Samaa olen joskus itsekin miettinyt. Vetureissa on paljon sellaisia osia ja komponentteja, jotka eivät varmastikaan kestä esim. puolta vuosisataa, kuten vanhimmat Dv12-veturit. Jarrutönkät, akut yms. "kuluvat osat" menevät vaihtoon ehkä muutaman vuoden välein. Pyöränrenkailla, kumi- ja muoviletkuilla yms. on hiukan pitempi elinkaari, muttei tasan mitään puolta vuosisataa. Siispä osista suuri(n) osa on täytynyt vaihtaa ainakin kertaalleen uusiin. Ja saahan siitä aavistuksen jo päältäpäinkin. On tullut uutta kaidetta, rappusta, suksipoksia ym. Sen lisäksi, että osia ja kokonaisia moduuleita on osien kunnostusten yhteydessä vaihdeltu ahkerasti eri yksilöiden välillä. MGO:t vieläpä Alstommeista Deeverihin.
Mutta voidaan kai olettaa, että vetureiden rungot ovat pysyneet jokseenkin alkuperäisinä. Tähän poikkeuksena toki ainakin Sr1 3003:n itsekantava kori. Ja 3003:n kohdalla veikkaan edelleen niinkin päin, että uutta 3003:sta uudelle korille kasattaessa käytettiin varmaankin myös mittassa määrin alkuperäisen 3003:n komponentteja, eikä pelkästään Hyvinkään konepajan laajan varaosavaraston kilikalijutskia.
Onko eniten vaihto-osia saaneista alkuperäistä vain numerot hytin seinässä, nekin ehkä olleet toisissa koneissa?
Ainakin Dv12 2548:n messinkinumerot lienevät ei-alkuperäiset. 2548:llahan oli
läheltäpititilanne Riihimäen Korttiossa sunnuntaina 30/8-1989, minkä jälkeen siinä oli pitkään
teipatut feikkinumerot. Kunnes
kesällä 2008 laajennetusta peruskunnostuksesta takaisin liikenteeseen päästyään siihen oli taas saatu jostain oikeat messinkiset kylkinumerot. Messingit tuskin ovat olleet jemmassa kalustolajivastaavan piironginlaatikossa tuota pariakymmentä vuotta. Olen luullut, että ne on varmaankin otettu Vempuista. Kun niitä pistettiin samoihin aikoihin paaliin. Ja eikös Vemppujen numerot ole samanlaiset kuin Deevereissä?