Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kapearaidevaunuja leveillä raiteilla?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 285


« : Joulukuu 06, 2024, 20:43:16 »

Onkohan missään päin maailmaa kuljetettu säännöllisesti kapsuvaunuja lavetilla leveämmillä radoilla?
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2024, 20:42:35 »

OFF-TOPIC:
Voisiko 1400 mm raideleveyden suursäiliöitä pitää kapearaiteisina vaunuina?  Iskee silmää

https://vaunut.org/kuva/146834
https://vaunut.org/kuva/93675

https://de.wikipedia.org/wiki/Behälterverkehr
https://youtu.be/vc6gxPGJh_g
https://drahtkupplung.de/gtbhb2454.html
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 978


« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2024, 23:27:56 »

Kapearaiteiset radat siirsivät Suomessa ainakin vetureita VR:n normitavaravaunuissa.
Uskoisin että ulkomailla on myös toimittu niin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2555


« Vastaus #3 : Joulukuu 13, 2024, 00:06:05 »

Onkohan missään päin maailmaa kuljetettu säännöllisesti kapsuvaunuja lavetilla leveämmillä radoilla?
Ajattelitko jotain tällaista perienglantilaista tapaa esim. Walesin suunnalla? https://balaffest.org.uk/wp-content/uploads/2022/09/img185b-1480x916.jpg
tallennettu
Jussi Tepponen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #4 : Joulukuu 13, 2024, 11:11:21 »

Tai tällaista australialaista tapaa, jossa koko kapearaiteinen juna vedettiin normaaliraiteisen junan päälle:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Commonwealth_Railways_narrow-gauge_cattle_cars_on_rails_laid_on_standard-gauge_flatcars%2C_Stirling_North-Marree_line%2C_1955.jpg

Tai sitten näitä australialaisia vaunuja, joilla kapearaiteisempaa kalustoa kuljetettiin leveäraiteisen kaluston päällä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/South_Australian_Railways_narrow_gauge_locomotive_T232_on_broad_gauge_crocodile_car.jpg/1599px-South_Australian_Railways_narrow_gauge_locomotive_T232_on_broad_gauge_crocodile_car.jpg

tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #5 : Joulukuu 15, 2024, 10:17:18 »

Entäpä ruotsalainen SJ:n lavettivaunu Q37, jota käytettiin mm. 891 mm:n ja 1067 mm:n kapearaidekaluston kuljettamiseen konepajoille?

https://digitaltmuseum.se/021018170151/statens-jarnvagar-sj-gt-4049-lastad-pa-sj-q37-i-motala

Valokuviin on tallentunut myös hieman koominen yhdistelmä, jossa kapearaiteisilla lavettivaunuilla kulejetetaan normaaliraiteista lavettivaunua, joka on kuormattu kapearaiteisella henkilövaunulla: https://digitaltmuseum.se/021018140765/statens-jarnvagar-sj-w3t-4003-anglok-tva-overforingsvagnar-med-sparvidden
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 285


« Vastaus #6 : Joulukuu 21, 2024, 14:55:15 »

Aussien tyyli oli lähinnä mielessä, näin jossain kuvan jenkkilästä, jossa myös oli rata tavallisten vaunujen päällä. Oli varmaan taloudellisin tapa siirtää kuormia kapsulta toiselle normaalilevyistä runkolinjaa pitkin mitä nyt vaunukuormat jäivät vähän pieniksi.

Alunperin kysymyksessä oli pieni knoppi, monessa kaivoksessa nostettiin kokonainen vaunu torniin, tosin kulkusuunta oli poikittain yläviistoon ja tuo askare oli säännöllisen toistuvaa. Paraisilla oli tuollainen käytössä vielä 50-luvun alussa ja nostoradan raideväli oli useita metrejä. Kiskot ovat varmaan vieläkin paikallaan nostokuiluun rakennetussa väestösuojan portaikossa, itse väestösuoja on ratatunnelissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kapearaidevaunuja leveillä raiteilla?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina