Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« : Joulukuu 01, 2012, 16:21:57 » |
|
Henkilöauto ja HV3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella, kun henkilöauto ajoi junan kylkeen. Tilanteessa ei sattunut henkilövahinkoja, mutta auto kärsi vaurioita. Veturi selvisi ehjänä. Poliisi selvittää onnettomuuden syytä. Veturi oli Hv3 955 -museoveturi, joka oli kuljettamassa matkustajia jouluhenkisellä matkalla. Junassa vieraili myös joulupukki. Äänekoski 01.12.2012 15:10 raideliikenneonnettomuus keskisuuri http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/junaonnettomuus-suolahdessa-joulupukki-nahty-onnettomuuspaikalla/1275512
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2012, 20:03:59 » |
|
Onko näiden museo- ym. harrasteajojen onnettomuustiheydestä tilastoja? Äkkiseltään voisin sanoa niiden olevan varsin onnettomuusalttiita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2012, 21:06:57 » |
|
Onko autoilijoiden vaikea tajuta että aina kun on tasoristeys siinä voi kulkea junia (vaikkakin harvoin) ja junalla on AINA etuajo-oikeus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2012, 21:14:20 » |
|
Museojunille koituneet onnettomuudet ovat monasti tapahtuneet radoilla, joilla ei ole autoilijan mielestä "koskaan mennyt junaa". Tämä ei poista jo yllä todettua autoilijalla tai millä muulla tahansa tieliikennevälineen kuljettajalla aina olevaa väistämisvelvollisuutta rautatieliikennettä kohtaan. Saattaa aiheuttaa täysin aiheetonta huonoa mainetta museojunaliikenteelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2012, 21:47:55 » |
|
Olisi tosiaan kiinnostavaa saada faktatietoa siitä, joutuuko museokalusto muita useammin onnettomuuksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2012, 22:10:40 » |
|
Onko autoilijoiden vaikea tajuta että aina kun on tasoristeys siinä voi kulkea junia (vaikkakin harvoin) ja junalla on AINA etuajo-oikeus
Ei kai tuossa(kaan) tasoristeysonnettomuudessa ole epäselvyyttä syyllisestä? En minä ainakaan sellaista epäillyt. Museoliikenne liikkuu rautatiellä täysin laillisesti, eikä siinä muutoinkaan ole mitään epäselvyyttä eri liikkujien velvollisuuksista. Ongelma on siinä, että tasoristeysonnettomuus ei ole mikään kiva kokemus syyttömällekään osapuolelle ja toiseksi noissa tapauksissa on ainekset vakavaankin onnettomuuteen. Lättähatulla kun pamauttaa reipasta marssivauhtia yhteen kuorma-auton tai traktorin kanssa, niin voi ottaa kipeää myös junassa olijoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2012, 10:02:52 » |
|
Tasoristeysonnettomuudet saadaan halutessa vähenemään poistamalla tasoristeystä osoittavaa liikennemerkkiä tuntemattomat ajoneuvojen kuljettajat pois liikenteestä ja nostamalla ko virheestä tehtyjä sakkorangaistuksia huomattavasti. Sama ratkaisu toimii, jos halutaan vähentää suojateillä tapahtuvia yliajoja. Rangaistuksista saaduilla tuloilla voidaan rahoittaa liikennevalvonta niin kauan, että oppi menee kaikille perille - tai sitten saadaan ehtymätön tulonlähde valtion velkojen maksuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2012, 21:28:23 » |
|
Taitaa olla sama tasoristeys jossa v.2011 veturin esittelypäivänä oli joku ajaa alle vaikka tapahtumaa oli mainostettu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2012, 22:25:50 » |
|
Olisi tosiaan kiinnostavaa saada faktatietoa siitä, joutuuko museokalusto muita useammin onnettomuuksiin.
Museojunille on viime vuosina sattunut 0-1 tasoristeysonnettomuutta vuodessa. Muistelisin, että ei olisi kahta samana vuonna vielä ollut. Tarkempiin tilastoihin hyvä suhdeluku voisi olla vaikkapa ajettujen junakilometrien määrä, mutta sellaista ei nyt ole käsillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2012, 23:01:41 » |
|
Olisi tosiaan kiinnostavaa saada faktatietoa siitä, joutuuko museokalusto muita useammin onnettomuuksiin.
Museojunille on viime vuosina sattunut 0-1 tasoristeysonnettomuutta vuodessa. Muistelisin, että ei olisi kahta samana vuonna vielä ollut. Tarkempiin tilastoihin hyvä suhdeluku voisi olla vaikkapa ajettujen junakilometrien määrä, mutta sellaista ei nyt ole käsillä. Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2012, 00:48:11 » |
|
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168). No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän. 2012: 2 2011: ei yhtään 2010: ei yhtään 2009: 1 2008: ei yhtään 2007: ei yhtään 2006: 1 2005: ei yhtään 2004: ei yhtään 2003: ei yhtään 2002: ei yhtään 2001: ei yhtään 2000: ei yhtään Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2012, 17:31:39 » |
|
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168). No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän. 2012: 2 2011: ei yhtään 2010: ei yhtään 2009: 1 2008: ei yhtään 2007: ei yhtään 2006: 1 2005: ei yhtään 2004: ei yhtään 2003: ei yhtään 2002: ei yhtään 2001: ei yhtään 2000: ei yhtään Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä. Trafin mukaan esim. vuosina 2008-2010 sattui yhteensä 135 tasoristeysonnettomuutta, joista museokalusto oli siis tilastosi perusteella osallisena n. 0,7% tapauksista. Museokalustoa ei siis mielestäni voi pitää erityisen tapaturma-alttiina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 04, 2012, 10:57:09 » |
|
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168). No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän. 2012: 2 2011: ei yhtään 2010: ei yhtään 2009: 1 2008: ei yhtään 2007: ei yhtään 2006: 1 2005: ei yhtään 2004: ei yhtään 2003: ei yhtään 2002: ei yhtään 2001: ei yhtään 2000: ei yhtään Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä. Trafin mukaan esim. vuosina 2008-2010 sattui yhteensä 135 tasoristeysonnettomuutta, joista museokalusto oli siis tilastosi perusteella osallisena n. 0,7% tapauksista. Museokalustoa ei siis mielestäni voi pitää erityisen tapaturma-alttiina. Ei, ellei kukaan ala suhteuttaa tuota 0,7% tpauksista liikennemääriin..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2012, 11:06:25 » |
|
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168). No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän. 2012: 2 2011: ei yhtään 2010: ei yhtään 2009: 1 2008: ei yhtään 2007: ei yhtään 2006: 1 2005: ei yhtään 2004: ei yhtään 2003: ei yhtään 2002: ei yhtään 2001: ei yhtään 2000: ei yhtään Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä. Trafin mukaan esim. vuosina 2008-2010 sattui yhteensä 135 tasoristeysonnettomuutta, joista museokalusto oli siis tilastosi perusteella osallisena n. 0,7% tapauksista. Museokalustoa ei siis mielestäni voi pitää erityisen tapaturma-alttiina. Ei, ellei kukaan ala suhteuttaa tuota 0,7% tpauksista liikennemääriin.. Niin kyllähän tämän asian tarkemmassa tilastoinnissa tulisi ottaa huomioon paljon muitakin seikkoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|