, VR voisi varmaan liikennöidä kenties Dm12:lla Haaparanta-Oulu, mutta epäilen vahvasti ettei sellaista tule tapahtumaan, ellei joku muu sitä rahoita. Eihän se leveäraideleveyksisenä voi kannattaa.
Veikkaan että kumipyörillä tulee aluksi liikennettä Haaparanta-Oulu, kunnes joku taho ottaa yhteistyössä Norrtågin kanssa liikenteen hoidettavakseen jollakin uudella leveäraiteisella sähköjunakalustolla. Siinä voi toki kestää jonkin aikaa, tämän maan tavat tuntien...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #33 : Syyskuu 03, 2012, 23:38:30 » |
|
Miksi ihmeessä tuohon vaadittaisiin sähköistys? Yksi juna ajaa Luulajasta Haaparantaan, jossa vaihdetaan perille tuovaan dieseljunaan. Dieseljunaa voi operoida vaikkapa VR, mutta ihan yhtä hyvin joku muukin, koska se yksinoikeussopimus sisältää niin lavean force majeure -pykälän, että heti kun joku potentiaalinen operaattori sanoo jotain EU:lle, sopimus raukeaa.
Arvaukseni on enivei, että VR siellä päätyy operoimaan, koska Rautatientorin laidalla kyllä osataan reagoida kilpailuun ihan tehokkaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #34 : Syyskuu 04, 2012, 09:12:37 » |
|
Aluksi, ennen Tornio-Laurila-sähköistystä, VR voisi varmaan liikennöidä kenties Dm12:lla Haaparanta-Oulu, mutta epäilen vahvasti ettei sellaista tule tapahtumaan, ellei joku muu sitä rahoita. Eihän se leveäraideleveyksisenä voi kannattaa.
Millä Dm12:lla? Liikennöinti vaatisi vähintään kaksi yksikköä, joita ei ole yhtään ylimääräisenä. Tämä kävi ilmi VR:n vastauksesta Proxionin kalustonvuokrauskyselyyn koskien Pieksämäki - Savonlinna -liikennettä. On todella valitettavaa, että VR:n jo 1960-luvulla valitsema strategia hallitsee Suomen rautatieliikennettä vielä tänäkin päivänä. Muutos vaatisi poliittisten päättäjien yhteistä tahtoa ja kokonaisuuksien hahmottamiskykyä, mutta jostain syystä rautatieliikenteen hoito mielletään edelleen vain VR:n asiaksi. Aluehallinnossa tilanne on jo paikoittain ymmärretty, mutta oman junaliikenteen järjestämiseen ei kuitenkaan ole luotu mahdollisuuksia.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #35 : Syyskuu 04, 2012, 10:53:28 » |
|
Millä Dm12:lla? Liikennöinti vaatisi vähintään kaksi yksikköä, joita ei ole yhtään ylimääräisenä. Tämä kävi ilmi VR:n vastauksesta Proxionin kalustonvuokrauskyselyyn koskien Pieksämäki - Savonlinna -liikennettä.
On todella valitettavaa, että VR:n jo 1960-luvulla valitsema strategia hallitsee Suomen rautatieliikennettä vielä tänäkin päivänä. Muutos vaatisi poliittisten päättäjien yhteistä tahtoa ja kokonaisuuksien hahmottamiskykyä, mutta jostain syystä rautatieliikenteen hoito mielletään edelleen vain VR:n asiaksi. Aluehallinnossa tilanne on jo paikoittain ymmärretty, mutta oman junaliikenteen järjestämiseen ei kuitenkaan ole luotu mahdollisuuksia.
Ehkä kenties Iisalmi-Ylivieska-välin sähköistyksen valmistuttua noita Dm12:sia olisi vapaana jokunen, jos liikennöinti hoidetaan vastaisuudessa esim. parilla sinisellä tai 1-krs. IC-vaunulla Sr1-vetoisena. Tuossa olet kyllä ihan oikeassa. Asian eteen pitäisi tehdä markkinointia poliittisille tahoille, ja markkinoinnin sisältönä pitäisi olla nimenomaan "rautatiehenkilöliikenteen the big picture" Suomessa, sekä vertailun vuoksi esim. Ruotsissa. Tuo pitäisi vaan vääntää selkeään muotoon, siten että kaikki vähänkin kuulolla olevat ymmärtäisivät, miten merkittävästä asiasta loppujen lopuksi onkaan kysymys. Sikäli taitaa olla niinkin, että yksinoikeussopimus ei päde kansainvälistä liikennettä, ja juridisesti kansainväliseksi liikenteeksi voitaneen tässä tapauksessa luokitella Haaparanta-Oulu-henkilöjunaliikenne. Tässähän voitaisiin nivoa kaksi pilottia yhteen, toisessa ketjussa puhuttiin (Liminka?-) Kempele-Oulu-taajamajunaliikenteestä. Samaa kalustoa voitaisiin käyttää molemmissa, ja "kansainvälinen juna" menisi siten Oulun eteläpuolelle asti, ja kääntyisi sieltä takaisin kohti Haaparantaa. Toki myös Oulun pohjoispuolella on taajamia, joissa tuo "kansainvälinen juna" voisi pysähtyä hetkeksi. Matka-aikaan ei tulisi kovin merkittävää lisäystä lyhyillä pysäyksillä ja kaiken lisäksi kukaan ei voisi juridisesti estää sitä, ei edes VR:n ja LVM:n yksinoikeussopimus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #36 : Syyskuu 04, 2012, 11:58:08 » |
|
VR:n kalustonvuokrauksesta muille toimijoille oli aiemmin tänä vuonna eduskuntakysely, johon nykyinen liikenneministeri vastasi vapaasti muotoiltuna seuraavasti: "Kaikkien toimijoiden tulee lähteä samalta viivalta myös kaluston suhteen. Valtio-omistaja ei voi edellyttää VR:n 'sponsoroivan' muiden pelureiden markkinoille tuloa vuokraamalla näille kalustoa sen sijaan, että nämä itse tekisivät riski-investointeja kalustoonsa".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #37 : Syyskuu 04, 2012, 20:21:03 » |
|
..... Tuon Norrtågin omistustausta on muuten melko perinteistä, 60% Statens Järnvägar ja 40% Deutsche Bahn. VR kolmantena kimpassa ei olisi mikään outo lintu.
