En nyt oikein ymmärrä, että miksi tuota ”Onnifirmaa” pitää noin morkata, tutisevatko jollakin housut jo kymmenen vuotta ennen kuin ”Onni” voi edes teoriassa siirtyä kiskoille. On oikein hyvä alku varata domain ja aputoiminimi, jos Onnirail olisi myös tilannut näitä Vectoreita niin konkkahan siitä olisi tullut.. Applekin aloitti aikoinaan autotallista, Xerox hotellihuoneesta ja VR:lä ei ollut ensin yhtään veturia ja sitten niitä oli yksi, ja samaa kaavaa tulee (jos tulee?) kuka tahansa raideliikennetoimija noudattamaan, eikö nyt jo ensimmäinen tavaraliikenneoperaattori ole hankkinut ensimmäisen veturinsa (siis aivan samalla tavoin kuin VR teki 1861/2)
Tässä on kyllä kuitenkin kysymys aika isosta asiasta kun joku ”uskaltaa” lähteä haastamaan ”bussiveljiä”, hehän pyörittävät kanssa eräänlaisia ”leikkiyhtiöitä” eli kaikki on sovittu keskenänsä ja valtio on sopimuksiin hyväksymisleiman lyönyt. Vähän kuljetusfirmojen historiaa, sekä tavara että henkilöpuolen kuljetusfirmoista (perheyhtiö) monet ovat perustettu 20/30 luvun taitteessa (netistä voi lukea firmojen historiikkeja) kyllähän on aika ymmärrettävää että useisiin firmoihin hankittiin alkupääomat pirtubusineksella oli kätevää sitten siirtyä lailliselle kuljetus puolelle kun kieltolaki päättyi, olen itse asunut Vartiokylässä vuodesta 1957 isoisäni ja isäni vuodesta 1936, kyllä tällaisesta ”siirtymästä” on tälläkin alueella aivan selkeä tieto. En nyt ihan viitsi firman nimeä laittaa esille kun on nykyinen isäntä (kolmannessa polvessa) hyvä kaverini. Jos joku pitää tätä loanheittona, niin kannattaa lukea tämä
http://konserni.koivistonauto.fi/ Koiviston auton perustaja myi historiikin mukaan 20 luvun lopulla mm. vettä laivoihin? ja harjoitti myös rahanvaihtoa (pesua?) sana pirtupänikkä sopii moneen kohtaan tässä tarinassa.
Tämä vaan ”pohjiksi” että ovat nämä ”bussiveljet” olleet aina kovia sällejä. Mm. yksi heistä nyt jo edesmennyt Onni Vilkas (tämän firman perustamiskuvioista minulla ei ole tietoa) oli niin kova jätkä että hänellä seisoivat pussitkin viikon, kuljettajat olivat siis viikon lakossa. Kaveri oli Kutterilla rakentamassa busseja, Onni kävi siellä kahteen otteeseen repimässä sisustuksen rikki yhdestä bussista, se kun oli kuulemma edelleen väärän värinen hänen poikansa 40 vuotislahja bussiin?. Bongailin näitä Bussiveljiä Linja-autoliiton ja matkahuollon toimistolla Lauttasaaressa 80 luvulla kun siellä kopparikeikalla kävin. Sen tiesi että veljillä on palaveri, kun piha, leveä jalkakäytävä ja viereinen puistokin oli täynnä isoja Volvoja, Saabeja ja Mersuja, riippuen tietenkin siitä mitä alustaa kukin busseissaan käytti. Siellä sitten jaettiin reitit ja sovittiin hinnat. Tätä menettelytapaa Onnibus yrittää nyt murtaa, ja veljet käyvät tietysti raivoisaan taistoon. Tuolla edellä oli linkki Jyväskylän geissiin, siinähän paikallinen ”bussiveli” (Jyväskylän liikenne Oy, kuuluu yllämainittuun Koiviston auto ”vedenmyynti” konserniin 770 bussia) nosti kauhean mekkalan kun Onnibus uskalsi tulla hänen tontilleen, sopimushan koskee paikallisliikennettä ja sopimukset ulottuvat optiot käyttäen 2020 luvulle asti ja onnibussin tekemän (kaupunkihan kävi vielä Onnibussin ”paperit” täikamman kanssa läpi, ja ei löytänyt niistä mitään moitittavaa) sopimuksen vuosiarvo on noin 13,6 ME (n.5,3% halvempi kuin kilpailijan), eli sopimuksen arvo on tulevat vuodet huomioiden huomattava. Muutama tällainen diili lisää, niin Onnibussin TJ:kin voi sitten siirtyä bussin ratin takaa kirjoituspöydän taakse suunnittelemaan vahvan positiivisen kassavirran mahdollistamia rautatiekalusto hankintoja. Jos seuraavan vuosikymmenen vaihteessa olisi tapahtunut vielä jokin ihmeparannus Suomen taloudessa ja valtion kassa pursuaisi rahaa mikä mahdollistaisi sen että VR:n kalusto siirtyy samalla ”ketteryydellä” kalustopankkiin kuin se siirtyi 1.1.1995 VR Oy:n omistukseen, tähän järjestelyyn OnniRail Oyj (josta tässä vaiheessa enemmistön omistaa kansainvälinen sijoittajaryhmä) TJ toteaa, tämä(kin) on meille ihan ok, Katsotaan onko siellä meille kelpaavaa/sopivaa kalustoa. Seuraavaksi hän ”huikkaa” henkilöstöassistentille, katso olikos siellä VR:n poikien lähettämissä avoimissa työnhakupapereissa tämän ja tämän nimistä henkilöä, lueskelen tässä näitä vuosien takaisia Vaunut.ogk sivuja, ja halusin ihan vähän tarkistaa?. Ensi heinäkuussa onnibussilla on yksin jyväskylässä 74 bussia operoinnissa.
http://yle.fi/uutiset/bussikuskit_odottavat_hammentyneina_vaihtoa_onnibus_oylle/6894430 Löysin tämän termin ”veljet” maanmainioilta hyvävelikerho sivustoilta
http://hvkerho.blogspot.fi/ palaan tässä nyt tämän sivuston aihepiiriin eli länsimetroon. Sivuilta selviää miten Espoo joka vielä muutama vuosi sitten ei halunnut metroa ollenkaan, yrittää nyt raivoisasti hankkia valtiolta rahaa metron rakentamisen jatkamiseksi saman tien Kivenlahteen asti, näin on sovittu tunneliveljien kanssa. Asiaa runnoo läpi lahjuksista syksyllä tuomion saanut Espoon toimialajohtaja Louko, rahaa tarvitaan yhteensä lähes miljardi ja osa heti helmikuussa, muuten poraukset pysähtyvät. Kaiken tämän takana ovat Grynderiveljet joille on jo luvattu runsaasti rakennusoikeutta loppujen asemien lähettyviltä. Mm. kauppakeskus Lippulaivan neliöt tuplataan kun sen alle saadaan metroasema. Onhan tää metro tosi kova järkiprojekti, mutta pitääkö se taas toteuttaa samanlaisella kähminnällä kun 35 vuotta sitten. Mielenkiintoista tuolla plogissa on vielä väittämä, siitä että tunneli/metro veljet olisivat yrittäneet rahoittaa metron jatketta Kuntien eläkevakuutuksen rahoilla (KEVA)= rahaa lainaksi pienellä korolla, ja kun tämä ei sopinut Ailukselle (sijoitustuotot aivan jotain muuta), niin veljet päättivät että hän saa lähteä. Kuulostaa kyllä aika kovalta väitteellä, mutta kannattaa lukea nuo sivut läpi siellä selviää aika monen asian taustat, eli miten hyvävelijärjestelmä toimii Suomessa, ”tarinat” on myös lähteistetty laadukkaasti. Siellä puidaan myös aika laajasti automaattimetroveljien asiaa, on aikamoinen soppa.
Näihän se menee, jokaisen pitää hyötyä jotenkin kun investoidaan esim infraan. Aiemmin ajattelin että asioita tehdään valtakunnan hyödyn nimissä, paskanmarjat, kaikki pyörii valtion ja kunnan tasolla kaavassa ja sen luomassa bisneksessä.
Esim Espoo rakentaa 25 miljoonalla Eurolla eritasoliittymän turun motarille, liikenteellisesti aivan turhaan paikkaan, samaan aikaan kehällä liikenteellisesti pitää turvesuontien liittymä eritasoon ja rahaa ei löydy mistään. Pointi on se että kaavassa ei ole tulossa kauppaa tähän kohtaan vaan edelliseen. Aika shittii liikenteellisesti, kauppa määrää marssisuunnan..