Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vasemmisto ja perussuomalaiset raidekilpailua vastaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Maaliskuu 12, 2013, 17:30:07 »

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vasemmisto-ja-perussuomalaiset-raidekilpailua-vastaan/624008/
tallennettu
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2013, 17:40:59 »

Mitä pahaa kilpailuttamisessa on? Eikö olisi jo aika siirtyä järjestelmään joka on ollut jo pitkään käytössä monissa muissa maissa kuten Ruotsissa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2013, 18:00:51 »

Mitä pahaa kilpailuttamisessa on? Eikö olisi jo aika siirtyä järjestelmään joka on ollut jo pitkään käytössä monissa muissa maissa kuten Ruotsissa?

Tai pysyä järjestelmässä joka on ollut jo pitkään käytössä monissa muissa maissa kuten Ranskassa...

En ole tässä puolesta enkä vastaan, mutta muistutan, ettei järjestelmän hyvyyttä voi mitata sillä miten laajalti se on maailmalla käytössä (joskin maailman ratkaisuista voi ottaa ideoita pohdintaan).

Oikea tapa on pohtia järjestelmän soveliaisuutta omaan toimintaympäristöön... omiin erikoisolosuhteisiin. Iskee silmää
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2013, 18:49:23 »

Ranskan malli olisi tietysti harkinnan arvoinen sekin. Siellähän valtion yhtiö SNCF on myynyt itselleen tarpeettomaksi käyneitä moottorijunia ja matkustajavaunuja toisille liikennoitsijöille, siis "kilpailijoille", jo parikymmentä vuotta. Lisäksi valtion yhtiö on osaomistuksella mukana useissa kilpailevissa yhtiöissä. Hyvä tapa olla selvillä kilpailijoiden suunnitelmista. Sen sijaan suomalaisilla ei taitaisi olla taloudellisia resursseja toimia yhtä aktiivisesti toisissa maissa kuin SNCF. Sillä on toimintaa jo yli sadassa maassa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 638


« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2013, 19:22:09 »

Kyllähän monopoli toimi suomalaisessa junaliikenteessä ensimmäiset 130 vuotta vähintään kohtuullisen hyvin eikä takavuosina olisi varmaan yksityiseltä puolelta löytynyt sellaisia taloudellisia resurssejakaan, että muu kuin valtio-omisteinen junaliikenne olisi laajassa mittakaavassa tullut kysymykseen.

Mutta 1995 suoritetun yhtiöittämisen jälkeen on nähty useampikin (kuluttajan näkökulmasta) epäonnistunut lippu-uudistus samalla kun täysin arkipäiväiset asiat ovat muuttuneet salaisiksi. En ainakaan itse ymmärrä, miten osakeyhtiön muodostamaa monopolia voisi tässä tilanteessa pitää optimaalisena tapana hoitaa junaliikennettä. Sitten taas yhtiöittämistä edeltävään aikaan palaaminen ei ole enää mahdollista tai ainakin se vaatisi niin suuria muutoksia EU:n sisällä, ettei sellaisen pohtiminen ole mielekästä ja junaliikenteen tulevaisuus olisi silloin joka tapauksessa murheista pienimpiä.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1179


« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2013, 22:03:56 »

Kyllähän monopoli toimi suomalaisessa junaliikenteessä ensimmäiset 130 vuotta vähintään kohtuullisen hyvin eikä takavuosina olisi varmaan yksityiseltä puolelta löytynyt sellaisia taloudellisia resurssejakaan, että muu kuin valtio-omisteinen junaliikenne olisi laajassa mittakaavassa tullut kysymykseen.

Suomalaisen rautatiemonopolin "hyvyyden" tai "huonouden" mittaaminen onkin kohtuullisen vaativa tehtävä —  helpointa lienee käyttää taloudellisia mittareita. Jos organisatorisesti pitäisi vertailla valtiollista rautatievirastoa, valtion liikelaitosta ja valtion 100-prosenttisesti omistamaa osakeyhtiöitä, niin mitä suureita silloin käytettäsiin ja mitä korostettaisiin?

Pääomavaltaisille aloille on tyypillistä, että perusinfraa luotaessa valtio ja/tai julkinen sektori ovat vahvasti mukana. Sen jälkeen kun markkinat on luotu ja toimiala kannattelee itsensä, voi valtio vetäytyä. Valtio siis luo edellytykset, mutta ei puutu itse markkinoiden toimintaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö valtio voisi jäädä omistajaksi ja kerätä valtion kassaan osinkoina tuottoja, joillla kompensoidaan esimerkiksi veronkorotuksia. Jos taas  halutaan säilyttää päätösvalta vaikkapa Fortumin kaltaisessa pörssiyhtiössä, niin siihen riittää 50,1 prosenttia päätösvaltaan oikeuttavista osakkeista. Jos omistus on pirstaloitunut hyvin pieniin paloihin, riittää enemmistöomistuksen määräksi joskus vain 20-30 prosenttia osakkeista.

Valtio voisi hyvin myydä VR-Yhtymästä osakkeita yksityisille ja jättää itselleen 50,1 prosentin omistusosuuden. Näin yhtiöön saataisiin yksityistä pääomaa ja osa nykyomistukseen sitoutuneesta pääomasta vapautuisi muuhun (ehkä tuottavampaan) käyttöön. Samalla yhtiöön saataisiin yksityiseltä puolelta tehokkuusosaamista, mikä vahvistaisi VR:n asemaa edettäessä kohti rautatiemarkkinoiden avaamista.

Tosin VR:n osalta tällaisia päätöksiä ei ole tehty, vaan valtion omistusstrategia perustuu yhä 100-prosenttiseen omistukseen — syynä ilmeisesti "strategisen omistuksen" painottuminen.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #6 : Maaliskuu 12, 2013, 22:28:40 »

Kun kuitenkin lukee Kalevan uutisoiman keskustelun pöytäkirjan, siellä jopa vasemmistoliiton edustaja pitää nykytilannetta huonona ja toivoo VR:lle vaihtoehtoja.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_22_2013_ke_p_1.shtml

Rajamäki puolestaan sai omaan erikoisasiantuntijakerhoonsa lisää jäseniä Marita Tolppasesta (ps.), joka vastusti keskustelussa Suomen tavarajunaliikenteen avaamista kilpailulle.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #7 : Maaliskuu 12, 2013, 23:49:49 »

Pääomavaltaisille aloille on tyypillistä, että perusinfraa luotaessa valtio ja/tai julkinen sektori ovat vahvasti mukana. Sen jälkeen kun markkinat on luotu ja toimiala kannattelee itsensä, voi valtio vetäytyä. Valtio siis luo edellytykset, mutta ei puutu itse markkinoiden toimintaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö valtio voisi jäädä omistajaksi ja kerätä valtion kassaan osinkoina tuottoja, joillla kompensoidaan esimerkiksi veronkorotuksia.

Perimmäinen kysymys, mikä on rautatieliikenteen ensisijainen tehtävä ? Onko se tarjota ihmisille mahdollisuus liikkumiseen sekä yrityksille mahdollisuus tuotteiden ja tavaroiden kuljettamiseen edullisesti ? Onko rautatiet yhteiskunnan perusinfraa, jolloin ensisijainen tavoite ei ole maksimaalisen voiton tekeminen. Vai onko ainoa peruste voiton tekeminen ja rahan kotiuttaminen momentilta toiselle ja pienten piirien liiveihin erilaisina bonuksina ja työhöntulokorvauksina ?

Ei nyt millään pahalla, mutta Suomessa monopoliasemassa harrastettu "kilpailu" ja "strateginen omistajuus" on kyllä melkoisen naurettavaa. Valtionyhtiöistä ja valtion 100%:sti omistamista osakeyhtiöistä on tullut lähinnä kultapossukerhoja, joista lypsetään hillot omiin liiveihin, kun tehdään "tärkeää ja vastuullista" työtä eli käytännöllisesti katsottuna ei mitään. Kosmeettisesti ja aina muutaman vuoden välein muistetaan tehdä raideliikenteen selvitystöitä ja hienoja strategioita, jotka jäävät kuitenkin sinne hyllyn reunoille pölyttymään. Suunnittelua leimaa konkretian ja uusien käytännöllisten ideoiden puute, kun ollaan kangistuttu kaavoihin.

