Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: K4 - Tv2 piirustus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2543


« : Eilen kello 21:05:50 »

Ohessa vanhin näkemäni K4 (Tv2) piirustus lisättynä yksilön 631 punnitustiedoilla. Vaikka K4 oli tehty periaatteessa K3 (Tv1) pohjautuen amerikkalaisen tyylin mukaisesti, niin vetovoimakäyrien muodossa oli yllättävän suuri ero ja K4 suurin teho oli selvästi suuremmalla nopeusalueella. Tällä saattoi olla merkitystä siinä, että K4 oli selvästi suositumpi Äänislinnan varikolla vaikka tietysti K4:n suurempi polttoaine- ja vesitila helpotti valintaa.


* IMG_3832 K4 631 piirustus punnitustiedoin.JPG (3259.42 kilotavua, 3648x2736 - tarkasteltu 84 kertaa.)
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 640


« Vastaus #1 : Tänään kello 18:50:47 »

Höyryveturit- ja niiden hoito sisältää teho/vetovoimakäyrät mm. K3- ja K4-vetureille. Niiden mukaan halkopolttoinen Tv1 (K3) oli vahvempi alle 50 km/h nopeudella ja halkopolttoinen Tv2 (K4) parempi tästä ylöspäin. Hiilipoltolla Tv1-vetureilla oli etu aina noin 75 km/h asti ja vasta tätä suuremmilla nopeuksilla hiilipolttoinen Tv2 pärjäsi paremmin.

Löytyykö toisenlaisen tuloksen antavia käyriä? Hiilipolttoisen Tv1-veturin käyrä on jonkin verran mietityttänyt, kun Tv1-veturia ei kai yleisesti pidetty hyvänä kulkemaan ja niiden suurin sallittu nopeuskin pudotettiin käyttökokemusten myötä alkuperäisestä 70 km/h arvoon 60 km/h mutta tehokäyrä uskottelee 70-80 km/h olevan niille oikein sopiva vauhti.
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 19:25:32 kirjoittanut Petri Nummijoki » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: K4 - Tv2 piirustus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina