ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Ulkomaat
| Aihe:
Neuvostoliiton siirtyminen 1520 mm:n raideleveyteen
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
Neuvostoliiton siirtyminen 1520 mm:n raideleveyteen
«
:
Helmikuu 21, 2013, 09:25:42 »
Neuvostoliitossa tehtiin 1950-luvulla päätös kaventaa vanhaa historiallista raideleveyttä 1524 mm neljällä millimetrillä uuteen arvoon 1520 mm. Oheisessa artikkelissa taustoitetaan muutosta. Oma venäjän taitoni ei ole vielä niin hyvä, että lähtisin arvailemaan, mitä tässä tarkalleen sanotaan. Tällä hetkellä minulla ei ole tiedossani, mistä lehdestä tai kirjasta tämä artikkeli on poimittu, mutta voin selvitellä.
Venäjänkielisestä Wikipediasta löytyy tieto, että vanhojen ratojen muuttaminen alkoi kuitenkin vasta toukokuussa 1970 ja työtä tehtiin Neuvostoliiton hajoamiseen saakka. Käytännössä edelleen saattaa löytyä hiljaisia ratoja, joilla ei ole tehty mitään suurempia perusparannuksia eli raideleveys on edelleen 1524 mm.
1524_1520_1.jpg
(334.25 kilotavua, 1204x925 - tarkasteltu 407 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
Vs: Neuvostoliiton siirtyminen 1520 mm:n raideleveyteen
«
Vastaus #1 :
Helmikuu 23, 2013, 12:12:35 »
Oma venäjänkielentaitoni ei riitä alkuunkaan tekstin lukemiseen. Tulkkini suomenkielentaito taas ei riitä tekstin kääntämiseen. Mutta sen verran selvisi, että raideleveyden muuttamisen tarkoituksena oli vähentää liikkuvan kaluston sivuttaisliikkumisvaraa ja kiemurtelua. Mahdollisuutena oli myös vaunujen raidevälin muuttaminen, mutta yksinkertaisinta oli kallistaa kiskoja.
tallennettu
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
Vs: Neuvostoliiton siirtyminen 1520 mm:n raideleveyteen
«
Vastaus #2 :
Helmikuu 23, 2013, 23:18:55 »
Siinäpä vasta tehtävä. Etsi tekstistä seuraavat tunnettavat sanat:
Konsultatsi(j?)a, paragraf, lokomotiv, maksimalie, stalinih (ei äännettä noin)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
Vs: Neuvostoliiton siirtyminen 1520 mm:n raideleveyteen
«
Vastaus #3 :
Helmikuu 24, 2013, 08:03:57 »
Siinäpä se. Ymmärrän kyllä asioita sieltä täältä, mutta en ole varma, onko kokonaisuus hanskassa. Parikin paremmin venäjää osaavaa (ja venäläistä) on tekstin samoin lukenut, mutta eivät ole osanneet suomentaa sitä ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Perustulkitkaan eivät taida tuntea kaikkea rautatiealan ammattisanastoa, jota tuo teksti vilisee.
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Ulkomaat
| Aihe:
Neuvostoliiton siirtyminen 1520 mm:n raideleveyteen
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2024 Resiina
Ladataan...