Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2016, 19:27:02 » |
|
3001 ja 3112 ovat "peräkkäisiä" Sr1:siä siinäkin mielessä, että 3112:n pohjana on protoveturi Sr1 3000.
Dv12-sarjasta 2501 on numeroltaan pienin ja sarjan vanhinkin (Suomen juna- ja raitiovaunukuvaston mukaan 2502 on toimitettu samaan aikaan kuin 2501). Mutta kaiken kaikkiaan Dv12:t eivät ole valmistuneet numerojärjestyksessä. Veturit 2601 - 2664 ovat uudempia kuin koko 27-alkuinen sarja eli 2701 - 2760. Lisäksi kannattaa huomata, että 27-sarjan alkupäätä valmistettiin samaan aikaan kuin 25-sarjan loppupäätä parin vuoden ajan. Dv12:ta on valmistettu lähes taukoamatta 1963 - 84. Vuonna 1984 valmistunut 2664 on siis nuorin Dv12. Vuosina 1969 - 70 Deevereitä ei tullut, kuten ei myöskään 1973 eikä 1981 - 82. Koska Dv12:t 2501 - 2568 sekä 2701 - 2760 tehtiin puoliksi Valmetilla ja Lokomolla siten, että parittoman numeron saaneet olivat lokomolaisia ja parillisen numeron saaneet valmetilaisia, numerojärjestys ei mitenkään automaattisesti ole toimitusjärjestys näissä kahdessa alasarjassa.
Alun perin Deeverit kuuluivat kahteen veturisarjaan Sv12 ja Sr12. Jälkimmäisiä olivat veturit 2701 - 2760. Osa 26-sarjalaisista on sen verran nuoria, että ne eivät ehtineet saada Sv12-tunnusta lainkaan. Joissakin yhteyksissä 26-sarjan vetureista on käytetty merkintää Sv12J.
2501:n muista 25:sista poikkeava ulkonäkö ei johdu siitä, että se olisi proto eikä siitäkään, että siihen olisi joskus tehty kolarikorjaus. 2501:n muusta 25-sarjasta poikkeava jäähdyttäjäratkaisu juontaa juurensa siihen, että 2501 ehti olla 1970-80-lukujen vaihteessa ja siitä muutaman vuoden eteen päin koesähköveturi Sv1 3201. Kun se päätettiin muuttaa takaisin Dv12:ksi, se sitten varusteltiin 26-sarjamaisin tietyin ratkaisuin.
Dr14-sarja on hyvin selkeä tapaus, vetureita on 24 kpl, numeroiltaan 1851 - 1874. Ne on kaikki Lokomon tekemiä, toimitusvuodet olivat 1969 - 72.
|