Raitiotien infran rakentamisen jatkoneuvotteluihin on valittu neljä tarjouksen jättäneistä ehdokkaista. Koska kaupunginhallitus 10.11.2014 päätti, että Tampereen kaupunkiraitiotien toteutus- ja hankintamalliksi valitaan infrarakentamisen kokonaistoimitus allianssimallilla, ovat neuvottelumenettelyyn valitut ehdokkaat ehdokasryhmittymiä. Ehdokasryhmittymien ilmoittamat referenssikohteet pisteytettiin ja valinta tehtiin pisteytyksen perusteella. Saadut pistemäärät löytyvät lisäämästäni linkistä (Gulermak) kunkin ryhmittymän kohdalta.
1 Ehdokasryhmittymä TamRa (Destia Oy, Siemens Osakeyhtiö ja SITO Oy)
2 Gulermak (
http://www.think-railways.com/turkish-company-gulermak-submits-bids-tampere-tramway-project-sofias-new-metro-line/)
3 Ehdokasryhmittymä TRALA (Lemminkäinen Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Alstom Transport SA ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy)
4 Ehdokasryhmittymä TRALLI (VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy).
Allianssihankintahan on varsin monisäikeinen sisältäen muun muassa raitiotieradan, ratateknisten järjestelmien ja varikon suunnittelun ja rakentamisen, niihin liittyviä tie- ja katujärjestelyjä sekä johto- ja laitesiirtoja. Päätös infran rakentajasta on tarkoitus tehdä ensi kesänä.
Raitiovaunukalusto kilpailutetaan erillisenä hankintana ja vaunutoimittajan haku on jo alkanut.
Hankkeessa ollaan nyt vasta kehitysvaiheessa kaupunginvaltuuston hyväksyttyä raitiotien yleissuunnitelman viime kesänä. Varsinainen rakentamispäätös tulee valtuuston päätettäväksi vasta vuonna 2016.