Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #25 : Marraskuu 12, 2020, 07:18:22 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 211
|
« Vastaus #27 : Marraskuu 15, 2020, 15:41:15 » |
|
Ja Pyynikintorilla sählättiin sitten kunnolla vaihteen kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #28 : Marraskuu 15, 2020, 17:28:17 » |
|
Ja Pyynikintorilla sählättiin sitten kunnolla vaihteen kanssa.
Mitäs siellä tehtiin? Kunnolla sählääminen viittaisi siihen, että eri telit lähtivät eri osoitteisiin. Mutta oliko siitä kyse vai jostain lievemmästä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 211
|
« Vastaus #29 : Marraskuu 15, 2020, 17:52:41 » |
|
Netin näyttämän mukaan vaihde ei vain kääntynyt. Käsipelillä kankeamalla kovasti yritettiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #30 : Marraskuu 16, 2020, 08:05:03 » |
|
Netin näyttämän mukaan vaihde ei vain kääntynyt. Käsipelillä kankeamalla kovasti yritettiin.
Vaihteen testausta suoritettiin monta kertaa eri tavoilla, mm. ajamalla vaihteen yli pakolla. Aamulehden 2 tuntinen video on ainakin vielä avoinna, ja kohdasta 1:40 näkee kaikki vaihde testit sekä ajot oletussuuntaa vastaan. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007615523.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 211
|
« Vastaus #31 : Marraskuu 16, 2020, 09:44:03 » |
|
Vaan huvittavalta näytti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #32 : Marraskuu 17, 2020, 08:23:55 » |
|
Vaan huvittavalta näytti.
vaihteita myös säädettiin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #34 : Marraskuu 21, 2020, 11:35:20 » |
|
Hieno videoa! Taustapeilit on "lainattu" Mersusta ja hyvin näyttävät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #35 : Marraskuu 23, 2020, 17:18:31 » |
|
Ensi viikolla pitäisi siten nähdä VR:n mies ratissa kuljettamassa Tampereen ratikkaa. Saa nähdä nähdäänkö myös virkapuku ? ratikat 02 ja 01 rinnan ajossa asema tunnelissa https://twitter.com/i/status/1330826635168411648
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2020, 19:01:25 kirjoittanut Lauri Rantala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #36 : Marraskuu 26, 2020, 11:45:46 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 06, 2020, 10:03:05 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #39 : Joulukuu 12, 2020, 13:05:58 » |
|
video Tampereen ratikasta pimeätesteissä. Vai on tuo harmaa keula näkymätön änkyröiden mukaan ? https://youtu.be/6ib_gcICPu8
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #40 : Joulukuu 15, 2020, 10:55:36 » |
|
Tampereen ratikan suunnitelmat vuonna 2021
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #41 : Joulukuu 15, 2020, 21:47:27 » |
|
Aamulehti uutisoi eilen aikataulutuksesta ja päätöksenteosta: "Näin ratikka laajenisi:
2025–2028 Koilliskeskus–Pirkkala.
2029–2032 Hiedanranta–Ylöjärvi.
2033–2036 Koilliskeskus–Lamminrahka.
2030–luvulla Hatanpää–Vuores."https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007675405.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #42 : Joulukuu 16, 2020, 08:03:28 » |
|
Aamulehti uutisoi eilen aikataulutuksesta ja päätöksenteosta:
"Näin ratikka laajenisi:
2030–luvulla Hatanpää–Vuores."
Tuo Vuores oli ihme veto, mutta tietysti liittyy Metson lähtöön Hatanpäältä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #43 : Joulukuu 16, 2020, 10:58:09 » |
|
Aamulehti uutisoi eilen aikataulutuksesta ja päätöksenteosta:
"Näin ratikka laajenisi:
2030–luvulla Hatanpää–Vuores."
Tuo Vuores oli ihme veto, mutta tietysti liittyy Metson lähtöön Hatanpäältä. Mikäs ihme Vuores on? En keksi miten Metson mahdollinen muutto vaikuttaisi siihen? Ensinnäkin autokauppakorttelin toiselle puolelle on jo suunnitteilla ratikka ja on Hatanpäällä muutakin raskasta teollisuutta. TEVO Lokomon valimo ja John Deere nyt ainakin. Vuores on suuri sateliittilähiö, joka on jo alunperin suunniteltu ratikkaa silmällä pitäen. Esim. Virolaisen ylittävässä sillassa on pohjaan valettu jo valmiiksi ratikkasillan perustukset ja Vuoreksen pääraitin mitoitus on tehty ratikan mukaisesti. Hatanpäänvaltatielle ratikka on tulossa joka tapauksessa Pirkkalan linjan myötä. Siitä vaan sitten rakennetaan oma haaransa kohti Vuoresta. Ilmeisesti suunnitteilla Lahdesjärvenkatua vt 3:n ja rautatien alitse.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2020, 11:48:36 kirjoittanut Simo Virtanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #44 : Joulukuu 16, 2020, 15:43:30 » |
|
Mikäs ihme Vuores on? En keksi miten Metson mahdollinen muutto vaikuttaisi siihen? Ensinnäkin autokauppakorttelin toiselle puolelle on jo suunnitteilla ratikka ja on Hatanpäällä muutakin raskasta teollisuutta. TEVO Lokomon valimo ja John Deere nyt ainakin.
Vuores on suuri sateliittilähiö, joka on jo alunperin suunniteltu ratikkaa silmällä pitäen. Esim. Virolaisen ylittävässä sillassa on pohjaan valettu jo valmiiksi ratikkasillan perustukset ja Vuoreksen pääraitin mitoitus on tehty ratikan mukaisesti.
Hatanpäänvaltatielle ratikka on tulossa joka tapauksessa Pirkkalan linjan myötä. Siitä vaan sitten rakennetaan oma haaransa kohti Vuoresta. Ilmeisesti suunnitteilla Lahdesjärvenkatua vt 3:n ja rautatien alitse.
Hatanpää on muuttumassa asuinalueeksi, Metso sai jo tontin Lahdesjärveltä eli muutkin teollisuuslaitokset ja autokaupat ovat lähtötunnelmissa. Vuoreksen liikenne on vain ongelmallista, ei ole paria. Ralentaminen vasdta 2030 luvulla, mahdollisesti. Hatanpäänvaltatielle on suunnitteilla ratikka Partolaan, rakennustyö aikasintaan 2025 alkaen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #45 : Joulukuu 16, 2020, 16:55:42 » |
|
Itse en usko, että Vuorekseen rakennettaisiin raitiotietä vielä vuosikymmeniin. Siinä on joukkoliikenteen kannalta se perustavanlaaatuinen ongelma, että se sijaitsee ns. hevon kuusessa. Välissä on noin 4 km aluetta, jolla ei ole juuri minkäänlaista kysyntää joukkoliikenteelle, eikä myöskään suunnitelmia maankäytön osalta. Lahdesjärvi on harvaa teollisuusaluetta ja Lahdesjärven ja Vuoreksen väli metsää. Vasta Peltolammilla (4 km Vuoreksen rajalta) on edes hieman tiiviimpää maankäyttöä, joka sekään ei liene vielä lähitulevaisuudessa niin tiivistä ettei linja-autoliikenne riittäisi. Jos Vuoreksen voisi siirtää lähemmäksi, niin raitiotie sopisi varmasti hyvin. Valitettavasti vain tuon mittakaavan siirto-operaatio on varsin kallis ja epäkäytännöllinen, vaikka ruotsalaisilla vastaavasta onkin kokemusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #46 : Joulukuu 16, 2020, 21:25:02 » |
|
Itse en usko, että Vuorekseen rakennettaisiin raitiotietä vielä vuosikymmeniin. Siinä on joukkoliikenteen kannalta se perustavanlaaatuinen ongelma, että se sijaitsee ns. hevon kuusessa. Välissä on noin 4 km aluetta, jolla ei ole juuri minkäänlaista kysyntää joukkoliikenteelle, eikä myöskään suunnitelmia maankäytön osalta. Lahdesjärvi on harvaa teollisuusaluetta ja Lahdesjärven ja Vuoreksen väli metsää. Vasta Peltolammilla (4 km Vuoreksen rajalta) on edes hieman tiiviimpää maankäyttöä, joka sekään ei liene vielä lähitulevaisuudessa niin tiivistä ettei linja-autoliikenne riittäisi. Jos Vuoreksen voisi siirtää lähemmäksi, niin raitiotie sopisi varmasti hyvin.
Sama se on tilanne Hervannan ja Lentävänniemenkin kanssa. Ratikka rullaa kilometritolkulla lähes asumatonta seutua. Mielestäni tuollaisia lähiöitä ei pitäisi alkuunkaan rakentaa 2000-luvulla. Vuoreksen osalta toki meni vähän pieleen, kun Lempäälä ainakin toistaiseksi vetäytyi omasta osastaan. Nyt jo rakennetut osat Vuoreksesta rajautuvat Lempäälän rajaan niin, että talojen kulmalta on matkaa ehkä 5 m kunnanrajaan. Toisaalta kukaan ei ole Vuoreksen raitiolinjaa puuhannutkaan kuin kenties 30-luvun lopulla ja venynee siitäkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #47 : Joulukuu 22, 2020, 19:07:05 » |
|
Hervantaan oli olemassa alustava raitiotiesuunnitelma jo 1960-luvun lopulla, jolloin ko lähiön rakentaminen alkoi. Samanaikaisesti laadittiin myös johdinautosuunnitelma. Molemmat hylättiin tuolloin, mutta nyt ensin mainittu on toteutunut. 1960/70 lukujen taitteissa, Hervannan raitiotie olisi ollut helpompi toteuttaa samanaikaisesti muun infran rakentamisen kanssa. Seuraavaksi jatkuu Lentävänniemen suunta. On alkanut jo. Täydennysrakentaminen molempien ääripäiden välillä jatkuu. Populaa tulee lisää ratikkalinjan varrelle. Tämän jälkeen ehkä Koilliskeskus, Pirkkalan suunta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #48 : Joulukuu 23, 2020, 07:56:09 » |
|
Hervantaan oli olemassa alustava raitiotiesuunnitelma jo 1960-luvun lopulla, jolloin ko lähiön rakentaminen alkoi. Samanaikaisesti laadittiin myös johdinautosuunnitelma. Molemmat hylättiin tuolloin, mutta nyt ensin mainittu on toteutunut. 1960/70 lukujen taitteissa, Hervannan raitiotie olisi ollut helpompi toteuttaa samanaikaisesti muun infran rakentamisen kanssa. Seuraavaksi jatkuu Lentävänniemen suunta. On alkanut jo. Täydennysrakentaminen molempien ääripäiden välillä jatkuu. Populaa tulee lisää ratikkalinjan varrelle. Tämän jälkeen ehkä Koilliskeskus, Pirkkalan suunta?
Hervantaan suunnitteltiin kylläkin metroa, ei raitiotietä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #49 : Joulukuu 25, 2020, 09:19:52 » |
|
VR:n liikenteenohjaajat mustissaan opettelevat ratikan kuljettamista, ensi vuonna varsinaiset kuljettajat pääsevät ohjaimiin. https://youtu.be/bF2Xl19jsas
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|