Sylt on saksalainen saari Pohjanmerellä Tanskan rajalla. Rautatieharrastajalle paikka on sikäli mielenkiintoinen, että ei ole lainkaan muita maayhteyksiä kuin junarata padon yli. Sekä matkustajat että autot kuljetaan junalla.
http://vaunut.org/kuva/66798 http://vaunut.org/kuva/77419 (En ole vorgista löytänyt uudempia kuvia enkä kuvia henkilövaunuista. En tiedä onko esim. veturimalli
http://vaunut.org/kuva/15008 vielä käytössä)
Saari on yksi tunnetuista saksalaisista lomakohteista julkkiksille ja rikkaille. Tonttihinnat ja vuokrataso ovat sen mukaisia ja monet työläiset eivät asu saarella, mutta tulevat joka päivä töihin junalla.
Autojunat ovat Deutsche Bahnin operoimia. Henkilöjunat ovat Nord-Ostsee-Bahnin operoimia. Vähän aikaa sitten Nord-Ostsee-Bahnin junasta katkesi kytkin. Sen jälkeen kaikki yhtiön 90 matkustajavaunua vedettiin liikenteestä ja määrättiin tarkastukseen. Joitakin vaunuja he saivat vuokrattu muilta rautatieyhtiöiltä, mutta ilmeisesti ei läheskään tarpeeksi. Junat ovat olleet viime aikoina ylitäynnä eivätkä kaikki työtekijät ole enää päässeet töihin saarille. Esim. päiväkotia jouduttiin sulkemaan. Pormestari on vaatinut, että muissa osavaltioissa liikennöivät junayhtiöt on tultava apuun. (Lähiliikenne on Saksassa osavaltioiden tilaamaa.)
Wikipediasta löytyy tietoa, että Nord-Ostsee-Bahnin sopimus on enää voimassa 10.12.2016 asti.
https://de.wikipedia.org/wiki/Nord-Ostsee-Bahn Sen jälkeen Deutsche Bahn aloittaa taas liikennöintiä, kuitenkin samalla kalustolla, joka onkin osavaltion omistuksessa. Siitä nyt en kuitenkaan ole lukenut uutisissa yhtään mitään. En olisi kuitenkaan yllättänyt, jos semmoiset kilpailutuksen liittyvät seikat eivät juuri helpota yhteistyötä ja mahdollisuutta saada joustavasti korvaavaa kalustoa liikenteeseen.