Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #25 : Kesäkuu 08, 2020, 18:12:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #26 : Kesäkuu 18, 2020, 05:01:20 » |
|
|
|
|
|
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #27 : Kesäkuu 18, 2020, 15:36:18 » |
|
Ei kellään tietoa vetokalustosta ja vaunuista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #28 : Kesäkuu 18, 2020, 16:45:36 » |
|
Ei kellään tietoa vetokalustosta ja vaunuista?
Vetokalustona lienee Dr20, ei kai Operaililla muita tule alkuun olemaan. Tyyppitunniste VET viittaa siihen, että vaunuja ei olisi lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2020, 21:11:20 » |
|
Eli ennen tuota lienee Operailin veturi tai veturit on kuljetettu jollain tavalla Kouvolaan. Mielenkiintoista nähdä milloin ne sinne ilmaantuvat, rekalla+lavetilla, vaiko kenties jonkun kilpailijan hinaamana ja lienee Laajakankaalla käyntiäkin tiedossa sitten piakkoin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #30 : Kesäkuu 19, 2020, 06:02:01 » |
|
Vetokalustona on dr20, eli powerhaul veturi, joita piti tulla jo toukokuussa Suomeen. Hakee varmaankin Vainikkalasta Venäjältä tulleen junan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1439
|
« Vastaus #31 : Kesäkuu 19, 2020, 22:55:19 » |
|
"Vahingossa" satuin kuulemaan, että Dr20 olisi piaikkoin tulossa - vaiko jo tullut? Ensimmäinen määränpää jäi epäselväksi - Kv, Tpe, Hy, jokin neljäs vaihto-ehto?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #32 : Kesäkuu 20, 2020, 10:48:14 » |
|
Ei kellään tietoa vetokalustosta ja vaunuista? Vaunustona on ainalin näitä Operailin vuokraamia Vok-vaunuja: http://vaunut.org/kuva/140393?s=1
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #33 : Kesäkuu 20, 2020, 12:52:32 » |
|
Varmuuden vuoksi tarkennan, että yllä lainatussa junassa VET 17300 tuskin voi olla tavaravaunuja, sillä junatyyppi VET määrittelee sen käyttämään matkustajajunia koskevia säännöstön kohtia, eikä sellaisiin periaatteessa ole ollut tapana laittaa tavaravaunuja. (Sinänsä säännöstön koukerot taitavat mahdollistaa tavaravaunujen ajattamisen sääntöteknisissä matkustajajunissa, esimerkkinä yöjuniin liitetyt vaunut linja-autojen kuljetusta varten, mutta noin lähtökohtaisesti voitaneen luottaa, että junatyyppi VET on varattu vain veturijunille.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1245
|
« Vastaus #34 : Kesäkuu 20, 2020, 13:54:30 » |
|
Varmuuden vuoksi tarkennan, että yllä lainatussa junassa VET 17300 tuskin voi olla tavaravaunuja, sillä junatyyppi VET määrittelee sen käyttämään matkustajajunia koskevia säännöstön kohtia, eikä sellaisiin periaatteessa ole ollut tapana laittaa tavaravaunuja. (Sinänsä säännöstön koukerot taitavat mahdollistaa tavaravaunujen ajattamisen sääntöteknisissä matkustajajunissa, esimerkkinä yöjuniin liitetyt vaunut linja-autojen kuljetusta varten, mutta noin lähtökohtaisesti voitaneen luottaa, että junatyyppi VET on varattu vain veturijunille.) Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #35 : Kesäkuu 20, 2020, 15:23:29 » |
|
Varmuuden vuoksi tarkennan, että yllä lainatussa junassa VET 17300 tuskin voi olla tavaravaunuja, sillä junatyyppi VET määrittelee sen käyttämään matkustajajunia koskevia säännöstön kohtia, eikä sellaisiin periaatteessa ole ollut tapana laittaa tavaravaunuja. (Sinänsä säännöstön koukerot taitavat mahdollistaa tavaravaunujen ajattamisen sääntöteknisissä matkustajajunissa, esimerkkinä yöjuniin liitetyt vaunut linja-autojen kuljetusta varten, mutta noin lähtökohtaisesti voitaneen luottaa, että junatyyppi VET on varattu vain veturijunille.) Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut. Roope ehti näköjään kirjoittaa tähän juuri samaan aikaan kun etsin kyseistä kuvaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 919
|
« Vastaus #36 : Kesäkuu 20, 2020, 15:32:54 » |
|
Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut. VR ajaa vuodessa 30 000 VET-junaa. Nyt monta vuotta sitten on haettu kapasiteetti väärällä junatyypillä koeajoa varten, niin heti spekulaatiot käynnissä, että Operailin VET-junassakin voisi olla vaunuja... ![Hymyilee leveästi](https://vaunut.org/keskustelut/Smileys/default/cheesy.gif)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1245
|
