..taas. Tästä on keskusteltu jo iät ja ajat, vaihtoehtona ollut joskus myös pikaratikka. Josko nyt vihdoin ja viimein tässä tapahtuisi jotain suunnittelua suurempaa, vai onko tämä kannattavaa? Vaasasta on arkisin 6 lentoa Helsinkiin ja takaisin, sekä 4 lentoa Tukholmaan ja takaisin, viikonloppuisin vähemmän, sekä ympäri vuotta, enimmäkseen syksystä kevääseen charter-lentoja lomakohteisiin. Pistoraiteen rakentamisen kannattavuutta on perusteltu sen lyhyydellä, pituus olisi lyhimmässä tapauksessa 2,5 kilometriä, mutta radalle on myös 2 pidempää vaihtoehtoa. Myös uuden seisakkeen avaamista Vanhaan Vaasaan on esitelty, siitä kulkisi sitten busseja lentoasemalle.
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/vaasassa-hamutaan-raideyhteytt%C3%A4-lentokent%C3%A4lle-1.1795496Tämän päivän (16.3.2015) Pohjalaisessa Mustasaaren kunta ilmoitti halustaan kunnostaa Vaskiluodon rata. Sen mielestä sataman rahtiliikenne voisi hyvin kulkea rautateitse. Vaasassa halutaan vähentää raskaan liikenteen kulkua kaupungin keskustan läpi, se kun on oikeastaan ainut vaihtoehto kulkea satamaan. Uudelle satamatielle on esitetty linjauksia, mutta myös rautatien kunnostamisesta ja suuremmasta käytöstä on puhuttu, em. Pohjalaisen jutussa mainittiin, että rataa voisi käyttää myös öisin. Vielä kun saataisiin näitä uusia rahtiliikenteen operoijia lisää kiskoille, niin homma saattaisi jo toimiakin hyvin!