Minä kyllä vähäistä enemmän epäilen noita kustannusarvioita. Kun Gotthardin kaksiputkisen 57 km:n tunnelin kustannusarvioksi esitettiin jo vuonna 2010 noin 15 miljardia euroa, miten yksiputkinen 40 km:n tunneli olisi mitenkään mahdollista rakentaa puolella miljardilla?
Noin muutenkin kaivosteollisuus pohjoisessa Kirunaa lukuunottamatta on ollut aika lyhytaikaista ja siten huonosti yhteensopivaa massiivisten infrainvestointien kanssa. Lannavaaran malmion kooksi arvioidaan 115-150 miljoonaa tonnia. Vertailun vuoksi LKAB Kiruna nostaa 37 miljoonaa tonnia
vuodessa, kun Svappavaaran tuotanto pääsee täyteen volyymiinsä.
Kirunassa on louhittu malmia toistasataa vuotta ja Lannavaarassa sitä tullaan tekemään ehkä kymmenen vuotta. Siksi Kirunassa on rata ja Lannavaarassa ei tule olemaan.