Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #50 : Maaliskuu 11, 2022, 10:07:48 » |
|
Hmmm, pelätään, että venäläiset varastaa Allegrot ja sitten ehdotetaan, että Suomi varastaisi ne ensiksi. Parempaa varkautta?
Niiden kotimaa on Suomi ja kotivarikko on Ilmala ja periaatteessa ne kaikki voidaan takavarikoida osana EU:n pakotteita. Jos ne junat päästää Venäjälle niin ne takavarikoidaan siellä ennemmin tai myöhemmin kuten lentokoneiden kanssa tulee tapahtumaan. [EDIT:] jos ne takavarikoidaan osana pakotteita niin silloin niitä ei tietenkään voi käyttää missään kaupallisessa liikenteessä ennenkuin tämä koko sotahärdelli on ratkennut. Jos matkustajaliikennettä Venäjän suuntaan välttämättä haluaa pitää yllä, niin rajalle voi ajaa jollain rähjäisemmällä junalla.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2022, 10:21:42 kirjoittanut Rainer Silfverberg »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #51 : Maaliskuu 12, 2022, 23:02:48 » |
|
Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea.
Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Kuten Jukka tuossa jo vastasikin, niin ei ole mitään tuollaista ongelmaa. Vielä 1980-luvulla Suomessa sai myydä vain Nesteen jalostamaa bensaa, mutta EU:n myötä senkin tuonti vapautui. Karkeasti jaettuna NEOT (St1, Shell ja ABC) myy länsibensaa ja Neste+Teboil venäläisestä öljystä Suomessa jalostettua. Myös maakaasun tuonti on nopeasti muuttunut. Mediassa toistetaan vielä 2019 lukemia, joissa Venäjältä tuonti oli 100 %. Kuitenkin jo 2021 venäläisen kaasun osuus oli vain 50 % kun toinen puolikas tuli laivoilla LNG:nä ja putkella Baltiasta. Sähköä Venäjältä on tuotu, koska sitä on sieltä saatu halvalla. Ihan vapaasti saa laittaa rajalla kytkimet 0-asentoon. Ei vaikuta meidän sähkötehon riittävyyteen. Vuosia sitten tuli paikalliselle Nesteelle venäläisillä rekisterikilvillä varustettu Lada Samara tankkaamaan. Autosta nousi kaksi nuorta miestä ja he alkoivat ensin kyselemään henkilökunnalta, että mistä päin polttoaine tulee heille. Kuultuaan, että polttoaine tulee Kokkolasta, he istuivat saman tien takaisin autoonsa ja lähtivät tankkaamatta pois. Jotta olisi polttoaine kelvannut, niin olisikohan polttoaineen pitänyt tulla Porvoosta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matias Kauramäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #52 : Maaliskuu 13, 2022, 18:06:31 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #53 : Maaliskuu 13, 2022, 21:19:18 » |
|
Onkos kukaan vielä bongannut z-kirjainta junan vaunuista?
Kapinakylästä sähköttivät, että Z-kirjainta näkyy junissa melko taajaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 724
|
« Vastaus #54 : Maaliskuu 18, 2022, 16:55:38 » |
|
Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #56 : Maaliskuu 23, 2022, 02:58:12 » |
|
No nyt sinne on sitten mennyt anarkistien tai järjestäytyneen rikollisjärjestön viesti maalattuina Operailin vetämiin vaunuihin. Näin töherrellyn vaunuston maanantaina.
Täytyy jatkossa miettiä mitä tietoa täällä julkaisee. Tietenkin jokainen voi tutustua rautateiden toimintaan ja liikenteeseen, mutta se loogisuus saattaa olla monelle töhrijälle aivan ylivoimainen asia. Onneksi suomesta ei nyt ihan mahottoman moneen maahan junia kulje. Pysyy tavan pölöjätkin kartalla. Oishan se hieman noloa laitta saksaan vaunusto jossa hakaristit on aivan väärin piirreltyjä.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #57 : Maaliskuu 23, 2022, 07:56:30 » |
|
Täytyy jatkossa miettiä mitä tietoa täällä julkaisee.
