Marko Tanskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« : Lokakuu 14, 2009, 09:23:31 » |
|
Historian havinat toistavat itseään kun dv12 2734 veti kohtalontovereitaan tänään Sääksmäellä kohti hyvinkäätä romutettavaksi. Letkassa olivat Tampereella olleet veturit ja niistä oli riisuttu numerot ja valmistajan laatat. Mutta mikä oli se ensimmäinen kerta jolloin sama sarjalainen veti toverinsa ja itsensä romutettavaksi? // otsikko kuntoon
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2009, 12:30:13 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2009, 10:33:03 » |
|
Ei kait nyt jo? Kohtahan saattaa tulla kiire kuvata. Toivottavasti näitä jäis edes museoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2009, 10:50:13 » |
|
Johtoveturin 2734 lyhyen pään käyntisillan kaiteissa kaksi Suomen lippua puolitangossa. Sivuutti Harvialan noin klo 11.09.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2009, 11:19:54 » |
|
Huolella nuo romuksi menevät koneet on valittu, ei ihan miten sattuu. Huonokuntoisin moottori, vaihteisto, jäähdytin jne. kriteereillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 14, 2009, 11:24:15 » |
|
Mutta onko Tampereelle tilalle otetut 26:set yhtään sen paremmassa kunnossa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 14, 2009, 11:55:42 » |
|
Ilmankos täällä on esimerkiksi päivystäjässä näkynyt vetovoimana Dr16 useamman kerran ( Jns - Jki - Jns ) viimeviikolla 2816 ja nyt eilen 2822. Koska kuvakiintiö tälle vuodelle on täysi vaunut.orgissa, kuvat löytyy täältä: http://hvti.kuvat.fi/kuvat/P%E4ivyst%E4j%E4+Isolla+Vaaleella/ Kiinostaakin tietää että mitkä koneet 26 - sarjasta sinne on siirtynyt? Ja onko tuosta surullisesta saattojunasta kuvaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2009, 12:25:14 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 14, 2009, 12:30:09 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 14, 2009, 14:56:03 » |
|
Jos tavaraliikenne tästä vielä vilkastuisi, niin onko olemassa riskiä että suomeen tulisi tämän johdosta veturipula?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 14, 2009, 20:42:12 » |
|
En olisi uskonut, että tämä hetki koittaa jo nyt!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2009, 21:49:01 » |
|
En olisi uskonut, että tämä hetki koittaa jo nyt! Mikäköhän olisi 60-luvulla ollut kerroin sille veikkaukselle, että tämä hetki koittaa vasta nyt..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2009, 21:52:41 » |
|
En olisi uskonut, että tämä hetki koittaa jo nyt! Jo nyt on vähän ehkä hassulta kuulostava toteamus, kun otetaan huomioon, että kyseessä ovat reilusti yli 40-vuotiaat traktorit veturit. Dv12 kuitenkin edustaa 1960-luvun alun tekniikkaa ja kuten herrat Lehikoinen et Nyman ansiokkaassa kyseistä traktori veturisarjaa käsittelevässä artikkelissaan (Resiina 2/95) toteavat, että jossain vaiheessa eteen tulee joko vanhan saneeraus tai uuden hankinta. Varaosahuolto käy koko ajan vaikeammaksi ja kalliimmaksi, joten tällainen "kannibalismi" on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto sarjan pitämiseksi edelleen liikenteessä. Kunnioitettavaa sinänsä, että 192- päinen lauma on pysynyt koossa näinkin pitkään, uusimmatkin ovat kuitenkin jo 25 vuoden ikään ehtineitä eikä yhtäkään konetta ole hylätty esimerkiksi onnettomuuksissa vaurioitumisen takia. Läheltä on varmasti liipannut useasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 14, 2009, 22:22:56 » |
|
Kunnioitettavaa sinänsä, että 192- päinen lauma on pysynyt koossa näinkin pitkään, uusimmatkin ovat kuitenkin jo 25 vuoden ikään ehtineitä eikä yhtäkään konetta ole hylätty esimerkiksi onnettomuuksissa vaurioitumisen takia.
2519 ei törmäillyt muuta kuin omiin liekkeihin, mutta sen laskisin eräänlaiseksi onnettomuudeksi. Joskin veturisarjan ikä varmasti edesauttoi sen hylkäämispäätöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 14, 2009, 23:13:56 » |
|
Dv12 kuitenkin edustaa 1960-luvun alun tekniikkaa ja kuten herrat Lehikoinen et Nyman ansiokkaassa kyseistä traktori veturisarjaa käsittelevässä artikkelissaan (Resiina 2/95) toteavat, että jossain vaiheessa eteen tulee joko vanhan saneeraus tai uuden hankinta.
