Toistanpa vielä iäinikuisen toiveeni: Haluaisin, että kunnat voisivat perustaa omia rautatieliikennöintiosastoja tarpeen mukaan. Tai tilata liikennettä joltain mies ja kiskobussi -periaatteella toimivalta firmalta, kuten Saksassa oli 2000-luvun alussa tapana.
Idea on kannatettava, mutta ei toteuttamiskelpoinen, koska meillä Suomessa ovat nämä "pohjoiset erityisolosuhteet":
- Malli olisi liian yksinkertainen ja toteuttamiskelpoinen, eikä se työllistäisi riittävästi nykyistä hallintokoneistoa. Kyllä vähintään viiden eri viranomaisen ja ministeriön on päästävä lausumaan asiasta oma mielipiteensä, jotta homma voisi olla toteuttamiskelpoinen.
- Suomessa virkamies tietää kaiken aina paremmin, kuin esimerkiksi tietyllä alueella vuosikymmeniä operoineet liikennöitsijät. Hyvä case-esimerkki Tampereen joukkoliikenne, jossa liikennöitsijöillä on nykyisin vain kumipyörän pyörittäjän rooli, eikä liikennöitsijä voi vaikuttaa edes (realistisiin) aikatauluihin.
- Jotta ehdotus olisi "katu-uskottava", sitä varten pitäisi perustaa vähintään uusi valtion tai kunnan osakeyhtiö, jonka ainoa tehtävä on tehdä maksimaalisesti voittoa. Yhtiö ei voi toimia tehokkaasti, ellei siihen ole saatu perustettua vähintään hyväpalkkainen hallintoneuvosto ja muita suojatyöpaikkoja (ex-virkamiehille ja -poliitikoille).
- Tehokkaan organisaation tavoite on kuluttaa ns. "tehollinen euro" mahdollisimman tehokkaasti eli suomeksi suurin osa rahasta palaa jo pelkkään ylläpitoon (hallintoon) ennen kuin yksikään vaunu on liikkunut kiskoilla metriäkään.
- Rautateillä liikkuminen on nykyisin verrattavissa NASA:n kuulentoihin, joten kalustolle, liikennöinnille, seisakkeille, etc. on asetettava tähtitieteelliset kriteerit ja vaatimukset (jotenkin ei voi välttyä ajatukselta, miten "ennen vanhaan" menneinä vuosikymmeninä saatiin yksinkertaiseen tekniikkaan perustuvat kiskobussit sun muut liikkumaan vähemmillä kielloilla ja sääntö-Suomi-sääntelyllä).
- Suomessa ei ole tapana suunnitella mitään käytännönläheisesti matkustajan ja päivittäisten asiointitarpeiden näkökulmasta.
- Jos vielä tässä vaiheessa homma on kannattava, saadaan se torpattua viimeistään keinotekoisilla liikennöintimaksuilla (vain Suomi-Hölmölässä on kannattavaa ja halvempaa seisottaa veronmaksajien rahoilla kunnostettua infraa tyhjänpanttina sen sijaan, että radoille saataisiin käyttöä mahdollisimman helposti).
Eihän sen tarvitse tarkoittaa lainkaan kilpailua, vaan haluttaessa se ainoa kaluston vuokraaja voi sitten olla VR.
Kuulostaa yhtä uskottavalta ja toimivalta, kuin että pukki päästettäisiin kaalimaan vartijaksi.
Meriitit puhuvat suorastaan tämä puolesta, kun jo halut liikennöintiin ovat olleet vuosikausia lähinnä poukkoilevaa venkoilua ja supistuksia. Kukahan takaisi tämän himmelin toimivuuden ja riippumattomuuden käytännössä?! Kalustoyhtiölle riittäisi ainakin mahdollisimman kevyt hallinto, jotta saatua hyötyä ei heti menetettäsi raskaalla kulurakenteella.