Siniseen kalustoon tuntuu liittyvän aivan irrationaalisia nostalgisia intohimoja. Kesällä tukalia ja talvella palelee. Vessat säännöllisesti jäässä talvisin. Kaikkea muuta kuin esteettömiä. Käsittämättömän kauan moisia romuja on liikenteessä pidettykin.
Ja on se niin kumma nuo saksalaiset ja ruotsalaiset erityisolosuhteet: Käytössä (siis muussa kuin museoliikenteessä) vanhempaa kalustoa kuin nykyiset VR-yhtymä oy:n matkustajavaunut.
Huomasithan Teppo ettemme ole Saksassa tai Ruotsissa? Ei voi olla muuta kuin Matin kanssa samaa mieltä. Intohimoa täällä on sinistä kalustoa kohtaan. Sininen kalust oon vanhaa, romua, ei palvele nykyaikaista matkustamista. Tarvitsisi isoja ja kalliita muutoksia. VR:n linjan ymmärtää hyvin, vanha pieni ja korjauskallis kalusto pataan, uutta nykyaikaista tilalle joihin mahtuu myös melkein kaksi kertaa enemmän matkustajia, tilan (eli pituuden) hyötykäyttöä.
Onkohan matkustajat kovin tyytyväisiä, jos esim. Pohjolan rautatiet alkaa liikennöimään Helsinki-Oulu väliä halvemmilla lippuhinnoilla. Kalustona toimii Sr1 ja siniset vaunut. Maksimi nopeus 140km/h. Kilpailija ryskyttää uudella kalustolla 200 nopeudella. Kuka siihen ensimmäiseen oikeasti hyppää kyytiin, muut kuin vannoutuneet sini fanit. Saadaanko tämä kannattavaksi, epäilen.
Kaikki köyhät, työttömät, opiskelijat ja ne, joilla ei ole kiire tässä hektisessä maailmassa. Ja kyllä kannattaa, koska juna tulee täyteen jos lippu maksaa esimerkiksi puolet siitä nopeammasta.
Kyllähän tämä näkyy jo Onnibusin myötä todistetun. Vaikka kilpailija raiteilla kuljettaa esimerkiksi Helsingistä Vaasaan tai Ouluun nopeammin ja mielestäni myös huomattavasti mukavammin, niin onnikoissa riittää silti porukkaa. Siniset vaunut "Pohjolan rautatiet" olisi hauska ajatusleikki edullisesta, mutta silti ahtaita busseja mukavammasta matkustamisesta.
Onnibus... Huomasithan että Onnibussilla on kuitenkin nykyaikaisia autoja? Uusia kaksikerroksisia, jossa kaikki mukavuudet. Samaan hintaan on tarjolla Onniexpress, joka kuitenkin käyttää vanhempia autoja. Kumpi vie enemmän matkustajia? No tottakai se jolla on nykyaikaisempaa ja mukavempaa kalustoa. Vaikka osa harrastajista tuntuu saavan mielihyvää vanhasta kalustosta, kuten sinisistä, niin ei se tavallinen tallaaja ajattele samalla tavalla vaan "hyi v*ttu mikä romu, miten tälläsiä on edes liikenteessä".
Joo tottakai ajatellaan et kyllä se kalusto kelpaa ku hinta on alhainen. No tottakai kelpaa, mutta luuletteko ettei VR viimeistään siinä vaiheessa hintaa alenna kun tulee kilpaileva operaattori, kuten nyt huomaa lähiliikenteessä tapahtuvan (kuluja alennetaan, joka sitten näkyy monissa muissa asioissa kuten Turun mielenilmauksen yhessä syyssä).
Sitten onkin VR ja operaattori X, joilla molemmilla samat hinnat, tai vaikka VR:llä viisi euroa kalliimpi. Kummankohan matkustaja valitsee? Todennäköisesti VR:n jolla saa viidellä eurolla huomattavasti parempaa kyytiä ja nopeampaa, eikä hintaero ole kuin pieni.
Täsmennän nyt niille, joille asia on epäselvä. Ylläoleva on siis spekulointia tilanteesta jossa VR:llä ja operaattori X:llä on hintataso sama tai suhtkoht sama. Kukaanhan ei tiiä millä hinnalla operaattori X alkaisi ylipäätään liikennöimään. Jos käyttäisi vaikka Sr1+sinistä kalustoa niin tuskin käyttökustannukset olisivat alhaisempia kuin VR:llä, vanha kalusto kun myös syö sitä rahaa huomattavasti enemmän.
Miksiköhän HSL päätti haluavansa tulevaisuudessa (2018) koko liikenteensä hoidettavaksi nykyaikaisilla, esteettömillä & moderneilla kulkuvälineillä ja tilasi huomattavan määrän lisää Sm5-kalustoa? Joo joku teistä taas ettei HSL halunnu sitoutua VR:ään millään tavalla lainaamalla siltä Sm2-kalustoa. Kyllä, onhan sekin yksi syistä, mutta ei suinkaan ainut ja se tärkein.
Eniten huvituttaa vertaukset muihin maihin. Suomi on vähän eri asia kuin Saksa, Ruotsi, Englanti jne.