Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetureiden alkuperäisyys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Elokuu 10, 2016, 19:54:05 »

Missähän määrin veturit mahtavat olla alkuperäisiä? Osia ja osakokonaisuuksia on vaihdettu sarjojen sisällä ja osittain toisten sarjojen välilläkin. Onko eniten vaihto-osia saaneista alkuperäistä vain numerot hytin seinässä, nekin ehkä olleet toisissa koneissa? Uudemmissakin vetureissa telit, moottorit ja monet laitteet on vaihdettu moneen kertaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2016, 21:55:04 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2016, 00:05:01 »

Ei kai telejä paljoa vaihdella tarvitse?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2016, 00:40:43 »

Ei kai telejä paljoa vaihdella tarvitse?

Monessa (useimmassa?) Sr2:ssa on alun perin eri yksilössä olleet telit.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2016, 01:57:55 »

Telit ovat vaihto-osia siinä missä päämoottori, vaihteisto, apukone, kompressori, jne... Vanha osa lähtee kunnostukseen. Sitä ei jäädä odottamaan vaan tilalle otetaan "hyllystä" uusi. Konesuojia ja hyttejäkin vaihdetaan. Hytit on uusittu. Sähköjärjestelmiä on uusittu pari-kolme kertaa. Paineilma- ja vesiputkistoja on muokattu. Alustojakin on muokattu vuosien varrella. Näin ollen päädyn toteamaan, että esimerkiksi alkujaan Sv12:n olomuodossa (2500-sarjan Dv12) tehtaalta lähteneessä veturissa täysin alkuperäistä on valmistajanlaatat ja kylkinumerot, jos niitä ei ole vaihdettu niitäkin.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2016, 05:56:52 »

Samaa olen joskus itsekin miettinyt. Vetureissa on paljon sellaisia osia ja komponentteja, jotka eivät varmastikaan kestä esim. puolta vuosisataa, kuten vanhimmat Dv12-veturit. Jarrutönkät, akut yms. "kuluvat osat" menevät vaihtoon ehkä muutaman vuoden välein. Pyöränrenkailla, kumi- ja muoviletkuilla yms. on hiukan pitempi elinkaari, muttei tasan mitään puolta vuosisataa. Siispä osista suuri(n) osa on täytynyt vaihtaa ainakin kertaalleen uusiin. Ja saahan siitä aavistuksen jo päältäpäinkin. On tullut uutta kaidetta, rappusta, suksipoksia ym. Sen lisäksi, että osia ja kokonaisia moduuleita on osien kunnostusten yhteydessä vaihdeltu ahkerasti eri yksilöiden välillä. MGO:t vieläpä Alstommeista Deeverihin.

Mutta voidaan kai olettaa, että vetureiden rungot ovat pysyneet jokseenkin alkuperäisinä. Tähän poikkeuksena toki ainakin Sr1 3003:n itsekantava kori. Ja 3003:n kohdalla veikkaan edelleen niinkin päin, että uutta 3003:sta uudelle korille kasattaessa käytettiin varmaankin myös mittassa määrin alkuperäisen 3003:n komponentteja, eikä pelkästään Hyvinkään konepajan laajan varaosavaraston kilikalijutskia.

Onko eniten vaihto-osia saaneista alkuperäistä vain numerot hytin seinässä, nekin ehkä olleet toisissa koneissa?

Ainakin Dv12 2548:n messinkinumerot lienevät ei-alkuperäiset. 2548:llahan oli läheltäpititilanne Riihimäen Korttiossa sunnuntaina 30/8-1989, minkä jälkeen siinä oli pitkään teipatut feikkinumerot. Kunnes kesällä 2008 laajennetusta peruskunnostuksesta takaisin liikenteeseen päästyään siihen oli taas saatu jostain oikeat messinkiset kylkinumerot. Messingit tuskin ovat olleet jemmassa kalustolajivastaavan piironginlaatikossa tuota pariakymmentä vuotta. Olen luullut, että ne on varmaankin otettu Vempuista. Kun niitä pistettiin samoihin aikoihin paaliin. Ja eikös Vemppujen numerot ole samanlaiset kuin Deevereissä?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2016, 11:27:36 »

Ei kai telejä paljoa vaihdella tarvitse?
Monessa (useimmassa?) Sr2:ssa on alun perin eri yksilössä olleet telit.
Telien kyljessä on veturin numero (en tiedä onko molemmilla puolilla) ja minullakin on mielikuva, että katsottaessa vaikkapa Helsingin asemalla satunnaista Sr2-veturia siinä tuskin on omat telit alla.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2016, 11:53:55 »

Ei kai telejä paljoa vaihdella tarvitse?
Monessa (useimmassa?) Sr2:ssa on alun perin eri yksilössä olleet telit.
Telien kyljessä on veturin numero (en tiedä onko molemmilla puolilla) ja minullakin on mielikuva, että katsottaessa vaikkapa Helsingin asemalla satunnaista Sr2-veturia siinä tuskin on omat telit alla.

Juuri niin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetureiden alkuperäisyys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina