|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2016, 11:55:36 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2016, 14:52:47 » |
|
Hyvää tuuria monella taholla: Matkustajat ehtivät ajoissa turvaan ja juna jäi vielä juuri ja juuri Wuhletalin risteysaseman länsipuolelle. Wuhletaliin pääsee U5:llä ja siellä sitten laiturin yli vaihto. Matka-aika ei liene pidentynyt kuin 5-10 minuuttia useimmille. Kyseisen junan matkustajilla toki on ollut vähän pitempi myöhästyminen, omaa junaansa kun on vaikea kiertää toista linjaa käyttäen.
Palo aiheutti hätäjarrutuksen, jonka yhteydessä matkustaja kävi lisäksi ilmoittamassa kuljettajalle haistavansa palaneen käryä, jolloin henkilökunta käski matkustajat ulos ja aloitti sammutuksen - jonka suhteen tosin ei ollut enää juuri mitään tehtävissä. Tulipalo on silminnäkijöiden mukaan alkanut johdonsuojakaapista.
NEB on ottanut Berliinin pohjoislaidan liikenteestä yhden junan pois ja pistänyt sen ajamaan tätä Puolan linjaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2016, 18:30:29 » |
|
Jos palo pääsee kunnollisesti kehittymään, ei sitä oikein millään pysäytä. Usein silloin kannattaa polttaa loppuun. Vaikka useimmat junan materiaaleista olisivat palamattomia tai paloa hidastavia, on käytetyssä kalustossa aina pintojen takana öljyistä töhnää, pölykerrostumia jne., joka vie tehon muovien ja tekstiilien paloa hidastavilta käsittelyiltä.
Kiinnostavampaa on ovatko leymäiset pintamateriaalit olleet alunperin palamattomia ja aukottomia. Käsittääkseni ainoa palamaton muovi on fenolihartsi (vanhastaan tuttu bakeliittina). Siitä kehittyy kuumennettunakin kaikkein vähiten kaasuja, jotka eivät lisäksi ole kovin vaarallisia. Esimerkiksi voi todeta että se on yleisin levyjarrujen kitkapalojen materiaali, ja kuluu toki jos se hankaa punahehkuista jarrulevyä vasten, mutta ei syty eikä pala. Formica Oy:n IKI-levy on fenolihartsirunkoista korkeapainelaminaattia, jossa on ohut melamiinihartsikerros värejä ja kuviointia varten. Se on ollut kotimaisissa junissa tuttu tuote. Eikä pala. Valitettavasti sitä ei voi käytännöllisesti muovata varsinkaan kolmiulotteisesti.
London Transportkin määrää fenolihartsin metrojunien pintamateriaaliksi ja muut muovilevyt on kielletty. He eivät valitettavasti huomanneet että britti tunki metroasemalla tupakantumppinsa nousuportaiden rakoseen ja sytytti sen alla olleen rasva- ja pölykertymän (kuten muistamme ja hautakivet muistuttavat).
Muissa muovilevyissä tuli siis leviää ja myrkyllisiä kaasuja kehittyy juurikaan riippumatta siitä minkä ASTM-, DIN-, BS- tai EN -standardin mukaan ne on sertifioitu. Ja vielä nopeammin tämä tapahtuu käyttöiän myötä, kun töhnää kerty taakse ja palonhidastuskemikaalit haihtuvat. Ovesta siis ulos joutuisesti, ennen kuin palosta vaurioituva ovikoneisto päättää toisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2016, 20:27:31 » |
|
Yleisin syttymissyy (sähkö) on ollut mukana ja eri sisustusmateriaalit tosiaan palaa, kun on palaakseen.
Kuulin tässä hiljattain eräältä tekstiilialan tuntijalta, että mitkään markkinoilla olevat palosuoja-aineet ei käytännössä palolta suojaa. Ne ehkä hidastaa syttymistä. Käytännössä siis tupakantumpista tai tulitikusta suoja-aineella käsitelty kangas vain hiiltyy syttymättä. Kaasupolttimella kuumennettuna se lopulta syttyy ja palaa niin kuin kangas palaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2016, 13:47:50 » |
|
Mikähän junatyyppi tämä oikein oli?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2016, 17:07:06 » |
|
Mikähän junatyyppi tämä oikein oli?
Käytännössä RegionalBahn, jonka operaattorina on SNCF:n omistama NEB, minkä takia se on virallisesti NE, ei RB. RegionalBahn-nimen käytössä on rajoituksia. Kaiketi DB:n rekisteröimä tavaramerkki tai vastaavaa. EDIT: Ja jos kaluston mallia tarkoitit kysyä, niin Talenteilla tuolla ajetaan. EDIT2: Tsekkailin Wikipediasta NEB:n taustat. Ilmeni, että omistus on jo 2009 siirtynyt Ranskan kansalliselta vesiputkiyhtiö Veolialta Fret SNCF:lle, eli Ranskan valtionrautateiden tavaraliikenneosastolle.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2016, 18:57:51 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2016, 18:22:07 » |
|
Niinpä onkin, kiitos Tuukka! Tässä muille siitä kiinnostuneille Bombardierin Talent saksalaisen Regiobahnin väreissä. Ei näköjään ihan tyypillinen konfiguraatio, mutta Talent kuitenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2016, 18:35:30 » |
|
Mitä tarkoitat "tyypillisellä konfiguratiolla"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2016, 18:40:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2016, 19:44:41 » |
|
Noissa on käsittääkseni, ja tunnistusta Desirosta helpottamaan, tyypillisesti iso ritiläkehikko katolla päädyissä. Bambardier Talent: Siemens Desiro: Mitä tarkoitat "tyypillisellä konfiguratiolla"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 09, 2016, 20:15:29 » |
|
Noissa on käsittääkseni, ja tunnistusta Desirosta helpottamaan, tyypillisesti iso ritiläkehikko katolla päädyissä.
Tämän sivun lopussa olevissa kuvissa kyseistä kehikkoa pääasiallisesti ei ole: https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Talent .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 09, 2016, 20:30:47 » |
|
Siltä vaikuttaa...taas minulla olevista ja muiden iloksi jakamista kuvista noin 90%:ssa näkyy olevan tuo kehikko, hieman eri muodoissaan. Noissa on käsittääkseni, ja tunnistusta Desirosta helpottamaan, tyypillisesti iso ritiläkehikko katolla päädyissä.
Tämän sivun lopussa olevissa kuvissa kyseistä kehikkoa pääasiallisesti ei ole: https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Talent .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2016, 10:04:18 » |
|
Palatakseni syttymissyyhyn, niin seuraavia ajatuksia: Huollot, huoltovastuut, kun ollut omistaja(nimi?-)vaihdoksia. Varsinaisesti, eräs tyypillinen kuumenemis-syttymissyy sähkölaitteissa on löysä sähköliitos. Juna, tai ei. Siksi vaativimmissa sähköenergian jakelupaikoissa liitoksia tarkastellaan lämpökameran avulla. Lämmin liitos on huono. Lämpökamera siksi, että sillä voidaan nähdä, valvoa, koskettamatta jännitteisiä paikkoja. Toinen, myös käytännön keino on tarkistaa fyysisesti (ruuvi, mutteri, puristus-)liitosten tiukkuudet, vaikkapa määräajoin. Nyt lienee säästetty, ao. työvoimassakin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2016, 11:08:46 » |
|
Tuollainen tarkastelu olisi varmasti ollut hyvästä. Onkohan kellään meistä tietoa, miten tällaiset asiat hoidetaan Saksassa?
Yllättävää että juna paloi noin poroksi. Toki ensisammutuskurssila opetettiin, että palokunta on aina myöhässä ja kun lämpötila alkaa olla minuuteissa tuhansia asteita, niin siinä alkaa palaa melkein materiaali kuin materiaali metalleja lukuunottamatta. Hyvä että matkustajat pääsivät pakoon, ja että ei oltu tunnelissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2016, 12:22:42 » |
|
Palatakseni syttymissyyhyn, niin seuraavia ajatuksia: Huollot, huoltovastuut, kun ollut omistaja(nimi?-)vaihdoksia.
Vaihtunut ei ole omistaja, vaan omistajan omistajan omistaja. Luulisi, että NEB:lle asti tuo muutos ei näy oikein mitenkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|