Lisäksi huomionarvoista on se, että suunnittelua tekevät yleensä ihmiset, jotka eivät itse käytä joukkoliikennettä missään muodossa - kenties joskus ja jouluna palateessaan pikkujouluista.

Oma lukunsa ovat nämä "muutosjohtajat", jotka osaavat juuri ja juuri käyttää mielikuvitusta sen verran, että osataan karsia, saneerata ja ulkoistaa, jotta johdolla olisi vähän enemmän jaettavaa. Yhteiskunnan peruspalveluilla tehdään bisnestä, jossa yleensä tavallisen veronmaksajan ja samalla myös potentiaalisen kuluttajan etu eivät usein kohtaa.

Rautatieliikenteen tulisi yleispalveluperiaatteen mukaisesti tarjota ihmisille mahdollisuus liikkua junalla. Mutta ei ! Palveluntarjonta rakentuu käytännöllisesti katsoen vain muutaman isomman aseman varaan. Samalla kaikki muu on unohdettu ja menetetty paljon potentiaalista käyttäjäkuntaa, joka pakon sanelemana ei tule junaa luultavasti koskaan käyttämään.

Lättähattuliikenteen lopettamisen (1985+) jälkeen on kaiketi tehty linjaus, jonka mukaan VR keskittyy vain kaukoliikenteeseen, ja seutu- sekä lähiliikenne on jätetty bussifirmoille. Kaunis ajatus maassa, jossa on pitkät välimatkat. Kukaan ei ole "huomannut", että viime vuosina bussiliikennettä on monelta osin karsittu ja vuoroja lopetettu. Toisin sanoen on tultu monin paikoin tilanteeseen, jossa julkinen liikenne on loppunut kokonaan, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää oma auto, kun liikkumaan pitäisi päästä kaikesta huolimatta.

Nykyisin liikennesuunnittelua tehdään hyvin Helsinki-keskeisesti ja lapsenuskoisesti luullen, että ihmiset matkustavat ensin omalla autolla jopa kymmeniä kilometrejä lähimmälle asemalle, ja hyppäävät sieltä junaan. Se samainen junanrata voi mennä kuitenkin aivan sen oman kotikylän tai taajaman läpi, mutta kyytiin ei pääse, kun yksikään juna ei pysähdy. Halvemmaksi tulee ajaa koko matka omalla autolla, koska juna ei ole millään muotoa kilpailukykyinen vaihtoehto.

No, ei me suotta eletä Pölhölandiassa.  Virnistää Kun ajatellaan VR:ää osakeyhtiönä, sen ainoa tavoite on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Siis kenelle ?!  Veronmaksajille, jotka ovat samalla kyseisen yrityksen potentiaalisia käyttäjiä ?! Kuulostaa jokseenkin tyypilliseltä muna/kana ongelmalta...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2013, 06:36:27 »

Kun kuitenkin lukee Kalevan uutisoiman keskustelun pöytäkirjan, siellä jopa vasemmistoliiton edustaja pitää nykytilannetta huonona ja toivoo VR:lle vaihtoehtoja.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_22_2013_ke_p_1.shtml
Joissakin kommenteissa jopa ajoittain sivuttiin sitä hallituksen esitystä, josta oli tarkoitus keskustella.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2013, 07:41:54 »

Kyllähän monopoli toimi suomalaisessa junaliikenteessä ensimmäiset 130 vuotta vähintään kohtuullisen hyvin eikä takavuosina olisi varmaan yksityiseltä puolelta löytynyt sellaisia taloudellisia resurssejakaan, että muu kuin valtio-omisteinen junaliikenne olisi laajassa mittakaavassa tullut kysymykseen.

Ei se noin mennyt   Iskee silmää
Nimenomaan alkuvuosina oli myös yksityisiä leveäraiteisia rautateitä (esim. Hangon ja Porvoon rautatiet). Suomen valtionrautateiden monopoli syntyi vasta sitten kun yksityiset rautatiet yksi toisensa jälkeen myytiin SVR:lle.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2013, 10:06:03 »

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_22_2013_ke_p_1.shtml

Rajamäki puolestaan sai omaan erikoisasiantuntijakerhoonsa lisää jäseniä Marita Tolppasesta (ps.), joka vastusti keskustelussa Suomen tavarajunaliikenteen avaamista kilpailulle.

