Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Uusi sähköbussi Espooseen linjalle 11  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1187


« : Joulukuu 11, 2013, 10:49:03 »

Lehdistötiedote 11.12.2013

Espoon sisäiselle linjalle 11 starttaa viikonvaihteessa hollantilainen Ebusco -sähköbussi
Ebusco -kokeilu on osa Tekesin eBus-hanketta, jossa tutkitaan, miten sähköbussit soveltuvat Suomen vaativiin talviolosuhteisiin. Tekesin yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat HSL, Veolia Transport Finland Oy, Fortum Oy, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Aalto Yliopisto. Ebusco on toinen pääkaupunkiseudun sähköbussi, sillä portugalilainen Caetano on ajanut Espoossa viime syksystä alkaen.
”HSL:n tavoitteena on, että pääkaupunkiseudun liikenteessä kulkisi viiden vuoden kuluttua sata sähköbussia, sillä ne ovat tehokas keino päästöjen vähentämiseksi, kun sähkö vaan tuotetaan ympäristön kannalta kestävällä tavalla”, HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo.
Ebusco YTP 1 -bussi ei jätä pakokaasuja peräänsä ja auto kuluttaa virtaa vain 0,90 kilowattituntia kilometrillä, joten sen energiakulut ovat selvästi pienemmät kuin dieselautolla. Bussi saa virtansa litium-rautafosfaatti -akuista, jotka latautuvat nopeasti kahdessa ja puolessa tunnissa. Ebuscolla on kehittyneen akkuteknologian ansiosta mahdollista ajaa jopa 250 kilometriä yhdellä latauksella.
Ebusco on 12 metriä pitkä, matalalattiainen kaupunkibussi, jossa on 76 matkustajapaikka sekä tila pyörätuolille.
Ebusco-yhtiö on toistaiseksi kokeillut YTP 1 -bussia Kiinassa, jossa 300 autolla on jo yhteensä 31 miljoonaa ajokilometriä takanaan.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2013, 19:43:50 »

Ja tämä uutinen liittyy rautateihin? Ehkä kääntöpöydälle...
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2013, 12:00:53 »

Ja tämä uutinen liittyy rautateihin?

Heh, ajattelin alunperin kommentoida ihan samaa, mutta olin jättänyt kommentoimatta  Virnistää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2013, 12:33:22 »

Toisilla se on pipo kireällä. Kyllä bussien kehitys sivuaa myös rautatieliikennettä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2013, 12:35:00 »

Toisilla se on pipo kireällä. Kyllä bussien kehitys sivuaa myös rautatieliikennettä.
Vaihtamalla vain soveltuvat kiskopyörät alle saataisiin tuosta kätevä akkumoottorivaunu raiteille.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1187


« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2013, 13:45:38 »

Ja tämä uutinen liittyy rautateihin?

Heh, ajattelin alunperin kommentoida ihan samaa, mutta olin jättänyt kommentoimatta  Virnistää

Joskus voi uutinen mennä erehdyksessä väärän otsikon alle. Pahoittelut siitä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2013, 13:53:30 »

Tosin omien tietojen mukaan tämä on jo kolmas koeajolle tuleva bussi, ei suinkaan toinen... Ellei sitten tämä ole jompikumpi niistä aikaisemmin ajetuista, joka tulee uudestaan muutostöiden jälkeen. Kummatkaahan eivät toimineet odotetusti talvisäässä (mikään yllätyskään).
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2013, 14:22:22 »

Tosin omien tietojen mukaan tämä on jo kolmas koeajolle tuleva bussi, ei suinkaan toinen... Ellei sitten tämä ole jompikumpi niistä aikaisemmin ajetuista, joka tulee uudestaan muutostöiden jälkeen. Kummatkaahan eivät toimineet odotetusti talvisäässä (mikään yllätyskään).

Lauantaille on luvassa muutaman asteen verran pakkasta. Saas nähdä, pääseekö bussi neitsytmatkallaan Haukilahteen asti, vai joko Westendinaseman sillalle jämähtää.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1187


« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2013, 14:50:35 »

Kummatkaahan eivät toimineet odotetusti talvisäässä (mikään yllätyskään).

Tiedotteen ensimmäinen lause on kuvaava: "Ebusco -kokeilu on osa Tekesin eBus-hanketta, jossa tutkitaan, miten sähköbussit soveltuvat Suomen vaativiin talviolosuhteisiin." Siis tyypillistä teknologiaselvitystä, joka parhaimmillaan voi johtaa uusiin ratkaisuihin ja liiketoimintaan. Ilman ennakkoluulottomia Pelle Pelottomia elettäisiin yhä kivikaudella  Virnistää Valitettavasti ennakkoluulot ja poliittiset kähminnät torppasivat myös 1920-luvulla orastaneen rautateiden sähköistyksen Suomessa — jos asiat olisivat menneet toisin, olisi rautatielaitokselle rakennettu 1960-luvulla peräti oma ydinvoimalaitos turvaamaan sähkönsaantia.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/s%C3%A4hk%C3%B6bussit-tulevat-vaikka-suomen-kylmyys-haittaa-1.48677
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Uusi sähköbussi Espooseen linjalle 11  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina