Matka-ajoista sen verran, että varsin suorittu yhteys Århus-Kööpenhamina kestää noin kolme tuntia. Pisin yhtenäinen matka Frederikshavn-Kööpenhamina kestää 5:30-6 tuntia. Kyllä siinä voisi kahvilavaunulle tai øl-kärrylle olla käyttöä. Aikaisemmin lauttamatkat kivasti katkaisivat matkanteon ja laivalla ehti napata jotain virvokkeita, Århusin ja Kalundborgin välillä vähän useammankin øl-tuopposen.
Totta. Ehkä tuolla Frederikshavnin ja Kööpenhaminan välisellä matkalla saattaisi jopa maistua ravintolavaunussa nautittu pilsneri.
Saksassakin näyttää muuten olevan mahdollista tehdä varsin pitkäkestoisia matkoja RegionalExpress -junilla, joiden palveluvalikoimaan ei taida yleensä kuulua eväs-/virvokemyynti. Esimerkkinä olkoon matka RE5 -linjan junalla Stralsundista Berliinin kautta Holzdorf (Elster) -nimiseen paikkaan. Aikataulunmukainen ajoaika on noin 4½ tuntia.
Tässä on hyvä huomioida, että kaukoliikennettä hoitaa Saksassa eri firma kuin lähiliikennettä, jollaiseksi RE-junat lasketaan, vaikka niiden matka-aika olisi viisi tuntia. Samaan konserniin kyllä kuuluvat toki molemmat. Kyseessä ei siis ihan varsinaisesti ole junatyypin muunnos, vaan se, ettei DB Fernverkehr (kaukoliikenne) tunnu osaavan tehdä oikein mistään kaukoliikenteen linjasta (riittävän) kannattavaa, joten tuuppii ne DB Regiolle, joka hoitaa hommansa tehokkaammin
Ja DB Regiolla taas ei ole ravintolavaunuja, koska eihän niitä nyt lyhyillä lähijunamatkoilla tarvitse
(No joo, on DB Regiollakin ravinteleja ainakin yksi, mutta se ei ole normaaliliikenteen junissa käytössä)