Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1435


« Vastaus #25 : Helmikuu 26, 2024, 22:11:00 »

Apuveturina ollut ro Dv12 256x kaiveli kuopat kiskoon johtoveturin sammuttua. Tarkistuksessa pyöristä ei kuuleman mukaan löytynyt mitään vikaa.

Onkohan VR itse hukuttanut tiedon? Asia saattaa todella lemahtaa aikanaan... (suunniteltu kalustopankki)?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2024, 22:35:56 kirjoittanut Jorma Toivonen » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 750


« Vastaus #26 : Helmikuu 27, 2024, 10:04:41 »

Tämä vahvistaa osaltaan toteamusta, että pariveto on ongelmallista apuveturin sutimisen havaitsemisen ja estämisen kannalta, etenkin jos apuveturissa ei ole vetoluiston estolaitteistoa.
Osassa deevereitä ei tätä laitteistoa ole, ehkä ei ollut kyseisessäkään deeverissä.

Sinänsä vetoluisto ei ole pyöränrenkaiden kulkupintoille yhtä haitallista kuin 100% jarrutusluisto.
Liukuminen jarrutuksessa aiheuttaa  nopeasti suhon, eli littanan kohdan pyöränrenkaan kosketuspintaan, mikä helposti vaatii pyörän sorvauksen takaisin pyöreäksi.
Muistan hyvin erään Kalkkunan nousun Viinikan ratapihalta asemalle liian raskaan junan edessä.
Noin 20...30% vetoluisto vallitsi koko nousun ajan ja nopeus oli luokkaa 2...3 km/h. Mahtavaa kuunneltavaa ja katseltavaa, mutta mahtoi pyöränrengas ohentua ehkä 5 mm nousun matkalla.
Kalkkunalla liikuttiin viimeisiä aikoja. Oli hikinen tehtävä lämmittäjälle

Vetoluisto tekee siis kuoppia kiskoihin, kuten julkaistu kuva näytti. En silti usko että kuvatun kohdan ylitys vaurioittaisi pyöriä tai pyöränlaakereita korjausta vaativalla tavalla.
Kisko tulee tietysti nopeasti vaihtaa ja ehkä ennen sitä korjaushitsata ja tasoittaa rälläkällä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2024, 10:39:14 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #27 : Helmikuu 27, 2024, 10:58:38 »

Tämä vahvistaa osaltaan toteamusta, että pariveto on ongelmallista apuveturin sutimisen havaitsemisen ja estämisen kannalta, etenkin jos apuveturissa ei ole vetoluiston estolaitteistoa.
Osassa deevereitä ei tätä laitteistoa ole, ehkä ei ollut kyseisessäkään deeverissä.

Ei kai se sutiminen tavanomaisessa parivedossa sentään ihan näin ongelmallista ole, mutta tässä oli Jorman edellisen kommentin perusteella johtoveturin vaihteisto keskitettynä päämoottorimurheiden jälkeen, eli ajettiin mykästä johtoveturista. Ja Jorma tiesi apuveturina olleen RO-Deeverin. Siinä siis on sen myötä luistonestolaitteisto, mikä olisi vielä voinut estää kiskojen jyrsimisen. Tavallisesti linjalla ei kuitenkaan pidetä radio-ohjauslaitteistoa vireessä, kunnei matkakuljettajilla ole knowhow'takaan sellaisen virittelemiseen. Poikkeuksena tästä kuulemma RO+ -miehet saattavat pitää puukeikoillaan kyseistä toosaa jatkuvasti vireessä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2024, 11:57:13 kirjoittanut Ari-Pekka Lanne » tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #28 : Maaliskuu 15, 2024, 05:58:08 »

Tšekissä on nyt maaliskuussa tapahtunut hieman vastaava tapaus, mutta haittavaikutukset liikenteeseen olivat pienemmät.  Žďár nad Sázavou - Tišnov paikallisradalle lähetetty kalusto palasi takaisin pyörävikaisena ja ČD kieltäytyi liikennöimästä tällä rataosalla. Noin 25 kalustoyksilöä ehti vaurioitumaan. Syyksi paljastui viallinen kiskojatkos.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2210


« Vastaus #29 : Maaliskuu 15, 2024, 12:00:57 »

Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti.

Mikäs kaatoikaan aikanaan Pr2 veturin Riihimäen itäpuolella(

Kiskon hamaran lohkeaminen kyllä saa aikaan isoja voimia, jotka voivat näkyä kaluston pyörissä iskun aiheuttamina pyörävikoina.
Kiskonkatkeamahan se voisi myös olla, mutta raidevirtapiirien alueella se tulisi ilmi varattuna raideosuutena. Akselinlaskentaan perustuvilla osuuksilla se ei ilmenisi turvalaitoksissa

Yle kertoo uutisessaan, että vikapaikka on löytynyt. https://yle.fi/a/74-20074274
Ja klo 9 radiouutiset kertovat, että vika olisi ympärilyöntivika Niinimäen ja Mankalan välissä.
Eikös tuolla ole Sitikkalan mäki.

Aikoinaan 1970-luvulla TAE kertoi PRK:lla että olis havainnut jossakin päin kun kaksinajossa takimmaisena ollut Sv12 veturi kaivoi kiskoon ison kuopan, kun johtoveturista Sr12 ei asiaa havaittu.

Ja nythän Aamulehden mukaan Traficom on selvityksensä tehnyt: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000010296093.html

Traficomin tiedote https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/traficom-julkaisi-selvityksen-ratavauriosta-ja-sen-syista-tiedonkulussa-kehitettavaa
Julkaisu löytyy kokonaisuudessaan:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Traficomin%20selvitys%209.2.2024%20syntyneest%C3%A4%20ratavauriosta.pdf
Suosittelen erityisesti perehtymistä viiteen viimeiseen sivuun. Sieltä saattaa löytyä pohdittavaa monelle toimijalle.....

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2210


« Vastaus #30 : Elokuu 21, 2024, 09:48:50 »

Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt asiaa: https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/vr-rikkoi-matkustajan-oikeuksia-lakko-ja-ratavikaperuutusten-yhteydessa/

 Rataviasta kertovassa verkkotiedotteessa VR ilmoitti ainoastaan peruvansa kaukojunat ja palauttavansa kaukoliikenteen kertalippujen hinnan automaattisesti asiakkaalle. VR ei selkeästi kertonut matkustajille heidän oikeudestaan maksuttomaan uudelleenreititykseen eikä matkustajia ohjattu heidän oikeuksiaan käsitteleville verkkosivuille. Vaikka välitöntä uudelleenreititystä ei tilanteen laajuuden vuoksi ollut mahdollista järjestää, matkustajilla olisi ollut oikeus siirtää matkaansa täysin kuluitta.

Lisäksi VR antoi sosiaalisen median kanavissaan ja asiakaspalvelussaan virheellistä tietoa matkustajien oikeuksista. Kuluttajien yhteydenottojen ja julkisuudessa olleiden tietojen mukaan matkustajat eivät saaneet VR:n asiakaspalvelussa valita kulutonta uudelleenreititystä peruuntuneen matkan tilalle. Matkustajat saivat ainoastaan lipun hinnan palautuksen, mutta joutuivat hankkimaan itse uuden junalipun ja maksamaan hinnanerotuksen alkuperäisen ja uuden lipun välillä. Hinnat saattoivat olla VR:n dynaamisen hinnoittelun vuoksi alkuperäistä lipun hintaa korkeampia. Matkustajille aiheutui siten lakon ja ratavian vuoksi lisäkuluja, koska VR ei tarjonnut matkustajille kulutonta uudelleenreititystä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina