Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Ääniosasto/sound section  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 162


« Vastaus #50 : Marraskuu 11, 2021, 16:46:31 »

Ovatko John, Tapsa, Reino tai muut kuulleet Kalkkunan ääniä kovassa työssä? Olen kuullut, että Kalkkunan äänet olisivat olleet legendaariset...
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #51 : Marraskuu 11, 2021, 20:37:34 »

Hannu,voin kertoa päässeeni vr5 veturin kyytiin noin vuonna 67 Riihimäen Korttion ratapihalla ja äänet olivat ihan hyvät eivät kuitenkaan mielestäni ylitä esim. hiilipiippuisen tk3veturin ääniä.Nämähän kaikki kuuluvat äänimuistojen arkistoihin.Tietenkin ääniin vaikuttaa paljolti kuljettajan ajotyyli.Toisaalta vertauskohta voi myös olla hyvä hiilipiippuinen Kana vr1 josta varmaan monella on hyvät äänimuistot. Ääni ei myöskään välttämättä ole veturin koosta kiinni esim. Juhani Valannon SK kirjassa mainitaan sen sarjan upeat äänet hiilipiipulla. Saksassa jotkut ovat valinneet sikäläisen sarjan BR70 parasäänisten joukkoon,valitettavasti se ei tällä hetkellä ole toimintakunnossa. Kannattaa myös muistaa että erinäisissä kapsuissa on upeat äänet! Toisaalta näissä äänimuistoissa on niin monta muuttujaa että suoria vertailuja on vaikeaa tehdä. Unohtaa ei kannata P.T.J.Koskisen tekemää EP levyä Kalkkunasta!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2021, 13:19:29 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #52 : Marraskuu 30, 2021, 14:40:44 »

Sunnuntaina 28.11.21 tuli pienellä ryhmällä seurattua ja kuvattua Hr1(1009) vetämää junaa  välillä Helsinki -Siuntio ja takaisin juna pysyi hyvin aikataulussaan ja oli äänellisesti erinomainen kokemus !Kiitoksia veturimiehistölle!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #53 : Tammikuu 17, 2022, 23:12:41 »

Nyt kun Resiinassakin oli vertailuja Brittien Britannia vetureista ja meidän Ukko-Pekastamme.Muistin erään v.2009 filmatun videon jonka nimi on (Pacifics concuering the South Devon Banks/Youtube)siinä on mieltä sykähdyttävä kohta ja äänellisesti loistava noin minuutilla 1.40 kun Britannia tulee täydellä höyryllä suurella nopeudella valtaventtiili täysin avattuna ylittäen tasoristeyksen jonka jälkeen koirakin haukkuu tämä on mielestäni upea ja äänellisesti  Masterpiece!
Juuri tuo jossa pikajunahöyry saadaan kuvattua on omassa elementissään kuvalliesti ja äänelliseati on yksi tämän harrastuksen helmiä! En usko että Britannian ohiajo-elämys tuossa vauhdissa paikallaolleille unohtuu koskaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2022, 23:28:58 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #54 : Helmikuu 11, 2022, 22:25:57 »

Usein tuo Giesl-Ejektor ja halkokorsteeni on yhteydessä höyryveturin surkeampaan ääneen verrattuna hiilipiippuisiin kolleegoihin! Tästä öli myös keskustelua Saksassa kun Meiningenista valmistunut Br 50 sarjan veturi varustettiin Giesl skorsteenilla!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2022, 20:29:59 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #55 : Helmikuu 25, 2022, 21:13:37 »

Ukkopekka junineen ajettiin tänään Kouvolasta Helsinkiin. Ääniosasto oli Steam Teamin (Steamteam soundsection)kanssa paikoittain (Kausala ,Lappila,Hyvinkää,Linnunlaulu HKI)radan varrella ja totesi äänielämyksen kiitettäväksi!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2022, 21:39:26 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #56 : Helmikuu 26, 2022, 22:42:04 »

Radan  varrella oltiin aj todettiin että Pekkajuna oli hyvin aikataulussa ja tuotti kiitettäviä äänielämyksiä!Ääniosasto oli paikalla!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #57 : Helmikuu 26, 2022, 22:45:43 »

Edellämainittu kommentti antaa myös viitteen siihen että menestykselliseen höyryjunan liikennöintiin vaadittavat osa-alueet on saatu hyvin hallintaan.!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #58 : Helmikuu 26, 2022, 23:11:38 »

Yksi mielenkiintoinen havainto on se että kun varsikin Pekat ja Ristot(Pr1 HV, Tk) tuottivat hyviä ääniä siinä Linnunlaulun tienoilla (koska mäki alkaa)nyt niiden äänien tehostumisa tietenkin arvioitiin argumentilla ratakuilu(kapeat tilat) äänien kaikuminen !Nyt olen huomannut sen että Pekka halutessaan voi luoda samanlaisen äänielämyksen kuin 60 luvulla tietenkin osaavan miehistön turvin vaikka kysymyksessä on ratanuutosten  jälkeen laajennettu ratakuilun tila. Näinollen Linnunlaululla on potentiaali olla jatkossakin  mahtavien höyrysoundien Mekka!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #59 : Helmikuu 26, 2022, 23:38:48 »

Tuollakin sillalla jo höyryaikana usein seisseenä muistan että jo vähän ennen siltaa höyryvetureiden kuljettajat avasivat veturien valtaventtiilit.Näinollen meille siellä olleille äänimuistoihimme unohtumattomia elämyksiä!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #60 : Helmikuu 27, 2022, 22:30:49 »

Pekka 1009 veti tänään henkilöjunan Hki-KV junaan liitettiin perusvaunuston lisäksi paikassa RI 7 peltivaunua.Näinollen junapaino lähenteli noin 600tn .Voidaan kuvitella lähtöjen olleen spektaakkelin omaisia.Mutta tiedossa on että Pekka hoitaa homman.Ääniosasto oli paikalla ja kiittää veturimiehistöä erinomaisista äänielämyksistä!Täytyy myös ottaa huomioon että kyseessä on myös verrattunu höyryaikaan poikkeuksellisen raskas juna!
Eli korsteeni laulaa!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2022, 23:44:21 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #61 : Maaliskuu 01, 2022, 21:51:33 »

Noihin edelläkin mainittuihin kommentteihin lisänä on todettava että Pekka 1009 on suuressakin mittakaavassa huomioitu ja kunnioitettava tekijä meidän höyryveturimaailmassa!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2022, 11:52:52 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #62 : Maaliskuu 22, 2022, 21:53:19 »

Ajatuksia äänistä ja nyt Brittivetureista.Olen seurannut noita videoita jo vuosikausia ja kuunnellut tietenkin ääniä tarkalla korvalla.Joissain vetureissa mieolestäni alkuperäiset äänet eivät parantuneet (muutokset vetosuppiloissa ja savupiipuissa)konepajakorjauksien jälkeen vaan päinvastoin.Esim veturit Princess Elizabeth 6201  ja King Edward( 2) 6023jos oikein muistan kohdalla.?Tästä on myös maininta tunnetun kuvaajan(Steamclips) kommentissa jotka olen rekisteröinyt.Olen itse vertaillut näiden vetureiden videoita vuodelta  2007 vs nykyäika se että tekniikka on ottanut aimo harppauksen eteenpäin ei välttämättä pysty kumoamaan äänielämyksen muutosta.Jokaisen asiasta kiinnostuneen tuleekin tehdä aikamatkansa äänimaailmoihin ihan itse!Pitää tietenkin ottaa huomioon että nuo äänielämys jutut on hyvin monista tekijöistä ja muuttujista ja subjektiivisesta itse kunkin elämyksestä riippuvaisia!Tuon veturi 6201 äänimaailma vaatinee lisää tarkistamista voidaan sanoa että äänet videoilla ennen vuotta 2012 ainakin olivat ajoittain erinomaisia!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2022, 22:53:41 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #63 : Maaliskuu 22, 2022, 22:16:21 »

Se mitä Britti asiantuntuntijalta olen kirjoituksessa nähnyt on tuo King Edward2 äänenuutos konepajakorjauksen jälkeen  ja oma havaintoni Princess Elizabeth 6201 veturin äänen muutoksessa kaikki havainnot konepajakorjausten(overhaul)jälkeen videomateriaaleista,!Tietenkään suuri yleisö ei ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä eikä asiasta esitetäkään juurikaan  mitään jatkokysymyksiä!Se että suuri osa suuri osa Brittivetureista on hyvääänisiä ei ole poissuljettu,tietenkin useammalla sylinterillä varustettujen koneiden äänimaailma jakaa mielipiteitä!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2022, 17:03:04 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #64 : Maaliskuu 22, 2022, 22:36:11 »

Se että höyryjunavideo surkeilla äänillä on lähes lähes epäonninen yritys on keskieuroopassakin nykypäivää on tämän päivän faktaa, Tähän liittyykin iso joukko videokuvauksen perusmuuttujia joista höyryjunakuvaus ei ole maailman helpointa! Nuo edellämainitut vetureiden konepajakorjaukset ja vetureihin tehdyt muutokset ovat myös kiinnostavia mutta juttua niihin liittyen on jotenkin vaikeaa löytää.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2022, 12:38:08 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #65 : Maaliskuu 23, 2022, 12:52:19 »

Äänifreekeille tuolla jo aiemmin mainitsemani "www Dampfsound de."on suositeltava myös ilman cookesia!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #66 : Toukokuu 03, 2022, 20:22:52 »

Tuolla aiemmin oli juttua 4-4-0(American numero 1223,)joka ollut museoajossa(Strasboug USA) vuoteen 1989 saakka ja jouduttu siirtämään museoesineeksi heikentyneiden tulipesän seinien takia tuolloin.Veturi on esiintynyt elokuvissa Broadway Limited(!941) ja Hello Dolly(69).myös Youtubesta löytyy ja sen ajoja myös.Täytyy todeta että veturi on todella jykevä ääninen siinä on hyvin meidän HV sarjoja muistuttava savupiippu.Se vilahtaa myös elokuvass the Egg and I vuodelta 1947,vaturin pelasti romutukselta rautatien oma virkailija 1937.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #67 : Toukokuu 15, 2022, 23:12:21 »

Tuolla pääkeskustelu osastolla tuli eteen onnistunut  Pekka Hr 1021, lähtö Rajamäeltä Hyvinkään suuntaan se palautti mieleeni ne monet kerrat kun olen ollut dokumentoimassa paikan päällä. Ja voi sanoa että kertaakaan lähtö sieltä ei ole ollut äänellisesti pettymys vaan vaan lyhyesti sanottuna se on ollut valtaventtiili täysin auki ja kohta Rajamäki raikuu!Siinä ei muuta voi kuin jäädä jähmettyneenä  ihmettelemään tapahtunutta spektaakkelia.(Britti sanoisi excellent sound ja saksalainen fantastisch)) Ja kiitos kaikille veturin miehistöille!Tämä menee tunteisiin ja tätä halutaan lisää!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2022, 21:09:18 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #68 : Toukokuu 17, 2022, 20:53:29 »

Tuolla pääsivulla oli juttua SJK ikimuistettavalta  matkalta ja maininta päivämäärällä 17.5.69,kapearaideosuudesta Humppila Forssa-Humppila. Risto 1096 vetoinen junamme odotti Humppilassa.
Ruotslalaisten harrastajien tilausjunaa veti JR Tubize 4 jota kuljetti itse yhtiön johtaja Ahti Haapakoski.Tämä tapahtuma palautti mieleen äänimuiston.Itse olin matkalla mukana ja muistan että Tubize teki kunnolla töitä eikä ääntä säästetty näinollen äänimaisema oli kiitettävä. Tämä jäi kaikki mieleen siinä määrin että rakensin tästä veturista myöhemmin HOe pienoismallin .Sitä en tiedä onko koneessa yhä sama hiilikorsteeni vai onko se vaihdettu.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #69 : Toukokuu 20, 2022, 21:01:45 »

Veturiasiantuntija Pekka Honkaselta on tullut uusi äänimuisto Tk3 veturista 893 tavarajunan kanssa vuodelta 1963
Pasilan mäessä veturin ääni erottui monilta ominaisuuksiltaan aiemmin kuulluista. palaan asiaan myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2022, 21:17:27 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #70 : Toukokuu 20, 2022, 21:21:06 »

Itse asiassa kaikilta toivotaan äänimuistoja tänne vaan rohkeasti kertomaan ne ovat aina ainutlaatuisia ja myös yksilön kokemia muistoja me täällä arvostamme kaikkiai Aika kuluu ja ihmeen nopeasti !
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #71 : Toukokuu 21, 2022, 11:16:19 »

Itse asiassa kaikilta toivotaan äänimuistoja tänne

Voi olla, että juuri kukaan ei enää vieraile täällä Sivuraide-osiossa, kun tästä on tullut käytännössä yhden käyttäjän oma spammaus-show. Tämän takiahan jopa poistettiin se, että Sivuraide-osion postaukset eivät näy keskustelun etusivun listauksessa, mikä osaltaan varmaan vähentää tänne lukemaan päätyvien määrää.

Koska ylläpito edelleen sallii Sivuraide-osion käyttämistä käytännössä yhden käyttäjän omana osiona, toivoisinkin ominaisuutta, jolla Sivuraide-osion voisi poistaa kokonaan näkyvistä asetuksissa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 649


« Vastaus #72 : Toukokuu 21, 2022, 18:20:02 »

Koska ylläpito edelleen sallii Sivuraide-osion käyttämistä käytännössä yhden käyttäjän omana osiona, toivoisinkin ominaisuutta, jolla Sivuraide-osion voisi poistaa kokonaan näkyvistä asetuksissa.

Mielestäni tämä ääniosasto on mielenkiintoinen. En ole montaa kertaa kommentoinut, koska en juuri pysty tuomaan lisäarvoa höyryvetureiden äänistä käytävään keskusteluun mutta luen näitä juttuja mielelläni. Jos itse ei välitä tästä aiheesta niin eikö yksinkertaisesti voisi jättää lukematta sen sijaan, että yrittää estää aiheen muiltakin?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #73 : Heinäkuu 16, 2022, 22:50:11 »

Totaalisen mahtavia ääniä taivaalle päästeli myos sorajunan hiilipiipulla varustettu veturi TK3  895 painaessaan sorajunaa Pasilan mäkeen,junan jonka se oli juurikin tuonut Tikkurilan sorakuopalta.Siinä kävi niin että kaikki meni hyvin veturin tullessa Linnunlaulun engelsmanniib niin siinä pyörien pito katosi ja alkoi valatava sutiminen ja yritys päästä tuosta yli siinä tohinassa TK veturin äänet olivat dramaattisen vakuuttavia ja lopuksi se juna lopulta kuitenkin saatiin Pasilan mäkeen hiekan antoon!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6707


« Vastaus #74 : Marraskuu 17, 2022, 00:55:39 »

Muistelen nyt kun tulee katsoneeksi US videoita vetureista Readind/Northern 425 ja keväällä 2022 valmistuneen saman yhtiön 2102 videoita(suositellaan) ja niiden  ääniä ihaillessa tulee oman Trumppamme TR2 ääni tietenkin ajatuksiin  myös.Mieleen tuleekin Ppienoisrautatiekerhokolleegani Keräsen Tapsan ja Ilkka Hovin yhteinen matka VRn matkalipulla  veturi vuodelta 1968.välillä RI-KR.
 .Tuolloin kyselin Tapsalta matkan elämyksiä ja etenkin äänielämyksiä,tuohon Tapsa "se oli sellaista kprven raikumista"tuo selitti ja voidaan todeta äänielämyksen olleen loistokkaalla tasolla eli elämys vailla vertaansa ja ikimuistettava!
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Ääniosasto/sound section  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina