Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR uutiset  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2357


« Vastaus #50 : Lokakuu 12, 2025, 08:40:30 »

Toivottavasti emme pienempien rataosuuksien liikennöinneillä joudu näitä VR:n business housuja maksamaan. En nimittäin luota niihin ollenkaan.

VR on huomannut muutoksen eli sen että valtion yhtiöt eri maissa muodostavat jatkossa eurooppayhtiöiden pohjan kuten rahoitus sektorilla on jo käynyt.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2357


« Vastaus #51 : Lokakuu 14, 2025, 16:13:50 »


Infrastruktuuriviat ovat suurin syy suurnopeusjunien myöhästymisiin

"Vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä 70,3 prosenttia VR Snabbtågin lähtöjunista saapui ajoissa, mikä on marginaalinen muutos edelliseen neljännekseen verrattuna. Täsmällisyys on edelleen korkeinta Tukholma–Göteborg-reitillä, mutta viivästykset johtuvat suurelta osin infrastruktuuriongelmista, kuten raide-, vaihde- ja sähkövioista. Samaan aikaan lähes kaikki aikataulun mukaiset lähdöt toteutuivat, ja suuret häiriöt olivat epätavallisia.


Ruotsin liikennelaitoksen tilastojen mukaan VR Snabbtågin täsmällisyys oli 70,3 prosenttia Tukholma–Göteborg-reitillä heinä-syyskuussa 2025. Muiden pikajunien vastaava luku oli 65,7 prosenttia.


– Täsmällisyys kolmannella neljänneksellä on käytännössä muuttumaton edelliseen neljännekseen verrattuna, ja olemme edelleen täsmällisimpiä Tukholman ja Göteborgin välillä, sanoo VR Snabbtågin vt. toimitusjohtaja Erik Wennerholm."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20251014/17928/infrastrukturfel-storsta-orsaken-till-forseningar-pa-snabbtag
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2357


« Vastaus #52 : Lokakuu 22, 2025, 12:12:56 »


Suomen Ostoliikennekalusto Oy siirtyy kokonaan valtion omistukseen – tavoitteena edistää kilpailua henkilöjunaliikenteessä

9.10.2025

"Suomen Ostoliikennekalusto Oy vastaa jatkossa valtion ostoliikenteen kaluston hallinnasta ja investointien valmistelusta. VR ja VR:stä nyt itsenäinen kalustoyhtiö valmistelevat liiketoimintakauppaa, jossa VR:n nykyisin omistama, valtion rahoittamassa ostoliikenteessä käytössä olevaa kalustoa, kuten lähijunat, kiskobussit ja yöjunavaunut, on suunniteltu siirrettävän kalustoyhtiöön alkuvuodesta 2026. Kalustoyhtiö ei tule omistamaan markkinaehtoiseen henkilöjunaliikenteeseen tai tavaraliikenteeseen liittyvää kalustoa."

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/suomen-ostoliikennekalusto-oy-siirtyy-kokonaan-valtion-omistukseen-tavoitteena-edistaa-kilpailua-henkilojunaliikenteessa-09102025/
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2025, 08:08:32 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 491


« Vastaus #53 : Lokakuu 24, 2025, 19:51:55 »

Uutisen on julkaissut VR-Group oy. Siispä se on lähes varmasti jotakin "kasvojenperupropagandaa" vailla todellista merkitystä. Tuon konsernin apinanraivoinen ja niin tarkoitushakuinen romutusmyynti henkilöliikennekaluston osalta on viimeisinä kuluneina vuosina ollut sitä luokkaa, että juuri mitään "ylimääräistä" kalustoa ei enää yksinkertaisesti voi olla jäljellä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2357


« Vastaus #54 : Lokakuu 25, 2025, 07:11:23 »

Uutisen on julkaissut VR-Group oy. Siispä se on lähes varmasti jotakin "kasvojenperupropagandaa" vailla todellista merkitystä. Tuon konsernin apinanraivoinen ja niin tarkoitushakuinen romutusmyynti henkilöliikennekaluston osalta on viimeisinä kuluneina vuosina ollut sitä luokkaa, että juuri mitään "ylimääräistä" kalustoa ei enää yksinkertaisesti voi olla jäljellä.

Kalustoyhtiö erotetaan VR Groupista kuten kaikki Suomen rautatievirastot mutta ja siihen siirretään uutisessa mainittu kalusto ja se aloitaa uuden kaluston hankinnat. Väliaikainen toimi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2357


« Vastaus #55 : Tänään kello 08:35:44 »


VR:n liiketoimintakatsaus 1.7.–30.9.2025

"VR on sitoutunut edistämään kilpailua ja raidemarkkinan kasvua Suomessa. Hallitusohjelman mukaisesti VR perusti Suomen Ostoliikennekalusto Oy:n, joka mahdollistaa uusien toimijoiden tasapuolisen pääsyn julkisesti kilpailutettuun ostoliikenteeseen. VR:n yhtiökokouksen päätöksellä kalustoyhtiö siirtyy kokonaisuudessaan valtion omistukseen 1.11.2025 ja jatkaa toimintaansa itsenäisenä yhtiönä valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksessa. Seuraavassa vaiheessa VR:n omistamaa kalustoa, jota käytetään valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä, on suunniteltu siirrettävän kalustoyhtiölle liiketoimintakaupalla. Markkinaehtoisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä käytettävää kalustoa ei siirretä kalustoyhtiöön.

VR osallistuu aktiivisesti julkisen ostoliikenteen kilpailutuksiin ja laajentaa toimintaansa Ruotsissa. Loppuvuodesta 2025 käynnistyvät Norrtåg- ja Öresundståg -liikennöinnit nostavat VR:n maan toiseksi suurimmaksi junaoperaattoriksi. Uudet, alkavat sopimukset tukevat strategista tavoitettamme kasvaa kannattavasti Ruotsin kilpaillulla markkinalla ja vahvistavat valmiuksiamme kiristyvään kilpailuun myös Suomessa."

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/vrn-liiketoimintakatsaus-173092025-kannattavuus-sailyi-vahvana/
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR uutiset  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina