Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« : Kesäkuu 26, 2016, 12:48:11 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2016, 14:50:32 » |
|
Niukat lisätiedot kertovat, että museo on kunnossa mutta museojunien varastohalli kalustoineen on palanut totaalisesti ja tuhopolttoakin epäillään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2016, 17:15:52 » |
|
Alueelta on löytynyt bensiinikanistereita eli tuhopolttoepäilykset vahvistuvat: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/misstanker-mordbrandHallissa oli ilmeisesti 600 raidemetrin mitalta kalustoa kolmella raiteella yhteensä. Korvaamatonta kalustoa on palanut. Palokunta ei voinut muuta kuin antaa palon palaa valvotusti loppuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2016, 12:02:29 » |
|
Onko muuten Suomessa museorautatiekaluston säilytystiloissa käytössä mitään automaattisia sammutusjärjestelmiä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2016, 13:48:33 » |
|
Eli paloiko tässä nyt käytännössä koko Ruotsin rautatiehistoria?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2016, 14:08:29 » |
|
Eli paloiko tässä nyt käytännössä koko Ruotsin rautatiehistoria?
Ei nyt sentään, mutta varsinkin malmiradan historialliseen kalustoon palo teki suuren loven. http://www.nbjvm.se/sv/fordon
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2016, 14:12:48 » |
|
Muistelen että oppaani Jan vierailulla tuonne kertoi, että alue on alkuperäinen Luleån satama ja valtava makasiini on siinä sen takia, edelleen lähellä rantaa. Kun menimme massiiviseen makasiiniin sisään, oli se tupaten täynnä aarteita aiemmalta 100 vuodelta. Tuolloin raidepituudesta suurimmalla osalla oli kaksitelisiä matkustajavaunuja, hyvin montaa sorttia. Siinä taisivat palaa mukana myös lähes 100 vuotta vanhat isot nikkelikadmium-akut, joita siellä myös säilytettiin. Massiivinen menetys jälkipolville. Alla kuva yhdestä sympaattisesta sisällä säilytetystä vaihtoveturista, joita ei ole kovin montaa muuta kai jäljellä ihan samanlaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2016, 14:17:46 » |
|
Tässä kuva myös förre detta NiCd-akuista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2016, 14:20:47 » |
|
Mihin noita akkuja käytettiin? Mikä tuon vaihtoveturin littera on; alustassa on huomattavan paljon Köf:iä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2626
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2016, 14:39:29 » |
|
Mikä tuon vaihtoveturin littera on; alustassa on huomattavan paljon Köf:iä?
Z3?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 07, 2016, 12:20:19 » |
|
Joo ilmeisesti Z3: http://www.4rail.net/reference_sweden_gallery2_diesellocos.php#vint_sj_z3Jollain brittitutulla oli kuva melkein samanlaisesta (kun alkaa katsoa tarkemmin niin eroja jostain syystä löytyy monesti) jostain Tukholman läheltä (Märsta?) viime kesältä. Laitteen menestys on kuitenkin harmillista, tietenkin museoarvon takia, mutta myös siitä syystä että sitä ilmeisesti käytettiin paikallisesti siirtotöihin / se oli ajokuntoinen. Jan kertoi että NiCd-akut olivat käytössä yhdessä vajassa olevista matkustajavaunuista...joten jos muistakin on tällaisia pöllähtänyt ilmoille tulipalossa, niin ympäristö ja vesistö vieressä on nyt saastunut. NiCd-teknologia on muuten keksitty Ruotsissa, mikä selittää miten akut voivat olla noin vanhoja: https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Jungner
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 07, 2016, 23:05:19 » |
|
Z3 näyttääkin olevan Deutzin valmistama veturi vuodelta 1953. Tavallaan enemmän kuin saksalaista Köf:iä tuo Z3 muistuttaa kotoista Otsoamme: samankaltainen alusta ja Deutzin ilmajäähdytteinen v-kahdeksikko. Mitat ja painot ovat myös Otso 1:n kanssa samaa luokkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 14, 2016, 07:16:38 » |
|
Todella dramaattisen näköistä jälkeä, iso menetys Ruotsin suurimmalle rautatiemuseolle Näköjään joukossa oli myös ihan ainutlaatuisen oloisia laitteita. AB7:ja, Z43:ia ja moottoriresiinoja on onneksi Ruotsi pullollaan edelleen. Mutta mistä löytyisi esim. toinen D-30?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|