Kyseessä on ollut Greenpeace aktivistit ja 17-18.3 välisenä yönä Kouvolan ratapihalla tapahtuneesta töhrimisestä uutisoitiin sekä Kouvolan sanomissa, että Ylessä niin laajalti että Koverhar ja Operail mainittiin näissä julkaisuissa. Kys. äärijärjestö on ollut Venäjän hiilistä varmana tietoinen viimeistään silloin, kuin Porin radan äänimetelistä tehtiin median myötä koko kansan tietoiseksi. Silloin uutisoitiin myös muutaman millin raideleveyseroista, seikoista jotka tekevät venäläisissä vaunuissa huomattavaa meteliä ja "mihin tarkoitukseen hiiltä kuljetetaan". En lähtisi miettimään mitään harrastemedian itsekriittistä sensuuria tästä tapauksesta. Idealistit kohtaavat ja vetävät aatemailmakohtaista tietoa ihan arkisista lähteistä eri tavalla, kuin perusyksilö. (Harmi, että rautatieliikenteen kehittäminen tavaraliikenteessä eivät valitettavasti ole GP:n kiinnostuksen kohteita ollenkaan)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #58 : Maaliskuu 23, 2022, 22:14:22 » |
|
"Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #59 : Maaliskuu 23, 2022, 22:46:24 » |
|
"Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Suora rautatiekuljetus Ruotsista tai Norjasta telinvaihtokelpoisilla vaunuilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #60 : Maaliskuu 24, 2022, 10:47:01 » |
|
Suomen raideleveys olisi pitänyt muuttaa eurooppalaiseksi heti Suomen itsenäistyttyä. Viimeistään Neuvostoliiton hajottua. Suomelle ei tuosta Venäjän raideleveydestä ole kuin haittaa ja riskejä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #61 : Maaliskuu 24, 2022, 12:30:33 » |
|
"Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Suora rautatiekuljetus Ruotsista tai Norjasta telinvaihtokelpoisilla vaunuilla. Missäpä vaihdat telit? Ja löytyykö sellaista määrää telinvaihtokelpoisia ammoniakin kuljettamiseen kelpoisia vaunuja nopealla toimitusajalla? Uusia toki saa tilattua, mutta toimitusaika lienee vähintään kuukausia. Onneksi Siilinjärvellä on se avolouhos samalla tontilla. Ilman sitä voisi pian olla pönkä tehtaan ovella tai mistä sitä tietää vaikka Siileen jäisi vain kaivostoiminta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #62 : Maaliskuu 24, 2022, 13:11:02 » |
|
"Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Suora rautatiekuljetus Ruotsista tai Norjasta telinvaihtokelpoisilla vaunuilla. Missäpä vaihdat telit? Ja löytyykö sellaista määrää telinvaihtokelpoisia ammoniakin kuljettamiseen kelpoisia vaunuja nopealla toimitusajalla? Uusia toki saa tilattua, mutta toimitusaika lienee vähintään kuukausia. Onneksi Siilinjärvellä on se avolouhos samalla tontilla. Ilman sitä voisi pian olla pönkä tehtaan ovella tai mistä sitä tietää vaikka Siileen jäisi vain kaivostoiminta. Torniossa tai Haaparannassa. Väylävirastolla ja VR:llä on ollut vuosikymmeniä aikaa laittaa asia kuntoon. Kuvittelisin että ruotsalaiset ja norjalaiset standardisäiliövaunut ovat telinvaihdon jälkeen Suomen rataverkkoon sopivia, ehkä jotkut suomalaisetkin Ruotsissa. Hyväksyminen puuttuu mutta sillekin on ollut vuosikymmeniä aikaa. Toisaalta jos jostain saataisiin junalautta ostettua tai vuokrattua ja jos Ruotsin itärannikolla on jossain rampit sellaisen kuormaamiseen, niin voitaisiin kenties kuljettaa vaunuja Skandinaviasta suorana laivakuljetuksena Uudenkaupungin lannoitetehtaalle. Ylipäänsä jos lannoitteiden tai ammoniakin saatavuusongelma uhkaa ruokahuoltoa niin Suomen hallituksen olisi aika laittaa asia kuntoon korkeammalla prioriteeteilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #64 : Maaliskuu 24, 2022, 14:31:28 » |
|
Toivottavasti on sen verran järki kädessä, että turvallisuusvaatimukset tehdään kuitenkin tiukemmiksi kuin GOST-standardien mukaan. Ja että on joku aikaraja, jonka sisällä vaunut täytyy päivittää täysin turvallisiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 342
|
« Vastaus #65 : Maaliskuu 24, 2022, 21:58:48 » |
|
Eli Operail ei voisi kuitenkaan hyödyntää omaa vaunukalustoaan ja tuoda niitä tilapäisesti Suomeen Virosta.. Vai kuinkahan tuo pitkäkestoinen vuokrasopimus mielletään...
Ja kuinka nuo Kuusankoski-Vainikkala ja Fenniarailin junat, kuinkas niiden vaunujen omistussuhteet?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #66 : Maaliskuu 25, 2022, 10:39:11 » |
|
Toivottavasti on sen verran järki kädessä, että turvallisuusvaatimukset tehdään kuitenkin tiukemmiksi kuin GOST-standardien mukaan. Ja että on joku aikaraja, jonka sisällä vaunut täytyy päivittää täysin turvallisiksi.
Kerrohan Tuukka tarkemmin, millä lailla turvallisuusvaatimukset nyt ovat löysempiä ja millä tavalla vaunuja pitää muuttaa, että ne ovat "täysin turvallisia"? Väitteesi kun voidaan ymmärtää niin, että Suomessa on sallittu ajettavaksi yhdysliikennettä jotenkin vaarallisella kalustolla. Miten näet, että sellainen olisi voitu sallia vai onko Suomen sisäisissä kuljetuksissa jotenkin erilaiset fysiikan lait?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #67 : Maaliskuu 25, 2022, 11:46:15 » |
|
Venäläisen kaluston jarrut toimivat kaksipaineperiaatteella, ne ovat siis ihan jo teknisesti vaarallisempia kuin kolmipainejarrut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #68 : Maaliskuu 25, 2022, 11:52:19 » |
|
Toivottavasti on sen verran järki kädessä, että turvallisuusvaatimukset tehdään kuitenkin tiukemmiksi kuin GOST-standardien mukaan. Ja että on joku aikaraja, jonka sisällä vaunut täytyy päivittää täysin turvallisiksi.
Kerrohan Tuukka tarkemmin, millä lailla turvallisuusvaatimukset nyt ovat löysempiä ja millä tavalla vaunuja pitää muuttaa, että ne ovat "täysin turvallisia"? Väitteesi kun voidaan ymmärtää niin, että Suomessa on sallittu ajettavaksi yhdysliikennettä jotenkin vaarallisella kalustolla. Miten näet, että sellainen olisi voitu sallia vai onko Suomen sisäisissä kuljetuksissa jotenkin erilaiset fysiikan lait? Pari epäkohtaa jos nyt mainitsen: Jarrut ovat epävarmemmat kuin länsikalustossa, telit ovat jäykemmät kuin länsikalustossa. Suomessa ei ole erilaiset fysiikan lait kuin Venäjällä, mutta Suomessa on suurempi kunnioitus ihmishenkiä kohtaan kuin Venäjällä. Venäjällä ollaan valmiimpia ottamaan riskejä rahan säästämiseksi kuin Suomessa ollaan. Suomesta ei voisi käydä tehokkaasti kauppaa Venäjän kanssa, jos emme sallisi sitä, että tänne liikennöidään venäläisillä vaunuilla. Ne ovat läntiseen verrattuna vaarallisempaa kalustoa. Läntisille turvallisuusvaatimuksille on hyvät perusteet, ja vaikka GOST-standardin mukaiset vaunut ovat niitä huomattavasti vaarallisempaa kalustoa, nekin voidaan hyväksyä pakottavassa tilanteessa. Jos antaa länsivaunuille turvallisuuden puolesta kouluarvosanaksi vaikkapa 9½, niin venäläisvaunut saisivat sitten ehkä 7+. Ihan riittävä, että saa päättötodistuksen, mutta silti alempi kuin perusvaatimusten täyttäminen eli 8. Kysyit myös, mitä muutoksia vaunuihin tulisi tehdä. Tähän en valitettavasti osaa vastata, mutta sen osaan sanoa, että ne muutokset ovat mahdollisia. Esim. Destia on tehnyt venäläisvaunuihinsa tarvittavat muutostyöt ja saanut ne rekisteröityä Suomen rekisteriin. Eli vielä: Kyllä, Suomessa on sallittu yhdysliikenteen ajaminen kalustolla, joka on rautateiden mittapuulla vaarallista. Sellainen on voitu sallia, koska Suomen on haluttu voivan käydä kauppaa Venäjän kanssa, ja pääosin tuo ei onnistuisi ilman noiden vaarallisten vaunujen liikennöinnin sietämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #69 : Maaliskuu 25, 2022, 16:10:06 » |
|
Venäläisten tavaravaunujen toimintaventtiileissä on myös optio kolmipaineisena toimimiseen, mutta meikäläisissä vetureissa ei pidemmissä junissa paineilman tuottokyky riittäisi sen käyttöön. Venäjälläkin sitä käytetään vain vuoristoisilla rataosilla jossa on tarve jarrutella vähän mutta tiheästi. Ja nyt täytyy sekin ymmärtää, että mahdollisesti sallimalla vaunujen liikennöinti täällä, vähentää se puun kuljetusta maanteitse, ja rekkaliikenne on aina vaarallisempaa kuin rautatieliikenne, oli kaluston jarrut millaiset tahansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2993
|
« Vastaus #70 : Maaliskuu 26, 2022, 14:31:18 » |
|
Tuee kouvolan kautta tällä viikkollkinkasi ammoniakkij unaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #71 : Maaliskuu 30, 2022, 19:10:58 » |
|
Venäläisen kaluston jarrut toimivat kaksipaineperiaatteella, ne ovat siis ihan jo teknisesti vaarallisempia kuin kolmipainejarrut.
Väite on virheellinen ja harhaanjohtava. Kaksipainejarrut eivät ole millään mittapuulla vaarallisempia. Niistä puuttuu mahdollisuus osittaiseen irrotukseen, mutta vaaraa se ei millään tavalla lisää. On eri asia, jos joku ei osaisi niitä käyttää, mutta toivottavasti sellaisia kuljettajia ei Suomessa ole... Olisi paljon olennaisempaa puhua vaikka jarrutustehosta, mutta, kuten tiedetään, se on huomioitu jarrupainojärjestelmässä. Eli vielä: Kyllä, Suomessa on sallittu yhdysliikenteen ajaminen kalustolla, joka on rautateiden mittapuulla vaarallista. Sellainen on voitu sallia, koska Suomen on haluttu voivan käydä kauppaa Venäjän kanssa, ja pääosin tuo ei onnistuisi ilman noiden vaarallisten vaunujen liikennöinnin sietämistä.
Huh! Kovaa tekstiä. Aika kaksinaismoralistista olisi, jos olisi totta. Turvallisuus on toki suhteellista, mutta kun puhutaan hyväksyttävästä turvallisuustasosta, niin se selvästi ylitetään, kun vaunuilla liikennöinti Suomessa on sallittu yhdysliikenteessä. Samojen vaunujen liikennöinti sisäisessä liikenteessä 1) ei voi olla sen vaarallisempaa ja 2) kumulatiivinenkaan todennäköisyys jollekin hirvittävän ikävälle ei ole sen suurempi, koska liikenteen kokonaismäärä on yhdysliikenteen vähentymisen myötä pienempi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #72 : Maaliskuu 30, 2022, 19:24:17 » |
|
Lakiesitys on parhaillaan lausuntopalvelussa nähtävänä kommenteille. Suora osoite on tässä: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=d4623783-0a14-438a-9376-11dbbf59cf3fSivun alareunasta Avaa kaikki väliotsikot -painiketta painamalla avautuu jo annetut lausunnot. Esitettyä lakiesitystä kannattavat: - Metsäteollisuus ry - Väylävirasto - Stora Enso - Fenniarail Oy - Yhteinen Toimialaliitto ry - Traficom - yksityishenkilö - Operail Finland Oy Suoraan tai epäsuorasti vastaan ovat: - VR-Yhtymä Oy - Raideammattilaiset JHL ry - Rautatiealan Unioni RAU ry
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #73 : Maaliskuu 31, 2022, 10:52:12 » |
|
Kiinnostavia perusteluja lausunnoissa. Joitakin havaintoja:
- VR on huolissaan rataverkon kulumisesta ja turvallisuudesta, joista kummastakaan rataverkon haltija itse ei ole huolissaan, kunhan mainitut reunaehdot täyttyvät.
- Metsäteollisuus toistaa jo tutuksi tullutta viestiään kroonisesta vaunupulasta. Kun biotuoteteollisuuden kapasiteettia on muutenkin lisätty, nykyisessä markkinaturbulenssissa on itsestäänselvää että vaunukapasiteetista on tulossa pullonkaula alan kehitykselle.
- VR vakuuttaa ettei mitään vaunupulaa ole, kunhan omat romut haetaan varastosta ja paikataan kuntoon, mutta ei näe että tässä olisi turvallisuusongelmaa.
- LVM:n luonnos lakiesityksestä on määräaikainen ja kestoltaan joko reilut puolitoista vuotta tai neljä vuotta. Väite kotimaisen vaunukaluston uhanalaiseksi joutumisesta on outo, koska mikään rautatieoperaattori ei investoi vaunuihin parin vuoden käyttöä varten.
- Huoltosertifikaatit ovat paperitavaraa ja siten hankittavissa alan palveleviin huoltoliikkeisiin talouspakotteista riippumatta. Varaosien ja huollon jääminen "rautaesiripun" taakse on outo väite tilanteessa, jossa VR itse kuitenkin jatkaa yhdysliikennettä Venäjälle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #74 : Maaliskuu 31, 2022, 11:06:14 » |
|
Venäläisen kaluston jarrut toimivat kaksipaineperiaatteella, ne ovat siis ihan jo teknisesti vaarallisempia kuin kolmipainejarrut.
Väite on virheellinen ja harhaanjohtava. Ei ole, kuten sinulle on toisaalla useammankin ammattilaisen suulla todettu. Kaksipainejarrut eivät ole kovin vaaralliisia, mutta ihan jo ominaisuuksiensa vuoksi _vaarallisempia_ kun kolmipainejarrut. Joissain harvinaisehkoissa, mutta mahdollisissa tilanteissa kaksipainejarrujen jarrutusteho ja/tai tehokkaa jarrutuksen alkamisviiveet ovat huonommat, mikä on ihan objektiivisesti vaarallisempaa. Ei kovin vaarallista, mutta _vaarallisempaa_.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|