Tuotakoon nyt tässäkin kohtaa eräs asia ilmi, joka ei liene välittynyt kaikille lukijoille aikoinaan: fakta on se, että Lehikoisen Hannu teki jutusta leijonanosan, mun toimiessa lähinnä ideapankkina ja ajatuksen alkuunpanijana. Aivan yhtälailla se on noiden ohjaamovideoidenkin suhteen: ainut mitä olen tehnyt, on se että ostin hommaa varten videokameran ja siinä kaikki. En halua esittää kenellekään mitään tekopyhää laupiasta, mutta kyllä fakta on kuitenkin se, että niin Lehis, VEKit kuin editin pojatkin ansaitsevat näistä ne oikeat kiitokset. Olen puhunut. Kyllä, Deevereiden hylkäys on ensimmäinen suuri steppi VR:ltä pitkään aikaan. Mahtaisiko korvikkeeksi olla suunnitteilla jotain ihan oikeastikin? Sen näemme viimeistään ossarista (joko Q4/2009 tai Q1/2010) luulisin. EDIT: Viestiä siivottu / mod.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2009, 10:44:14 kirjoittanut Juhana Nordlund »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 14, 2009, 23:24:52 » |
|
Jo nyt on vähän ehkä hassulta kuulostava toteamus, kun otetaan huomioon, että kyseessä ovat reilusti yli 40-vuotiaat traktorit veturit. ... Varaosahuolto käy koko ajan vaikeammaksi ja kalliimmaksi, joten tällainen "kannibalismi" on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto sarjan pitämiseksi edelleen liikenteessä. "Traktorin" lisäksi olen kuullut puhuttavan "alitehoisesta piikkilangankiristäjästä"... rakkaalla savupommilla työkalulla on tunnetusti monta nimeä. Osien saatavuus valmiina kaupan hyllyltä on tässä vaiheessa jo lähellä olematonta. Kaikenlaista pitää tilata yksitellen erilaisilta metallipajoilta ja sellainen on tunnetusti kallista... Korvaava veturi lienee tulossa hyvin pian - viiden vuoden sisään - mikäli julkisuudessa pyörineitä suunnitelmia voi nykytilassa pitää luotettavana...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 15, 2009, 00:29:01 » |
|
Oiva vaihtoehto VR:lle voisi olla Vosslohin valmistama "EURO dual" veturi, kaksiohjaamoinen linjaveturi, ulkonäkö kuten kuvassa http://vaunut.org/kuva/52169 , sähköteho 4500kW, dieselmoottorin teho valittavissa 1400-3000hv:n väliltä. Diesel-yksilöitä on tilattu jo pohjoismaihin, joten talvitestit on käyty läpi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 15, 2009, 05:25:15 » |
|
Mutta voi olla että tulee keskiohjaamollisia vetureita kolariturvallisuutta aatellen.. Alstomien törmäilyissä kuoli kuljettakia mutta vaikka Deeverit ja Valakot (taino yks vaan) ovat voltteja heittäneet, ei niissä kuljettajia ole kuollut... Tosin voi olla että nykynen turvajärjestelmä muuttaa asian..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 15, 2009, 06:22:23 » |
|
Joo, tuota 2812:sta tapausta en muistanutkaan.. Nuo Vosslohit ovat varsin tyylekkäitä.. Tosin ovatko tuollasia kun uusia dieseleitä tulee..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 15, 2009, 06:39:51 » |
|
1994 otti 2812 Pellossa pahasti osumaa tasoristeysonnettomuudessa, ja oli ilmeisesti melko lähellä hylkäystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Tanskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 15, 2009, 10:45:03 » |
|
Historian havinoissa tämä oli toinen kerta kun saman sarjan toveri veti muut mukanaan hylkyyn, mutta mikä oli se ensimmäinen kerta jolloin toverit menivät kerralla viimeistä matkaa??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 15, 2009, 10:58:51 » |
|
Hr11:t vietiin romutettavaksi Hyvinkäälle samassa letkassa saman sarjan veturin vetämänä muistaakseni vuonna 1973?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 15, 2009, 12:48:51 » |
|
Jos moottorivaunut otetaan tähän kohtalotoverilaskelmaan mukaan, niin 1980-luvun lopussa Dm 8:lla tai 9:llä (en muista kummalla) hinattiin porkkananippu Turusta Huovintien sorakuopalle romutukseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 16, 2009, 00:02:35 » |
|
Historian havinoissa tämä oli toinen kerta kun saman sarjan toveri veti muut mukanaan hylkyyn, mutta mikä oli se ensimmäinen kerta jolloin toverit menivät kerralla viimeistä matkaa??
Mites Ilmalan Dv16:t mennessään viimeistä matkaansa Hyvinkäälle? Vetikö joku muu ne, vai menivätkö keskenänsä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|