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Rajamäki ilmaisi myös oman erikoisasiantuntemuksensa mm. tällä lauseellaan: "Hanko-Hyvinkään kaltaisia uusia rataosuuksia on nopeutettava käyttöön otettavaksi".

 Huh (sähköistystähän tässä varmaan tarkoitettiin, mutta erikoisesti ilmaistuna...)
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2013, 10:19:44 »

Ranskan malli olisi tietysti harkinnan arvoinen sekin. Siellähän valtion yhtiö SNCF on myynyt itselleen tarpeettomaksi käyneitä moottorijunia ja matkustajavaunuja toisille liikennoitsijöille, siis "kilpailijoille", jo parikymmentä vuotta. Lisäksi valtion yhtiö on osaomistuksella mukana useissa kilpailevissa yhtiöissä. Hyvä tapa olla selvillä kilpailijoiden suunnitelmista. Sen sijaan suomalaisilla ei taitaisi olla taloudellisia resursseja toimia yhtä aktiivisesti toisissa maissa kuin SNCF. Sillä on toimintaa jo yli sadassa maassa.

Samanlaisen strategian on valinnut rautatiekilpailua omassa maassaan Luxemburgissa vastustava CFL, jonka tytäryhtiö CFL Cargo on jo vuosia levittäytynyt Keski-Euroopan markkinoille ostamalla pieniä tavaraliikenneoperaattoreita mm. Saksasta ja Tanskasta.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2013, 10:32:22 »

Vaikka liikenneministerimme suhtautuukin varauksellisesti rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamiseen, on hän samaan aikaan tukemassa avoimesti joukkoliikenneuudistusta, joka siis käytännössä tarkoittaa markkinoiden vapauttamista bussiliikenteessä.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4141427

"Kyllönen joukkoliikenneuudistuksesta: Merkittävä muutos aiheuttaa aina vastarintaa

Joukkoliikenteessä on meneillään merkittävin muutos vuosikymmeniin, joten vastarinnan esiintyminen on sinänsä ymmärrettävää. Joukkoliikenteen käyttäjän ja veronmaksajan kannalta uudistus on kuitenkin positiivinen: se parantaa joukkoliikenteen palveluja ja toimivuutta ja tekee rahoituksesta läpinäkyvää, korostaa liikenneministeri Merja Kyllönen."

Onko näissä asioissa ideologisesti jotain eroa...?

tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 638


« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2013, 10:42:22 »

Onko näissä asioissa ideologisesti jotain eroa...?

Vasemmistoliitto on kommunistien perinnejärjestö, joten on luonnollista, että ko. puoluetta edustava liikenneministeri vastustaa junaliikenteen kilpailua. Sehän voisi johtaa valtion roolin vähentymiseen. Samaa estettä ei ole bussiliikenteen puolella, koska se on jo valmiiksi pääosin yksityisten hoitamaa.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #14 : Maaliskuu 13, 2013, 11:13:42 »

Kiinnittäisin näissä eduskunnan rautatiekeskusteluissa huomiota myös erääseen hälyttävään seikkaan. Niissä toistuvasti sanotaan, että Suomen rataverkko on jo täynnä, eikä sinne mahdu enää lisää junia.

Näin sanomallahan suoraan myönnetään, että Suomen junaliikenteen kehitys on pysäytetty ja jäädytetty nykytilaan, eikä ole tarkoituskaan esimerkiksi lisätä joukkoliikenteen suosiota, vaan ainoastaan turvata yhden operaattorin asema suljetulla markkinalla.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #15 : Maaliskuu 13, 2013, 15:20:47 »

Rataverkkohan ei oikeasti ole täynnä. Ainoastaan tietyt osuudet ovat. Kok-Yv, Hki-Tpe mm. Täällä Savon radalla esim. riittää kapasiteettia varsin hyvin, esim. Kv-Kuo-välillä suorastaan erinomaisesti liikenteen lisäämiseen....
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vasemmisto ja perussuomalaiset raidekilpailua vastaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina