Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Otso vastaan höyrysäiliö, Oulu Oy 1963  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« : Tammikuu 25, 2015, 23:56:06 »

Edistääkseen myyntiään järjesti Saalasti Oy vertailukoeajon Otso 2:sen ja Henschel-höyrysäiliöveturin kesken Oulu Oy:n tehtaalla v. 1963. Sain sen tehtaalta 1974, ja se lienee ainoita luotettavia mittauksia säiliöveturin höyrynkulutuksesta ja työtehosta. Liitän paperit mukaan:


* Pullovertailu-a.jpg (76.14 kilotavua, 566x800 - tarkasteltu 396 kertaa.)

* Pulllovertailu-b.jpg (90.74 kilotavua, 566x800 - tarkasteltu 380 kertaa.)

* Pullovertailu-c.jpg (133.21 kilotavua, 566x800 - tarkasteltu 363 kertaa.)

* Pullovertailu-d.jpg (132.42 kilotavua, 566x800 - tarkasteltu 335 kertaa.)
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 644


« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2015, 12:00:09 »

Edistääkseen myyntiään järjesti Saalasti Oy vertailukoeajon Otso 2:sen ja Henschel-höyrysäiliöveturin kesken Oulu Oy:n tehtaalla v. 1963.

Eli tulkinta kaiketi on, että hyvällä työpaineella höyrysäiliöveturi pärjäsi mukavasti mutta tehon heikkeneminen paineen alentuessa sekä höyrynottoon kuluva aika käänsivät vertailun Otson eduksi?
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2015, 01:51:12 »

Vertailu ei mielestäni ole sikäli reilu, että käytettiin erilaisia junapainoja. Säiliöveturin 530 tonnia on kuitenkin varastoon lastaukseen sopinut juna, joten painavampi piti erityisesti koota, eikä raiteisto ollut sellaiseen suunniteltu. Yhtiön edustaja piti suuren kattilan höyryn hintaa vaikeasti arvioitavana, joten vertailu ei johtanut kauppoihin. Pienemmällä junalla säiliö oli noin kaksi kertaa nopeampi. Höyrysäiliö on väkevä täydellä paineella, ja pystyy kelpo suoritukseen vielä puolellakin. Toisenlaisissa olosuhteissa moottoriveturi on varmaan edullisempi.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2015, 22:51:29 »

Koetin laskea, miten pitkälle höyrysäiliöveturilla voi ajaa (Ilkan mainiot kaavat kirjassa "Raskas Sekajuna). Matematiikallani sain "jonkinlaisia" tuloksia. Siispä pari haastattelutietoa: ÄSR:llä ei höyry riittänyt paluumatkaan. KVR:llä kyllä. Ratojen pituushan on 9 ja 4,5 kilometriä. Tietenkään höyrysäiliöveturia ei ole tarkoitettu linja-ajoon.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Otso vastaan höyrysäiliö, Oulu Oy 1963  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina