Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [NO] Follobanen 22 km:n tunneli työn alle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Tammikuu 26, 2016, 16:38:40 »

Fakta om Follobaneprosjektet

- Norges største landbaserte prosjekt i nyere tid
- 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
- landets lengste jernbanetunnel (20 km)
- første norske jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
- skal bygges med fire tunnelboremaskiner
- en del av tunnelarbeidet skal utføres ved metoden drill & blast og metoden drill & split
- omfatter bygging av nye Ski stasjon, komplisert arbeid på Oslo S, omlegging av spor til
- Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
- omfatter bygging av totalt 64 km nye jernbanespor
- gir mulighet for halvert reisetid mellom Oslo og Ski
- designes for hastighet opp mot 250 km/t
- viktig forberedende arbeid startet i 2013
- fem totalkontrakter (EPC) signert i 2015/2016
- hovedarbeidet startet i 2015
- Follobanen skal være ferdig i desember 2021
- blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo
- kan kombineres med fremtidig høyhastighetsbane til kontinentet

Folloban on massiivinen uusi rakennushanke tunnelissa olevan 250 km/h radan luomiseen Oslon keskustan ja Ski:n välille. Nyt aikaa välillä kuluu 22 minuuttia, vuonna 2021 enää 11 minuuttia. Tämä taitaa olla jo toinen 250 km/h ratahanke Norjassa. Norjalaisilla tunnetusti on varallisuutta nykyään, joten näitä hulppeita hankkeita piisaa jatkossakin.

Lisää aiheesta:
http://www.jernbaneverket.no/globalassets/documents/prosjekter/follobanen/jbv_follobanen_nor_5_2411.pdf

http://www.jernbaneverket.no/follobanen

Reitti tulee paikallisliikenteen lisäksi käyttöön myös Ruotsin suunnan kaukoliikenteelle. Tässä joitakin kulkuneuvoja, joita tunnelin päissä jatkossa nähnee:

NSB:n Bm74 ja Bm75 paikallis/alueelliset junat


Flytogetin uushankinta Bm76. Flytoget etsiin uusia markkinoita mm. Oarikselleen.


NSB:n Bm73b, tässä tuliterässä uudistetussa maalissaan:


SJ:n X200/SJ2000:


Västtrafikin X53-3 (Regina):


tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2016, 16:58:50 »

Finland-based Pöyry wins tunnel engineering contract for Norway’s Follo Line

"Italian civil engineering company Condotte has appointed Finnish consulting and engineering firm Pöyry to carry out rock and tunnel engineering to build a section of the Follo Line in Oslo, Norway.

Under the deal, Pöyry will carry out most of the design needed for 5.5km of tunnels close to Oslo city centre, 4km of which is for high-speed rail traffic."

http://www.railway-technology.com/news/newsfinalnds-pyry-wins-tunnel-engineering-contract-for-norways-follo-line-4794557?WT.mc_id=DN_News

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [NO] Follobanen 22 km:n tunneli työn alle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina