Nyt se varmistui: Vantaasta tulee Suomen neljäs ratikkakaupunki"Vantaan kaupunginvaltuuston enemmistö äänesti raitiovaunun vastustajat jälleen nurin äänin 40–19. Runsas vuosi sitten edellinen ratikkapäätös syntyi äänin 41–26.
Valtuustokeskustelu pyöri samoissa asioissa kuin aiemminkin. Raitiovaunun kriitikot pitivät rakennuskustannuksia liian suurina, hankkeen tuottolaskelmia epäuskottavina ja sähköbusseja kelpo vaihtoehtona.
Kannattajat näkivät 19 kilometrin raideyhteyden investointina tulevaisuuteen ja Kehäradan kaltaisena kaupunkikehityshankkeena Itä- ja Keski-Vantaalla.
Reitti: Mellunmäki-Hakunila-Tikkurila-Aviapolis-Lentoasema
Reitin pituus: 19,3 kilometriä (500 metriä Helsingissä)
Huippunopeus: 70 kilometriä tunnissa
Pysäkkejä: 27 kappaletta
Pysäkkiväli: noin 800 metriä
Vuoroväli: ruuhka-aikaan 7,5 minuuttia, muina aikoina 10–20 minuuttia
Liikennöintiaika: kello 4.30–1.30
Kapasiteetti: 174 matkustajaa per vaunu
Päivittäisiä matkustajia: vuonna 2030 noin 31 000
Aikataulu: Rakentaminen alkaa vuonna 2025
Valmistuu vuonna 2029/2030.
Rakentamisen kustannukset: 606 miljoonaa euroa."
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010777571.html