Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #75 : Joulukuu 19, 2022, 10:09:45 » |
|
Kahdeksanvaunuista vararunkoa ei ollut saatavilla 25/28 nopealla aikataululla joten matkaan lähdettiin tietoisesti sn 120. Paluumatkan haasteet ovatkin varsin moninaiset.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #76 : Joulukuu 19, 2022, 12:52:31 » |
|
En tiedä missä vika tarkalleen ottaen on ollut, mutta sikäli mikäli tulkitsin Oulunlahden raideosuuksien tietoja oikein junan keulaan olisi lisätty siellä ehjä veturi ja risa(?) olisi jäänyt perään hinaukseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niko Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #77 : Joulukuu 19, 2022, 14:36:59 » |
|
En tiedä missä vika tarkalleen ottaen on ollut, mutta sikäli mikäli tulkitsin Oulunlahden raideosuuksien tietoja oikein junan keulaan olisi lisätty siellä ehjä veturi ja risa(?) olisi jäänyt perään hinaukseen?
28 saapui yöllä Tampereelle vain yhden veturin kanssa ja sekin Edon edessä. Tuli oltua hereillä ja Railcam auki tubessa. 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #78 : Joulukuu 19, 2022, 15:31:18 » |
|
En tiedä missä vika tarkalleen ottaen on ollut, mutta sikäli mikäli tulkitsin Oulunlahden raideosuuksien tietoja oikein junan keulaan olisi lisätty siellä ehjä veturi ja risa(?) olisi jäänyt perään hinaukseen?
Samalla Sr2-veturilla hoidettiin koko reissu. Työntyristä tehtiin vain vetäjä Oulunlahdessa.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #79 : Joulukuu 19, 2022, 23:46:54 » |
|
En tiedä missä vika tarkalleen ottaen on ollut, mutta sikäli mikäli tulkitsin Oulunlahden raideosuuksien tietoja oikein junan keulaan olisi lisätty siellä ehjä veturi ja risa(?) olisi jäänyt perään hinaukseen?
Samalla Sr2-veturilla hoidettiin koko reissu. Työntyristä tehtiin vain vetäjä Oulunlahdessa. Ai se meni noin. Hyvä että tarkempaa tietoa löytyi. Eli tästä voisi päätellä että ehkä jotain vikaa on ollut joko Edossa tai sitten sen ja veturin välillä. Sekä joku muu syy minkä takia Sn oli 120km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #80 : Joulukuu 20, 2022, 00:06:24 » |
|
Kivaa, että joku muukin on vaivaantunut seuramaan myöhässä kulkuja (Roopen lisäksi) ja selventämään omia (virheellisiä) olettamuksiani.
Risa runko laitettiin käväisemään Oulussa, odotetuista myöhästymisistä huolimatta... Eikö Ilmalassa ollut riittävästi (lainkaan) henk.kuntaa korjaamaan pientä (?) vaunuston jarruvikaa? (sunnuntai-iltapäivä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1251
|
« Vastaus #81 : Joulukuu 20, 2022, 00:12:36 » |
|
Sekä joku muu syy minkä takia Sn oli 120km/h.
Liekö ollut sopivasti kiskojarruja pois toiminnasta. Kuten tiedämme, niin toimimattomat kiskojarrut pudottaa suurintanopeutta aika tehokkaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #82 : Joulukuu 20, 2022, 12:13:22 » |
|
Liekö ollut sopivasti kiskojarruja pois toiminnasta. Kuten tiedämme, niin toimimattomat kiskojarrut pudottaa suurintanopeutta aika tehokkaasti.
Samoin ilmajousiviat, jotka ovat tällaisilla teräsjääkertymäkeleillä myös suhteellisen yleisiä. (Ja miksikö ilmajousiviat pudottavat nopeutta? No, koska ilmajousien yhteydessä on portaattomat kuormajarrut, ja ilmajousien vikaantuessa ne lakkaavat toimimasta, jolloin jarruvoima on kevyin, vaikka vaunu olisi täynnä porukkaa. Ilmajousen vikaantuessa runko laskeutuu varajousille, jotka eivät itsessään aiheuta nopeusrajoitusta, vaikka vähän tekevätkin kulusta kulmikkaampaa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #83 : Joulukuu 25, 2022, 23:45:30 » |
|
25.12.2022. Illalla jäivät lähdössä myöhään esim. IC187 n.½-tuntia ja IC265 n.50min, "kalustopula", molemmissa vetäjinä Sr2. Asemat (?) sulkeuruvat, junia odottelevat matkustajat joutuvat värjöttelemään pakkasessa tietämättöminä (?) junan saapumisesta - vai tuleeko lainkaan? Tätäkö on VR:n palvelu nykyään - parantamista olisi...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1251
|
« Vastaus #84 : Joulukuu 25, 2022, 23:55:16 » |
|
25.12.2022. Illalla jäivät lähdössä myöhään esim. IC187 n.½-tuntia ja IC265 n.50min, "kalustopula", molemmissa vetäjinä Sr2. Asemat (?) sulkeuruvat, junia odottelevat matkustajat joutuvat värjöttelemään pakkasessa tietämättöminä (?) junan saapumisesta - vai tuleeko lainkaan? Tätäkö on VR:n palvelu nykyään - parantamista olisi...
VR:n liikennetiedotteet kertovat 265:n myöhästymisen syyksi viivästyneet lähtövalmistelut, tiedä sitten mistä dataan on arvottu syyksi veturipula. Mutta onhan selvää, että Jorma ottaa syyniin sen syyn, jonka varjolla voi todeta, että "Sr2 on ihan pepusta". Hyvin on muuten tuo 265 kirinyt myöhästymistä kiinni tällä hetkellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #85 : Joulukuu 27, 2022, 12:05:10 » |
|
IC 945 Helsingistä Kupittaalle jäi Pohjankurussa myöhään 48 minuuttia junan veturin teknisen vian vuoksi V2. Sr2 3210.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #86 : Joulukuu 27, 2022, 12:15:46 » |
|
25.12.2022. Illalla jäivät lähdössä myöhään esim. IC187 n.½-tuntia ja IC265 n.50min, "kalustopula", molemmissa vetäjinä Sr2. Asemat (?) sulkeuruvat, junia odottelevat matkustajat joutuvat värjöttelemään pakkasessa tietämättöminä (?) junan saapumisesta - vai tuleeko lainkaan? Tätäkö on VR:n palvelu nykyään - parantamista olisi...
VR:n liikennetiedotteet kertovat 265:n myöhästymisen syyksi viivästyneet lähtövalmistelut, tiedä sitten mistä dataan on arvottu syyksi veturipula. Mutta onhan selvää, että Jorma ottaa syyniin sen syyn, jonka varjolla voi todeta, että "Sr2 on ihan pepusta". Hyvin on muuten tuo 265 kirinyt myöhästymistä kiinni tällä hetkellä. Sr2 3219 oli koneena koko matkan ajan. Sitä en tiedä miksi veturia varikolla odotettiin.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #87 : Joulukuu 27, 2022, 12:27:18 » |
|
26.12.2022: IC 471 Tampereelta Poriin myöhästyi n. 40 minuuttia Sr2 3229-veturin painevian vuoksi (allejäänti Peura). Juna ajettiin lopulta Sr1 3021 vetämänä.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Niko Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #88 : Joulukuu 27, 2022, 13:25:19 » |
|
Piti nyt ihan mielenkiinnosta tarkistella IC ja PYO liikenteen myöhästymisiä suoraan V2 veturivikaa käyttäen.
Aika 27.11.-27.12. klo 12.00
Sr1: 1 kpl Sr2: 35 kpl Sr3: 36 kpl
Toki tuo ei tosiaan kerro koko totuutta koska PAI, SAA, T ja VET junille ei yleensä näy kalustoa. Tietysti inhimillinen tekijä on otettava huomioon vikoja kirjatessa ja muitakin muuttujia varmasti on, mutta julkisesti ja helposti saatavilla olevan datan mukaan matkustajaliikenteessä mennään melko tasoissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #89 : Joulukuu 27, 2022, 15:21:02 » |
|
Piti nyt ihan mielenkiinnosta tarkistella IC ja PYO liikenteen myöhästymisiä suoraan V2 veturivikaa käyttäen.
Aika 27.11.-27.12. klo 12.00
Sr1: 1 kpl Sr2: 35 kpl Sr3: 36 kpl
Toki tuo ei tosiaan kerro koko totuutta koska PAI, SAA, T ja VET junille ei yleensä näy kalustoa. Tietysti inhimillinen tekijä on otettava huomioon vikoja kirjatessa ja muitakin muuttujia varmasti on, mutta julkisesti ja helposti saatavilla olevan datan mukaan matkustajaliikenteessä mennään melko tasoissa.
Oikein hyvä otos, mutta tosiaan jättää juurisyyt piloon. Mistä, miksi, milloin ja mitä seuraavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1251
|
« Vastaus #90 : Joulukuu 27, 2022, 15:23:51 » |
|
Piti nyt ihan mielenkiinnosta tarkistella IC ja PYO liikenteen myöhästymisiä suoraan V2 veturivikaa käyttäen.
Aika 27.11.-27.12. klo 12.00
Sr1: 1 kpl Sr2: 35 kpl Sr3: 36 kpl
Toki tuo ei tosiaan kerro koko totuutta koska PAI, SAA, T ja VET junille ei yleensä näy kalustoa. Tietysti inhimillinen tekijä on otettava huomioon vikoja kirjatessa ja muitakin muuttujia varmasti on, mutta julkisesti ja helposti saatavilla olevan datan mukaan matkustajaliikenteessä mennään melko tasoissa.
Kun katsoo kuka tämän koko keskusteluketjun on aloittanut, niin ei taida olla kyse muusta kuin siitä, mitä tuossa Topi jo kirjoitti: kun henkilö x on sitä mieltä että Sr2 on huono veturi niin sitten tähän rangotaan sen sarjan kohtaamat vaikeudet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #91 : Joulukuu 27, 2022, 20:22:57 » |
|
Onhan tässä ketjussa mainittu veturivikoja yleisemminkin eikä vain Sr2:een liittyviä. En täysin ymmärrä, miksi tätä ketjua ei saisi olla olemassa? Ainakin minusta ihan mielenkiintoisia havaintoja ja säästää muilta vaivan, jos joku näitä viitsii kaivaa esiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #92 : Joulukuu 27, 2022, 20:45:13 » |
|
Veturiviat taitavat olla sivuseikka. Kummallista henkilöihin kohdistettua nokittelua Esiintyy jatkuvasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #93 : Joulukuu 29, 2022, 09:55:32 » |
|
Aamun IC 162 Tpe-Hki saapui myöhässä 48 minuuttia. Vetäjänä Sr1 3086 ja perässä pimeänä roikkui Sr2 3224. Julia: L601 Liikenteenhoito: Junan lähtöön liittyvä odotus, odotetaan koko junaa sen edelliseltä matkalta. VR: Kaluston odotus. Kalusto tuotiin Vaasasta MV 10462 jonne se oli päätynyt eilen 48:ssa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2022, 10:54:57 kirjoittanut Marko Vornanen »
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #94 : Joulukuu 29, 2022, 11:28:17 » |
|
IC 36 seisoi 76 minuuttia Raunion ja Kauhavan välillä. Veturina oli Sr2 3241.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #95 : Joulukuu 29, 2022, 11:30:18 » |
|
Keskiviikkona IC 710 Rovaniemeltä Kuopioon peruttiin Oulusta eteenpäin ja korvattiin linja-autoilla. Veturina oli Sr2 3218.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #96 : Joulukuu 29, 2022, 11:46:16 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 278
|
« Vastaus #97 : Joulukuu 29, 2022, 17:13:56 » |
|
Keskiviikkona IC 710 Rovaniemeltä Kuopioon peruttiin Oulusta eteenpäin ja korvattiin linja-autoilla. Veturina oli Sr2 3218.
Tässä ei ollut kyseessä veturirikko, vaan junarunko vetureineen korvasi IC 28:n Oulusta Ylivieskaan ja IC 25:n Ylivieskasta Ouluun. Näin saatiin suurempi joukko ihmisiä liikkeelle ilman suurempaa myöhästymistä, kun liikenne ja kalustokierrot oli muutoin kovin sekaisin sähköratavaurion jäljiltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santeri Turunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« Vastaus #98 : Joulukuu 29, 2022, 17:35:46 » |
|
Koen tämän ketjun olevan hyvä olla olemassa. Samaan aikaan kuitenkin muutama ketjun henkilöistä tuntuu leimanneen Sr2:n huonoksi veturiksi ja sen syyksi koitetaan laittaa kaikki myöhästymiset tms. ongelmat, joiden syyksi ei ole todettu jotain muuta. Tässäkin ketjussa on useaan otteeseen esimerkiksi viimeisen 6 kk aikana korjattu virheellistä alkuolettamaa, että syypää olisi ollut veturissa. Mielestäni esimerkiksi myöhästymiset, junien perumiset tms. jutut kuuluisivat esimerkiksi Havaintoja avoimesta datasta-ketjun alle, jos syypääksi ei ole selkeästi osoittautunut Sr2.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #99 : Joulukuu 29, 2022, 20:31:58 » |
|
Samaan aikaan kuitenkin muutama ketjun henkilöistä tuntuu leimanneen Sr2:n huonoksi veturiksi ja sen syyksi koitetaan laittaa kaikki myöhästymiset tms. ongelmat, joiden syyksi ei ole todettu jotain muuta.
VR ei ole (ainakaan tietääkseni) julkaissut vetureiden linjallejääntitilastoja 90-puolivälissä tapahtuneen yhtiöittämisen jälkeen, joten virallisten tietojen puuttuessa taidetaan lähimmäksi todellisuutta päästä seuraavassa kommentissa: Piti nyt ihan mielenkiinnosta tarkistella IC ja PYO liikenteen myöhästymisiä suoraan V2 veturivikaa käyttäen.
Aika 27.11.-27.12. klo 12.00
Sr1: 1 kpl Sr2: 35 kpl Sr3: 36 kpl
Toki tuo ei tosiaan kerro koko totuutta koska PAI, SAA, T ja VET junille ei yleensä näy kalustoa.
Onko 35 kpl sitten paljon vai vähän? Resiina-lehdessä aikoinaan kerrottiin, että vuoden 1990 aikana epäluotettavimmalle yksilölle Dr13-veturisarjasta sattui 12 myöhästymiseen johtanutta vikaa ja epäluotettavimmalle yksilölle Sr1-veturisarjasta 13 myöhästymiseen johtanutta vikaa. Edellä mainittu Sr2:n vikatiheys tarkoittaisi koko vuoden jatkuessaan noin 9 vikaa/veturi. Kun mukana eivät ole edes kaikki junatyypit niin ilmeisesti Sr2:n vikamäärä olisi keskimäärin samaa tasoa, kuin epäluotettavimmilla yksilöillä Dr13- ja Sr1-sarjoista oli 1990. Dr13- ja Sr1-sarjoissa oli muutamia sellaisiakin yksilöitä, joille ei sattunut yhtäkään myöhästymiseen johtanutta vikaa ja Dv12-vetureista noin kolmannes toimi ilman myöhästymisen aiheuttaneita vikoja. Toisaalta Sr2-vetureiden ajosuorite lienee hyvinkin kaksinkertainen Dr13- ja Sr1-vetureiden 90-luvun alun ajomääriin, joten kilometreihin suhteutettuna tuokin tulos voi olla kelvollinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|