Tämän takia olemassa olevan suomalaisen rataverkon arvo on asiassa negatiivinen, koska se pitää ensin purkaa alta pois.
Tässä sulla kyllä on ajatusvirhe. Rata on paljon muutakin kuin ratapölkyt. Koska raideleveyden vaihtohan ei oikeasti ole mitään sen kummempaa kuin pölkynvaihto. Samat kiskot käyvät, joita ennenkin on käytetty Samaa vanhaa ratapenkkaa on mahdollista käyttää yhäkin, etenkin kun uusi raideleveys on aiempaa kapeampi.
Ja jos elettäisiinkin sellaisessa universumissa, jossa siitä aiemman radan purkamisesta tulisi kustannuksia, miksi sitä edes purettaisiin? Senkun rakennetaan uusi rata jonkun verran eri paikkaan kuin vanha.
Muutenkin, jos tähän maahan joskus 1435 mm rataa tulee, se tehtäneen samalla periaatteella kuin Baltiassa, eli uudisratana, jättäen 1524 raiteet rinnalle olemaan omana rataverkkonaan. Ei ole mitään erityisempää syytä, miksi Jäämeren rannalta tulevan radan olisi kuljettava Rovaniemen kautta matkallaan Ruotsiin. Samaten, jos Rail-Balticalta tehdään joskus tunneli Helsinkiin, se on väistämättä 1435 mm raideleveydellä, jota käyttäen on sitten kätevähköä samantien rakentaa se Helsinki-Lahti-Jyväskylä -rata. Samaten suorempi Helsinki-Turku -rata olisi fiksua rakentaa 1435 mm raideleveydellä, koska sitä väliä kulkevien junien ei ole tarpeen voida jatkaa 1524 mm rataverkolle. Siis jos se tunneli olisi ensin jo olemassa.
Juuri näin , ei yhtään 1520 mm rataa suomeen enään, paljonkohan muutes maksaisi raidelevyiden kavennus pääradoille?