« Vastaus #37 : Kesäkuu 20, 2020, 19:26:50 » |
|
Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut. VR ajaa vuodessa 30 000 VET-junaa. Nyt monta vuotta sitten on haettu kapasiteetti väärällä junatyypillä koeajoa varten, niin heti spekulaatiot käynnissä, että Operailin VET-junassakin voisi olla vaunuja... ![Hymyilee leveästi](https://vaunut.org/keskustelut/Smileys/default/cheesy.gif) Enhän minä siihen ottanut kantaa, oliko kapasiteetti haettu vahingossa väärällä junatyypillä vai ei. Totesin vain, että niin on tehty (ajettu VET juna kera vaunujen).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #38 : Kesäkuu 21, 2020, 13:16:17 » |
|
Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut. VR ajaa vuodessa 30 000 VET-junaa. Nyt monta vuotta sitten on haettu kapasiteetti väärällä junatyypillä koeajoa varten, niin heti spekulaatiot käynnissä, että Operailin VET-junassakin voisi olla vaunuja... ![Hymyilee leveästi](https://vaunut.org/keskustelut/Smileys/default/cheesy.gif) Enhän minä siihen ottanut kantaa, oliko kapasiteetti haettu vahingossa väärällä junatyypillä vai ei. Totesin vain, että niin on tehty (ajettu VET juna kera vaunujen). Huomioitavaa tässä on, että tuolloin ajettiin VET kera matkustajavaunujen. Ja koska VET on käytännössä henkilöjunan yksi alatyyppi (jossa ei kuitenkaan saa olla matkustajia kyydissä), matkustajavaunut VET:ssä eivät ole lopulta niin kummallinen asia. Tavaravaunut olisivat. Tosin ilmeisesti nekin ovat, jos ylempänä mainittu on totta, ihan sallitun rajoissa VET:issäkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #39 : Kesäkuu 21, 2020, 13:18:19 » |
|
Koska Operail ilmeisesti tulee ajamaan ensisijaisesti itäisen yhdysliikenteen vaunuilla eli "venäläisvaunuilla", on ihan uskottavaa, että ajavat veturilla tai vetureilla Kouvolasta rajalle hakemaan vaunuja, ja paluu Vainikkalasta on sitten jollain muulla tyypillä kuin VET.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #40 : Kesäkuu 21, 2020, 13:29:53 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #41 : Kesäkuu 21, 2020, 13:56:57 » |
|
Pitääkö kalustonhyväksynnässä olla myös joku vaunu mukana kuten Fenniaraililla oli Teräspyörältä vuokrattuna Laajakankaalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juho Heiskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #43 : Kesäkuu 23, 2020, 09:00:45 » |
|
Operailin kaksi uutta Dr20-veturia on saapunut Hankoon ja vetureita lasketaan parhaillaan kiskoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juho Heiskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #44 : Kesäkuu 23, 2020, 13:33:38 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #45 : Kesäkuu 23, 2020, 14:00:30 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #46 : Kesäkuu 23, 2020, 14:55:11 » |
|
Ei näy olevan, koska juna lähti jo, mutta nettikameran mukaan veturit seisovat edelleen satamassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #47 : Kesäkuu 23, 2020, 16:20:44 » |
|
Instagramin kuvassa lähemmän numero näyttäisi olevan 29008, joka sillä oli jo HHPI-väreissä. Se on sarjansa pieninumeroisin, joten arvaan, että toinen on 29009, ne kun ovat kulkeneet enemmän tai vähemmän yhdessä alusta asti. HHPI:n tilauksessa on vetureita 29016:een asti, yhdeksän kappaletta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #48 : Kesäkuu 23, 2020, 17:20:03 » |
|
Menikö Dr18:lta Suomen vahvin ja painavin veturi status nyt?
Kuvatekstin mukaan siis painaisi 122 tonnia ja Wikipediassa kerrotaan vetovoimaksi "PH 37ACi : 450 kN (100,000 lbf) or 544 kN (122,000 lbf)"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #49 : Kesäkuu 23, 2020, 17:30:52 » |
|
Menikö Dr18:lta Suomen vahvin ja painavin veturi status nyt?
Kuvatekstin mukaan siis painaisi 122 tonnia ja Wikipediassa kerrotaan vetovoimaksi "PH 37ACi : 450 kN (100,000 lbf) or 544 kN (122,000 lbf)"
Dr20 on tarkemmalta malliltaan PH37ACai, jota Wikipedia-artikkeli ei mainitse lainkaan erikseen. Mainlinediesels.netin mukaan liikkeelle lähdössä 600 kN ja jatkuvana 427 kN. Tehoja 2750 kW. https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000357&lang=enEli sanoisin, että on vahvin ja painavin, lisäksi dieselvetureista selvästi tehokkain.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|