Mistä moinen omistustausta löytyy. Ruotsissa sille annetaan ihan muu omistuspohja eli "Norrtåg AB ägs gemensamt av länstrafikbolagen i Jämtland, Västernorrland samt Norr- och Västerbotten." Mielestäni näin jossain nuo omistustiedot nimenomaan Norrtågiin liitettynä, mutta nyt en tuota löydä. Linkki articles.janes.com kertoo kuitenkin seuraavaa: "Botniatåg is a joint venture between DB Regio Sverige, a subsidiary of DB AG of Germany, and SJ. In April 2010 the company was selected to operate passenger services on the Bothnia Line (Botniabanan) (see entry for Botniabanan AB in the Sweden section of Railway systems and operators) for a period of six years from August 2010, with an option to extend this for a further five and a half years. The contract was awarded by Norrtåg, an agency established by the regional authorities in Jämtland, Norrbotten, Västerbotten and Västernorrland". Ja www.botniatag.se (Yahoo-haku, suoraan käytettynä linkki vie Norrtågin sivuille) tietää: "Med start i augusti i år kommer SJ tillsammans med DB Regio att ansvara för Norrtågstrafiken, det vill säga tågtrafiken norr om Sundsvall. Detta i samarbete och genom det gemensamägda och nybildade bolaget Botniatåg. Trafikhuvudmännen i de fyra norrlandslänen har efter upphandling med flera tågoperatörer valt just Botniatåg". Eli Norrtåg on hallinnollinen yhteenliittymä ja Botniatåg varsinainen operaattori ja sen taustalla ovat SJ ja DB.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2012, 20:49:47 kirjoittanut Matti Lehtonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #38 : Syyskuu 04, 2012, 21:35:55 » |
|
Se on varmaan makuasia tai näkökulmaero kumpaa pitää tärkeämpänä, päämiestä vai operaattoria. Botniatåg AB on kokonaan ruotsalainen osakeyhtiö, joten 60% lienee Arriva Sverige AB:n hallussa (DB Regio on Arrivan omistama ja DB on taustalla, joten tämä on vain hallinnollista järjestelyä, joka saattaa muuttua niin, ettei ulospäin huomaa mitään).
Joulukuussa 2010 DB Regio (nykyisin Arriva) tuli operaattoriksi Östgötapendelniin (eli minun asuinseudulleni) ja sen kontrahti on voimassa vuoteen 2020. Östgötapendelnin päämies on ÖstgötaTrafiken, jota minä pidän "liikennöitsijänä". Samalla tavoin Arriva on operaattorina myös Skånen paikallis- ja alueellisessaliikenteessä (Pågatåg-junat), missä heidän operaattorisopimuksensa on voimassa vuoteen 2016. Siellä päämies on Skånetrafiken, joka taas minun silmissäni on "liikennöitsijä". SkåneTrafiken ja ÖstgötaTrafiken päättävät tarjonnan määrästä, lippujen hinnoista jne. Junia liikennöi, muttei välttämättä omista, se joka on operaattorina.
Arriva on operaattori monessa muussakin, esimerkiksi monessa Tukholman liikennemuodossa, päämies on SL (Storstockholms Lokaltrafik).
Botniatåg AB on operaattorina Norrtåg AB:n junille, sopimus voimassa joulukuuhun 2016.
Norrtågin sivulla selitetään mitä kukin nimi tekee:
Norrtåg AB är beställare av trafiken samt betalar och äger tågen via Transitio. Norrtåg AB ägs av de fyra länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.
Botniatåg AB är operatör med ansvar för drift och underhåll av Norrtåg ABs fordon. Botniatåg AB ägs gemensamt av SJ AB( 40 %) och Arriva( 60 %), som är en del av tyska Deutsche Bahn-koncernen.
Norrtåg är det varumärke som kommuniceras ut mot resenärerna av operatör och beställare av trafiken.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #39 : Syyskuu 05, 2012, 13:17:31 » |
|
Eli kokonaiskuvio muistuttaa jossain määrin Helsingin seudun uutta lähiliikennekuviota:
- HSL tilaa liikenteen - Junakalusto Oy omistaa junat - VR operoi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|