Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« : Toukokuu 12, 2013, 13:48:30 » |
|
Kävin perjantaina Kouvolassa kuvausreissulla ja havaitsin, että Kotkasta Kouvolaan tullessa vähän ennen Kouvolaa haarautuu oikealle raide, joka menee tunnelin kautta ratapihalle vähän eri paikkaan kuin se suora rata (onko se se "oikoraide"?). Onko mitään keinoa tietää mitkä tavarajunat menevät tunnelin kautta? Mielestäni se ei näy aikatauluista, vaikka niissä on oikoraide merkittynä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2013, 15:43:05 » |
|
Oikoraiteella tarkoitetaan tässä yhteydessä ratayhteyttä idän suunnasta etelään, jota kautta junat siis kiertävät Kouvolan ratapihan. Lännestä ja pohjoisesta tulevat Kouvolan ratapihan ohittavat junat, sekä henkilöjunat eivät myöskään käytä tunnelia. Tunnelin kautta kulkevat tavarajunat etelään, jotka lähtevät tai saapuvat Kouvola Tavaraan.
Pari kertaa olen päässyt matkustajajunalla tunneliin, kerran kävi Pendolino kääntymässä kolmioraiteella matkustajat kyydissä ja toisen kerran Kotkan motti, syystä tai toisesta, ajoi tunnelin kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2013, 08:03:51 » |
|
Mahdollisesti sellaiset Haminan ja Kotkan suunnasta saapuvat junat, joiden määräasema on Kouvola tavara eli ne eivät jatka sieltä enää eteenpäin? En ole oikein koskaan seurannut Kouvolan liikennettä tarkemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2013, 18:34:33 » |
|
Oikoraide Nro 455 ajatetaan, ns suorat junat. Esim Imatra - Kotka paperijunat ja Hamina - Vainikkala Transitojunat. Ei tarvi käydä, Kouvola tavarassa kääntymässä.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2013, 22:19:06 » |
|
Liitteenä kaaviokuva oikoraiteen ja tunneliraiteen alueesta. Lisäksi pieni tulkintaohje grafiikasta. Raide 455 on tuo Kouvola oikoraide (Kouvolan liikennepaikan osa) ja Raide 888 on se tunnelin kautta ratapihalle menevä. Graafisista aikatauluista näkyy sen mukaan mihin se junan kulkuviiva päättyy. Jos siis Kotkan radan grafiikassa näkyy juna, joka päättyy/lähtee paikasta KVT, saattaa sellainen juna kulkea tuon tunneliraiteen kautta. Ja vastaavasti paikasta OIK päättyvä/lähtevä juna käyttää tuota oikoraidetta. Ja sitten siinä tapauksessa, että junan viiva on piirretty suoraan näiden kolmen paikan yli Kouvolaan (KV), tällainen juna menee suoraan henkilöasemalle. Joillekin Kouvola tavaran ja Kouvola lajittelun ratapiharaiteille pääsee myös tuolta Kouvolan asemaa lähempänä olevien vaihteiden kautta, joten tällainen päättely ei aina toimi.
|
kvt_oik.png (206.1 kilotavua, 1250x1600 - tarkasteltu 571 kertaa.)
kv_grafiikka.png (31.07 kilotavua, 941x461 - tarkasteltu 412 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2013, 22:41:41 kirjoittanut Juhani Pirttilahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2013, 12:35:29 » |
|
Kiitoksia täsmällisestä tiedosta. Juuri tuosta paikasta on kyse. Kouvolassa tulee varmasti käytyä useamminkin. Junia tulee ja menee niin että hyvä kun kuvaamaan ehtii, ja mukana on mielenkiintoisiakin, kuten Dr14:sia ja alppiruusujen kaksinvetoja. Ja paljon tavarajunia, joista ainakin pääradan eteläosissa on huutava pula.
Aika monen junan numero jää kyllä arvoitukseksi, kun tuntuvat pitävän aikatauluja vain karkeasti suuntaa-antavina.
Tulipahan nähtyä ensimmäistä kertaa elämässä laskumäki toiminnassa. Yllätyin suuresti, että se on vain 2 metriä korkea kaivinkoneella kasattu nyppylä. Minä olen luullut, että laskumäet on tehty loiviin rinteisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2013, 08:57:16 » |
|
Juu, kiitoksia tosiaa Juhanille selvityksestä. Ei parane liikaa asioita oikoa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|