https://yle.fi/a/3-561146910.8.2010
Tornion ja Haaparannan välisellä osuudella on arkisin päivittäin liikennöintiä. Alueella käytetään limittäin meneviä raideleveyksiä. Raideleveyksien muuntolaite on vielä paikallaan Torniossa, mutta sen käytöstä on näillä näkymin luovuttu, kertoo liikenneviraston rataverkko-osaston johtaja Markku Nummelin.
- Torniossa on saksalainen laitteisto, mutta se ei ole koeliikennekäytössä. Ilmeisesti saksalaisella omistajalla hieman herpaantui kiinnostus, mutta laitteisto sinänsä on kunnossa ja toki myös erikoisvaunutkin, toteaa Nummelin.
Investoinnit käytön esteenä
Raideleveyden muuntolaitteen myötä liikenteessä tulisi huomattavasti etuja, kun siirtokuormausta ei tarvitsisi suorittaa. Muuttuvaraideväliset vaunut ovat kuitenkin kalliita.
- Vaunuissa on erikoisakselit jolla pyörät voidaan siirtää. Uskoisin, että liikennöitsijät eivät ole olleet innostuneita koviin vaunuinvestointeihin. Ratalaite kuitenkin on suhteellisen edullinen, mainitsee Nummelin.
- Toimeen kuitenkin tullaan kahdella eri raideleveydellä. Välillä käytetään vain siirtokuormausta, Nummelin kertaa.
Muuntolaite palaa kenties tulevaisuudessa
Markku Nummelinin mukaan ei ole poissuljettua, että raideleveyden vaihtolaite palaisi käyttöön. Kyse on vain rahasta: vähäisellä vaunumäärällä muuntolaitteesta ei saada suurinta hyötyä irti.
- Tarvitaan suhteellisen lyhyt liikennöintiväli, sillä jos erikoisvaunu matkaa Torniosta pitkälle Eurooppaan, niin sen kiertoaika on pitkä ja se ei ole kannattavaa. Kiertoaikaa pitäisi saada lyhyemmäksi. Silloin vaunut saataisiin kannattaviksi ja laitteisto tulisi todennäköisesti uudestaan käyttöön, selventää Nummelin.
Käyttöönotto olisi nopeaa, sillä suurempia huoltotöitä ei tarvita. Muutaman päivän huollolla laitteisto olisi valmis tekemään matkaa entiseen tapaan.
Toivottavasti nuo väylän lahjattomat tupeltajat ovat 13 vuoden aikana sisäistäneet ja keksineet jotakin konkreettista tuon solmun kehittämiseksi ja huoltovarmuutemme aukipitämiseksi.